2022-02-13, 18:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ModelX
En polares fru är Ukrainska och enligt henne så står alla i princip och väntar nu bara.
Blixtkrieg kommer vilken dag som helst..

Fy fanken vilken ångest, tänker mig själv med barn, fru och hus och bara väntar på att få mitt liv förstört...

Väntan är nog värst men när det väl drar igång är det ju bara att köra, Ukraina har nog förberett sig så bra dom kan.
2022-02-13, 18:24
Medlem
jnilssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Shine_
Sluta fjanta dig, du håller ju för på och upprepar trams om att motstånd mot Putins psykopatiska expansionspolitik är likställt med att dyrka Linde/hultqvist / vara deras malaj, inte sant? Vilket ju givetvis är helt tappat resonemang då, återigen, stora delar av västvärlden oavsett politiks tillhörighet motsätter sig Rysslands aggressioner.
Malaj? Du är rolig på riktigt!

Det enda jag haft lustigt åt är att folk kallas "Putin-lakej" när deras världsbild inte sammanfaller med de av Palestina dekorerade "genierna" Linde och Hultqvist. Det är lätt verifierbart för en läskunnig. Du kan inte citera dina påhitt. Halmgubbe kallas det.

Citat:
Okej, hur ser du då på Taiwan och det faktum att Putin nu supportar Kinas hållning i frågan?
Putin har inte sagt att Kina har rätt att Taiwan med våld.

Därmed är han fredligare än vad du, Linde och Hultqvist är v.g. utbrytarrepublikerna i Ukraina. Ni, å andra sidan, kan ju bara stå och applådera om Kina tog Taiwan med våld. Taiwan ingår i Kinas territorium.

Citat:
De aktuella områdena innehåller ju inte bara etnoryssar utan även andra etniska grupper. Du har själv påpekat problematiken i sådana blandningar. Men varför i helvete skall detta innebära att det är just den ryska minioriteten som skall få företräde?
En stor majoritet av befolkningen vill vara självständiga.

Du, Linde och Hultqvist vill köra över befolkningen.
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jnilsson
Alltså har Sverige "invaderat" en rad länder (varhelst svenska vapen används).

Nja, Sverige har deltagit i internationella insatser, lite tvivelaktigt ibland.

Ryssland har skickat in mekaniserade bataljoner som utkämpat regelrätta slag, Ilovaisk till exempel.
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av arbetet
Påstår man men vi skulle ha en helt annan situation om ryssarna de facto hade varit närvarande på andra sidan gränsen s.a.s.

Dom tillfångatog ju ryska reguljära soldater inne i Ukraina
2022-02-13, 18:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Snapcount
Är det inte 100-130 ?

Lägg till säg 20-30 ifrån vitryssland om Luka skulle haka på...(vilket jag inte tror han vill)

När det är sagt då, blir det 160 tusen max.

Och om man går tillbaka historiskt, så körde Hitler igång Barbarossa med ca 2,6-2,9 miljoner män. Det var förstås hela fronten och en modernisering har ju skett sedan dess.

Så.., som jag ser det kommer inte 160.000 att räcka hela vägen.

Nej men det är högkvalitativa förband och Ukraina har inte heller så stor arme.

Ryssland satsar nog tyvärr allt på förbekämpningen, både CAS och artilleri.
2022-02-13, 18:26
Medlem
jnilssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Africanized
Borta ett par timma och har 9 meddelanden om att jag vill att Kina skall invadera Taiwan och Tibet eller UK skjuta bort skottland. Var länge sedan man fick försvara sig så här, sist var när covid startade och hela SSU engagerades för att hylla Löfvens covidstrategi.

Eftersom jag anser att Ryssland inte har rätt till Ukraina...
Nej, lilla "geniet", för att du ger Ukraina rätten att militärt krossa utbrytarrepublikerna.

Därmed har alla länder rätt att militärt slå ner alla självsständighetsrörelser. Du är mot folkvilja.

Stackars lilla "geniet".
2022-02-13, 18:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 2big4you
Nej, lokala och regionala ryssar som tröttnat,på kaoset och behandlingen i Ukraina, och till hjälp hade dom den privata armén Wagnergruppen (Gruppa Vagnera) som bla har hyrts in i Libyen och Mali.

Återigen, reguljära ryska soldater tillfångatogs inne i ukraina.
2022-02-13, 18:29
Medlem
Drozds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Saggi
Kolla den här föreläsningen om Ukraina!
John Mearsheimer är professor i realpolitik.
Allt du behöver veta på bara några minuter.

Vad han säger i korthet:

NATO och EU har skapat konflikten som egentligen är helt meningslös,

Väst ser sig som så goda att det kan bara vara Rysslands fel.

Ryssland kommer aldrig att invadera Ukraina men kommer att förstöra Ukraina på andra sätt om konflikten fortgår.

Det räcker att se/ lyssna lite från 23:00.

Professor John Mearsheimer.
https://youtu.be/JrMiSQAGOS4

Notera året för föreläsningen!

Den är grymt bra och klargörande den där föreläsningen. Borde vara obligatoriskt att se den innan man uttalar sig i Ukrainatrådarna..Helt utan moralpredikningar går professor Mearsheimer igenom realpolitiken bakom konflikten.

Man önskar Mearsheimer vore utrikesminister i stället för den illistige lille vesslan Anthony Blinken.

Slänger in en annan sevärd länk där NBC intervjuar utrikesminister Lavrov:
https://m.youtube.com/watch?v=zcrvziu5Q5c

Skulle vilja se Blinken ställa upp på en liknande intervju i rysk TV, men det kommer såklart inte hända.
2022-02-13, 18:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kuluser
Jag undrar om det finns någon som erkänt Taiwan, det var USA som såg till att Taiwan ersattes av Kina i FN, då var det häst och vagn på grusvägar i den stora städerna i Kina och nu har Kina kört förbi USA med hästlängder vad det gäller all form av infrastruktur, transporter, skola sjukvård pension allt!

Klart USA är jätteoroliga, dom vet vad som kommer att hända och dom kan inte påverkar det mer än att fördröja det något men smällen blir hårdare då dom nu tvingar Kina att bli självständiga till 100%, så dom har ont om tid att förbereda sitt folk på att dom är två:a

Ja racet Kina-USA är intressant.

Kan USA inte slå ut Kina i den kommande lågkonjunkturen är nog världsordningen ändrad.
2022-02-13, 18:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jnilsson
Nej, lilla "geniet", för att du ger Ukraina rätten att militärt krossa utbrytarrepublikerna.

Därmed har alla länder rätt att militärt slå ner alla självsständighetsrörelser. Du är mot folkvilja.

Stackars lilla "geniet".

Det är inga "republiker" det är ett ord som är konstruerat för att legitimisera dom.
Det är provinser som tagit till vapen.

Absolut inte emot folkvilja, vill att Ryska folket blir av med Putin och att dom slipper göra fasansfull militärtjänst och får leva i fred.
2022-02-13, 18:32
Medlem
Vi behöver en förändring i det här samhället. Just nu är det katastrof. Man får inget bra liv i Sverige. Vad är det man ska försvara? Men jag kan förstå att ni previligerade med makt och pengar vill försvara det. Jag välkomnar Putin.
2022-02-13, 18:35
Medlem
jhww82s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Spersson
Forna Jugoslavien, Irak, Afghanistan, Syrien.
Samtliga dessa krig startades av USA.

Du ska inte tro allt du läser i Aftonbladet.

Vet inte hur det är med dina geografikunskaper men forna Jugoslavien var det enda landet av de du nämnde som ligger i Europa.

https://www.abcleksaker.se/pussel-europa-70-bitar.html?gclid=CjwKCAiA9aKQBhBREiwAyGP5laaMF8LlO xrWzCNJ9bFWin05Bk9pgOaP-2jOTNVD-7 _BWZSXqMtS3hoCERgQAvD_BwE

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in