2013-03-12, 18:25
Medlem
P55s avatar
Tror att xurra syftar på artikeln i AB om GW:s åsikter om dödskörningen på bron.
Kan hålla med xurra faktiskt, att GW uttalar sig innan allt är utrett.
Men nu är det ju Aftonbladet så man vet ju aldrig om han verkligen har uttalat sig så.
Vi får se ikväll i TV.....
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av xurra
Vad har hänt med GW?
Har han tappat det helt?

http://www.aftonbladet.se/nyheter/article16403160.ab

Nu har LGWP yttrat sig på det han kan och som är kloka ord, om hur polisen ordnade en dödsfälla för ungdomarna som hade tankat bensin och smitit från betalning. Det är ansvarsfrågan hos polisen som tog beslutet att öppna bron som verkligen behövde belysas. Att polisen aldrig behöver stå till svars, innebär inte att de inte har ett ansvar. Det är bara så att poliser skyddas först av kåranda och till sist av rättsväsendet.

Nu höll LGWP till det han kan och gör nytta med opinion, om att det är inte i proportion med brottet att ha människojakter på vägarna.
Citera
Medlem
xurras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av catami
Vad är det du inte förstår?

Vet inte riktigt hur jag ska tolka ditt svar.

GW säger:

– Med tanke på att de här personerna är misstänkta för brott någonstans mellan ringa stöld och stöld, finns det ingen proportion.

Det är ju helt fel, det borde ju han förstå, jag har tyckt att GW har varit vettig tidigare men nu på sista tiden så verkar han jävligt snurrig.
Citera
2013-03-12, 19:01
Moderator
Schlesiens avatar
Den forne krimreportern Curt Falkenstam blev rekryterad till polisen 1962 och var chef inom rikspolisstyrelsen 1964-83. Han skriver i Polisernas krig (1983) en lustig anekdot om Leif GW Persson:

Citat:
[LGWP] tillvann sig raskt rikspolischefens förtroende, till stort bekymmer för en del andra chefer vid styrelsen som var benägna att mana till viss försiktighet, eftersom det var känt att Leif G.W. hade många väl etablerade kontakter med massmedia, inte minst kvällspressen.
(...)
Dagarna efter valet 1976 gjorde samme Persson plötsligt en visit hos överdirektören Lennart Printz, som efterträtt Åke Magnusson. Avdelningschef Ulf Waldau var också närvarande.

Man kände först inte igen den unge forskaren. Han hade för dagen tydligen lagt av sin inom rikspolisstyrelsen välbekanta dress, i vilken proletärfransiga jeans med rund snusdosa, avtecknad i relief mot den tunnslitna bakfickan, ingick som speciellt kännemärke. Nu var han uppklädd i kritstrecksrandig kostym, vit skjorta och slips. Han undrade om han kunde få sitta och prata en stund. Det fick han förstås. På fullt allvar - i varje fall så som de båda ämbetsmännen fattade det - tog han upp frågan:

- Vad ska man egentligen satsa på nu? Borgerligheten eller socialdemokraterna?

- Ja, men du är ju för attan socialdemokrat redan, såvitt jag vet, genmälde den häpne överdirektör Printz.

- Men det spelar väl ingen roll, återtog Leif Persson. Nu gäller det att sitta rätt.

De båda andra hade svårt att tro sina öron, förvånade lika mycket över besökarens ambivalenta politiska attityder som över hans totala öppenhet.

(...)
Det var också någon på DN's redaktion som förlänade Leif Persson smeknamnet "Röda Läcket" med skämtsam anspelning på ett snusmärke (...)
Citera
2013-03-12, 19:04
Medlem
Photoshoppeds avatar
Om det är så att poliserna verkligen låtit öppna bron så är det ju huvudlöst. Men det står väl klart för var och en? Vi behöver inte GW som ett orakel på berget. Han och Alhelm borde läggas in på nåt äldreboende och där få vila i frid.
Citera
2013-03-12, 19:17
Moderator
Schlesiens avatar
Fd rikskrimchef Tommy Lindström skriver (Mitt liv som snut, med Thomas Sjöberg, 1996) om LGWP såhär:

Citat:
(...) i början av 1977 utnämndes jag till chef för juridiska sektionen. Där arbetade jag när Carl Persson fick gå. Han hade fått för sig att DN-journalisten Peter Bratt (...) var en av dem som ledde drevet mot honom och fick också klart för sig att Leif G.W. Persson hade kontakter med Bratt. Calle stängde dörren för Leif, som inte längre kom in till Calle som tidigare. Damerna uppe hos Calle, och som tyckte att man ska uppträda i kavaj och slips när man går in till rikspolischefen, blev förstås nöjda.

Istället började Leif komma till mig som satt en våning inunder. han kom flera gånger i veckan och jag hade häcken full med jobb. Ibland kom han in och bara gick runt i rummet utan att säga något. bara för att känna en medmänskilg atmosfär. Ibland slog han sig ner och pratade och jag fick fungera som något slags bollplank eller mental moderator för honom. han var ju den som låg bakom avslöjandena om geijeraffären och det ringde en del fiender till honom; riksdagsmän, journalister och andra, och garvade i luren och sade: "Nu får du, din jävel!"
Då var det synd om Leif, men han repade sig. (...)
Citera
2013-03-12, 19:33
Medlem
Joe Blows avatar
Citat:
Ursprungligen postat av xurra
Vad har hänt med GW?
Har han tappat det helt?

http://www.aftonbladet.se/nyheter/article16403160.ab
Nej, ty han har aldrig haft något. Leif Glappkäft Wacko Persson uppfattar tydligen att hans roll i underhållningsbranchen är att pissa på polisen så fort någon mikrofon är i närheten. Han är landets i särklass mest enkelspåriga en-tricks-ponny.
Citera
2013-03-12, 21:39
Medlem
P55s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Joe Blow
Nej, ty han har aldrig haft något. Leif Glappkäft Wacko Persson uppfattar tydligen att hans roll i underhållningsbranchen är att pissa på polisen så fort någon mikrofon är i närheten. Han är landets i särklass mest enkelspåriga en-tricks-ponny.

Ja ja, ta nu inte i så du spricker. Visst, han är väl lite tokig i bland och vet hur man ska anpassa åsikter till TV-program.
Men det är ju också tur att någon vågar öppna käften mot polisledningen och berätta hur den ganska bräckliga organisationen ser ut. Finns knappast någon annan som gör det och även om han inte har rätt jämt så rör han om i grytan.
Citera
2013-03-12, 21:53
Medlem
Photoshoppeds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av P55
Ja ja, ta nu inte i så du spricker. Visst, han är väl lite tokig i bland och vet hur man ska anpassa åsikter till TV-program.
Men det är ju också tur att någon vågar öppna käften mot polisledningen och berätta hur den ganska bräckliga organisationen ser ut. Finns knappast någon annan som gör det och även om han inte har rätt jämt så rör han om i grytan.

Det tråkiga är ju att han gör det för ofta så att det till slut inte finns någon som orkar lyssna. Dessutom är det inte bara polisledningar och organisationen han har åsikter om. Mer sällan det faktiskt. Istället klagas det på poliserna på fältet när de inte skött utredningar på det sätt som herr Pösmage tycker är lämpligt. Nu också ett enskilt vakthavande befäls beslut som han ska sitta och orera över.
Citera
2013-03-12, 22:34
Medlem
Joe Blows avatar
Citat:
Ursprungligen postat av P55
Du har så fel som man bara kan ha. Han rör inte alls om i någon som helst gryta. Ingen bryr sig om hans maniskt gaggande och auto pilot-kverulerande. Han är helt irrelevant förutom hos den ständigt lobotomerat applåderande fan cluben.
Citera
2013-03-13, 00:54
Medlem
Svithjods avatar
Citat:
Du har så fel som man bara kan ha. Han rör inte alls om i någon som helst gryta. Ingen bryr sig om hans maniskt gaggande och auto pilot-kverulerande. Han är helt irrelevant förutom hos den ständigt lobotomerat applåderande fan cluben.
Kan instämma där, det blir ännu mer tragikomiskt när han sitter som en Sherlock och ska "lösa" gamla brott och minsann beskriva vad som har hänt och inte.
Pinsamt sa Bull, löjeväcknade sa Bill.
Citera
2013-03-13, 07:43
Medlem
David Pruttons avatar
Citat:

Jag vill först klargöra att jag i grunden gillar GW och tar till mig vad han säger.

Med det sagt börjar jag inse vissa saker och jag tycker du är något på spåren.
GW gör det ju onekligen till en sport att i tid och otid kritisera polisen - inte minst på kommando från massmedia (Aftonbladet). Jag tycker faktiskt deras samarbete börjar påverka GW:s trovärdighet en hel del.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in