• 1
  • 2
2022-02-11, 18:03
Medlem
Speedballers avatar
Försöker hitta någon fond eller dyl att kunna använda men allt verkar ju vara fake palmolja skit. Kolla själva. Med extrakt från djur bara och massa salt. Var köper jag riktiga grejer där man inte blir scammed? Finns bone broth här? I USA har dom den jävligt bra och inte fake.
Citera
2022-02-11, 18:08
Medlem
Clint Ruins avatar
Finns här bl a: https://www.bodystore.com/sok?q=Buljong&lang=sv_SE
Citera
2022-02-11, 18:13
Medlem
Mangelinas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Speedballer
Försöker hitta någon fond eller dyl att kunna använda men allt verkar ju vara fake palmolja skit. Kolla själva. Med extrakt från djur bara och massa salt. Var köper jag riktiga grejer där man inte blir scammed? Finns bone broth här? I USA har dom den jävligt bra och inte fake.
Vad är det för fel på "Touch of Taste"???
"Vi på Bong Touch of Taste tycker att goda och naturliga råvaror är den absolut bästa kryddan " och de innehåller ialf ingen palmolja....
Om du är "allergisk" mot salt så tänk om! Salt är en smakbärare och du kommer dessvärre ingenstans smakmässigt utan det....
Citera
2022-02-11, 18:21
Citat:
Ursprungligen postat av Mangelina
Vad är det för fel på "Touch of Taste"???
"Vi på Bong Touch of Taste tycker att goda och naturliga råvaror är den absolut bästa kryddan " och de innehåller ialf ingen palmolja....
Om du är "allergisk" mot salt så tänk om! Salt är en smakbärare och du kommer dessvärre ingenstans smakmässigt utan det....
Problemet med saltet är att det kan bli för salt om man vill ha så mycket buljongsmak som man vill ha. Det går alltid att tillsätta salt om det fattas.
Citera
2022-02-11, 18:31
Medlem
Mangelinas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SvenHelsing
Problemet med saltet är att det kan bli för salt om man vill ha så mycket buljongsmak som man vill ha. Det går alltid att tillsätta salt om det fattas.
Salthalten i outspädd Touch of Taste Oxfond är 0,7 %. Skulle inte påstå att det är för salt. Häll i tills du är nöjd med köttsmaken och det finns fortfarande utrymme för "riktigt salt" om du skulle känna behov av det.

Fond du Chef är saltare: 1,2%
Knorr Oxbuljong: 1,0%
Citera
2022-02-11, 19:19
Medlem
Andersdamaans avatar
Vissa hälsokostaffärer kan ha buljong kokt på ben och grönsaker. Ingen palmolja och inget jästextrakt. Kan kosta rätt mycket dock.
Citera
2022-02-11, 19:35
Moderator
Jultrollets avatar
Citat:
Håller med, de flesta fonder innehåller alldeles för mycket salt tycker jag. Touch of Taste fungerar för mig men jag råkade köpa ICA's egna kycklingfond och den var översaltad till max. Misstänker att deras köttfond är likadan.

Jag vill inte heller ha palmolja och annat i, men tål heller inte lök, så det är inte helt lätt att hitta en bra sort utan för mycket tillsatser.
Citera
2022-02-11, 19:39
Medlem
Vem0ths avatar
En riktig fond eller buljong har inte särskilt lång livslängd, därav innehåller allt torkat pulver av ingredienser med palmolja som har egenskapen att inte härskna lika snabbt som andra typer av fett.

Alternativet är att förutom koka egen buljong och frysa ned i iskubsformar är att antingen besöka grossistaffär som M&S eller Snabbgross och leta efter buljong/fonder från märket Oscar som tyvärr ägs av Nestlé om man har sina moraliska tankar om den saken. Finns även bra buljong att köpa från vissa hälsokostbutiker... Eller att fråga restauranger om de kokar eget som man kan köpa löst.
Senast redigerad av Vem0th 2022-02-11 kl. 19:41.
Citera
2022-02-11, 19:51
Medlem
Musik.mannens avatar
Jag köper ibland fond från Bong på flaska i affärn men den är lite dyrare.
Oftast så gör jag egen fond som jag fryser in i små plastburkar.
Köper aldrig buljongtärningar då dom oftast bara innehåller skit.
Citera
2022-02-11, 20:11
Citat:
Ursprungligen postat av Mangelina
Salthalten i outspädd Touch of Taste Oxfond är 0,7 %. Skulle inte påstå att det är för salt. Häll i tills du är nöjd med köttsmaken och det finns fortfarande utrymme för "riktigt salt" om du skulle känna behov av det.

Fond du Chef är saltare: 1,2%
Knorr Oxbuljong: 1,0%
Du har förväxlat outspädd med utspädd. Det gör en jävligt stor skillnad.
Citera
2022-02-11, 20:27
Medlem
Mangelinas avatar
Citat:
Du har förväxlat outspädd med utspädd. Det gör en jävligt stor skillnad.
Saltmängden i utspädd blir ju knappast högre än i outspädd
Citera
2022-02-11, 20:44
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Speedballer

Det finns, bor du i Stockholm så finns relativt nyöppnade bone broth butiken Racamaca vid Hornstull.
Annars kan du köpa fond/buljong hos kötthandlarna i någon av våra saluhallar.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in