2022-02-11, 14:57
Medlem
Om ett ringa narkotikabrott upptäcks 2 år efter att det har begåtts är det preskriberat då? Alltså det blir inte anmält?

Eller är det så att om det har gått 2 år sedan brottet begicks, det har blivit anmält för 2 år sedan alltså, och man till exempel inte har kunnat hitta den misstänkte, då lägger man ned fallet för att preskriptionstiden har gått ut?
Citera
2022-02-11, 15:11
Medlem
Henssons avatar
Om brottet klassas som ringa narkotikabrott så är preskriptionstiden två år (brottsbalken kap. 35 § 1 punkt 1 i kombination med narkotikastrafflagen 2 §). Om det handlar om narkotikabrott av normalgraden så är preskriptionstiden tio år (brottsbalken kap.)

1 § BrB från vilken tidpunkt preskriptionstiden ska börja räknas. I regel räknas den enligt 35 kap. 4 § BrB från den dag då brottet begåtts, och om brottet förutsätter att viss verkan av handlingen inträtt ska det räknas från den tidpunkten.
Senast redigerad av Hensson 2022-02-11 kl. 15:15.
Citera
2022-02-11, 15:21
Medlem
Stygotiuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mitokondrie
Om ett ringa narkotikabrott upptäcks 2 år efter att det har begåtts är det preskriberat då? Alltså det blir inte anmält?

Eller är det så att om det har gått 2 år sedan brottet begicks, det har blivit anmält för 2 år sedan alltså, och man till exempel inte har kunnat hitta den misstänkte, då lägger man ned fallet för att preskriptionstiden har gått ut?

Jag vet inte riktigt vad du skriver. Man kan anmäla folk för lite vad som helst, när som helst. Men brottet preskriberas efter två år från dagen det begicks och då kan GM inte dömas för det, om inte åtal väckts inom två år (eller den misstänkte häktats).
Citera
2022-02-11, 15:36
Medlem
För att förtydliga så undrar jag om det räknas från och med att åtal väckts eller från och med den dagen det begicks.

Så säg att Kalle Kula köpte en karta Tramadol för 2 år sedan men det har inte upptäckts och han har inte blivit häktad, åtalad eller polisanmäld. Så plötsligt en dag så upptäcker polisen att Kalle Kula köpte Tramadol för två år sedan men de kan inte hämta honom för att preskriptionstiden har gått ut. Är det så?
Citera
2022-02-11, 15:37
Medlem
Citat:
För att förtydliga så undrar jag om det räknas från och med att åtal väckts eller från och med den dagen det begicks.

Så säg att Kalle Kula köpte en karta Tramadol för 2 år sedan men det har inte upptäckts och han har inte blivit häktad, åtalad eller polisanmäld. Så plötsligt en dag så upptäcker polisen att Kalle Kula köpte Tramadol för två år sedan men de kan inte hämta honom för att preskriptionstiden har gått ut. Är det så?

HÄKTA ska det stå inte hämta.
Citera
2022-02-11, 15:51
Medlem
CrilleKexs avatar
Citat:

Det stämmer. För övrigt så häktas du givetvis inte för en karta Tramadol eller för något annat ringa narkotikabrott heller.

Sen kan jag inte förstå varför polisen ens skulle bry sig om ett sådant brott två år efter det skett.
Senast redigerad av CrilleKex 2022-02-11 kl. 15:54.
Citera
2022-02-11, 16:26
Medlem
LepraHunks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CrilleKex
Sen kan jag inte förstå varför polisen ens skulle bry sig om ett sådant brott två år efter det skett.
Förutom att namnet på ”GM” hamnar i nåt överambitiöst Excelark över ”det lokala brottssyndikatet”i Haffas polisdator. Sen läcker det men ingen bryr sig eftersom GM inte är rom.
Citera
2022-02-24, 21:48
Medlem
MSchumacher13s avatar
Polisen skulle inte inleda en förundersökning för ett ringa narkotikabrott som ägt rum för 2 år sedan. Inte ens för 2 månader sedan, så du behöver inte oroa dig. Dock ska du låter bli narkotika över huvud taget.
Citera
2022-05-25, 16:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MSchumacher13
Polisen skulle inte inleda en förundersökning för ett ringa narkotikabrott som ägt rum för 2 år sedan. Inte ens för 2 månader sedan, så du behöver inte oroa dig. Dock ska du låter bli narkotika över huvud taget.

Källa på det?
Citera
2022-08-19, 16:33
Medlem
MSchumacher13s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kryptologen
Källa på det?

Jag är polis.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera