2022-02-10, 22:10
Medlem
Hej hej,

Har en Apple Watch där jag satt ett aktivt mål på 1250kcal/dag.
De aktiva kalorierna räknas vid träning och så finns även totala som innefattar all annan tid.

Vilket ska jag gå efter när jag räknar kaloriunderskott på 500?

Exempel idag är 1300 aktiva och 3500 totala.
Ska jag äta 800kcal eller 3000kcal då för att ligga på underskott?

Vad är ett rimligt intag per dag vid detta mål?
Kan idag ligga på 1500kcal per dag ca i kost,
Om det är 3500 jag ska gå efter är då 1500 alldeles för lite? Ska jag lägga mig runt 2500 istället för att se bättre underskott resultat?

Tack!
Citera
2022-02-10, 22:37
Medlem
MyLittlePony87s avatar
Om du har mellan 500-1000 kalorier i underskott per dag kommer detta att ge en viktminskning på ca 0,5-1 kg per vecka. Aldrig hört nån prata om aktiva och totala, men det är klart är klockan bra kanske det går att tänka så. Annars brukar man räkna snitt för män 2500 per dag och kvinnor runt 2000 eller strax under.
Citera
2022-02-10, 23:36
Medlem
Snaskalasets avatar
Kan meddela att Apple Watch räknar kalorier HELT FEL.
Citera
2022-02-11, 04:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MyLittlePony87
Om du har mellan 500-1000 kalorier i underskott per dag kommer detta att ge en viktminskning på ca 0,5-1 kg per vecka. Aldrig hört nån prata om aktiva och totala, men det är klart är klockan bra kanske det går att tänka så. Annars brukar man räkna snitt för män 2500 per dag och kvinnor runt 2000 eller strax under.

Har du ingen kunskap om ämnet så uttala dig inte, snitt säger inget för TS, 2500 bulkar vissa män på och andra deffar på samma kalorier. helt upp till personen i fråga.
Citera
2022-02-11, 08:23
Medlem
NissanMicra1988K10s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snaskalaset
Kan meddela att Apple Watch räknar kalorier HELT FEL.

Ja det stämmer. Min Apple watch visar minus 2000 kcla under 2 timmars träning. Visst tränar jag intensivt men 2000 kcal är lite överdrivet.
Citera
2022-02-11, 11:57
Medlem
MyLittlePony87s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tjeeeeeeeeeeeen
Har du ingen kunskap om ämnet så uttala dig inte, snitt säger inget för TS, 2500 bulkar vissa män på och andra deffar på samma kalorier. helt upp till personen i fråga.

Jag har kunskap om ämnet annars hade jag inte svarat. Det var ett ungefärligt värde och syftar till kaloriförbrukning i stillastillande för en standard man.
Citera
2022-02-11, 16:54
Medlem
cc_zeros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Assh
Hej hej,

De aktiva kalorierna räknas vid träning och så finns även totala som innefattar all annan tid.

Om det är 3500 jag ska gå efter är då 1500 alldeles för lite? Ska jag lägga mig runt 2500 istället för att se bättre underskott resultat?

Tack!

Alla sådana beräkningar har stor felmarginal. Jag skulle säga att du gör dig själv en otjänst att räkna på detta sättet.

Det är lättare och smidigare att endast utgå från ditt basala energibehov och sedan multiplicera med en aktivitetsfaktor. Använd t.ex. https://www.styrkelabbet.se/berakna-energibehov/ och utgå från den. Dra sedan av den mängden kalorier du behöver för att gå ner vad du vill i önskad takt (-500kcal/dag ger ~ -0.5kg/vecka). Väg dig dagligen och räkna på genomsnitt veckovis. Med tiden kommer du få en bra översikt på om du äter för mycket eller för lite för att nå dit mål.

Efter några veckor kmr du antagligen behöva justera ner ditt intag eftersom du dels har gått ner i vikt och dels har kroppen börjat sänka din energiförbrukning en aning. Men det kmr du märka när vågen börjar stå stilla.

https://www.youtube.com/watch?v=EsNe...hbx5OyJQ8TaFM0 <<-- här har du en bra grund för att nå ditt mål, samt behålla det.

Citat:
Ursprungligen postat av NissanMicra1988K10
Ja det stämmer. Min Apple watch visar minus 2000 kcla under 2 timmars träning. Visst tränar jag intensivt men 2000 kcal är lite överdrivet.

Vad för typ av träningsaktivitet har du startat på klockan när du får de siffrorna?

Stämmer din vikt/längd/ålder i health-settings?
Senast redigerad av cc_zero 2022-02-11 kl. 17:03.
Citera
2022-02-22, 10:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Assh
Hej hej,

Tack!

Hejsan
Du ska äta 3000 kcal då.

Säg att din kropp drar 3500-1300=2200 kcal per dag om du ligger still. Värdet är rätt normalt för en man.

Dina aktiva kcal är det som du gör utöver att hålla igång kroppen. Alltså, stå, gå, springa mm.

Som någon skrev är ca 500 kcal per dag en viktnedgång på 0,5kg i veckan. Självklart varierar detta mellan olika personer.

Men väg dig. Och för guds skull VÄG maten. Noga. Och fuska inte.

Efter en månad med dagliga invägningar (förslagsvis efter morgontoaletten) och antalet kcal så kan du räkna baklänges hur mycket kg per kcal du går ner. Hänger du med?

Och som någo också skrev så när din vikt minskar gör även den basala metabolismen det. Du har alltså färre celler mm att dra runt på. Detta kan också ses så att muskler drar mer energi än fett ex och det gör att man kan styrketräna för att skaffa en högre metabolism.

Ett tips är också att mäta med måttband ex omkrets på arm, lår, midja, hals och mage. Det är roligt att se resultat där också. Inte bara vågen.

Lycka till med viktnedgången.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in