Citat:
Ursprungligen postat av
Assh
Hej hej,
Har en Apple Watch där jag satt ett aktivt mål på 1250kcal/dag.
De aktiva kalorierna räknas vid träning och så finns även totala som innefattar all annan tid.
Vilket ska jag gå efter när jag räknar kaloriunderskott på 500?
Exempel idag är 1300 aktiva och 3500 totala.
Ska jag äta 800kcal eller 3000kcal då för att ligga på underskott?
Vad är ett rimligt intag per dag vid detta mål?
Kan idag ligga på 1500kcal per dag ca i kost,
Om det är 3500 jag ska gå efter är då 1500 alldeles för lite? Ska jag lägga mig runt 2500 istället för att se bättre underskott resultat?
Tack!
Hejsan
Du ska äta 3000 kcal då.
Säg att din kropp drar 3500-1300=2200 kcal per dag om du ligger still. Värdet är rätt normalt för en man.
Dina aktiva kcal är det som du gör utöver att hålla igång kroppen. Alltså, stå, gå, springa mm.
Som någon skrev är ca 500 kcal per dag en viktnedgång på 0,5kg i veckan. Självklart varierar detta mellan olika personer.
Men väg dig. Och för guds skull VÄG maten. Noga. Och fuska inte.
Efter en månad med dagliga invägningar (förslagsvis efter morgontoaletten) och antalet kcal så kan du räkna baklänges hur mycket kg per kcal du går ner. Hänger du med?
Och som någo också skrev så när din vikt minskar gör även den basala metabolismen det. Du har alltså färre celler mm att dra runt på. Detta kan också ses så att muskler drar mer energi än fett ex och det gör att man kan styrketräna för att skaffa en högre metabolism.
Ett tips är också att mäta med måttband ex omkrets på arm, lår, midja, hals och mage. Det är roligt att se resultat där också. Inte bara vågen.
Lycka till med viktnedgången.