Flashback bygger pepparkakshus!
  • 5
  • 6
2022-04-04, 22:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av gärningsman
Många verkar ha under 2%
Där är du nog en månad för sent ute. Upplåningskostnaden för bankerna ligger runt 2% för 5 åringen nu, utöver det vill dom gärna ha minst 0,8% marginal. Men om du pressar bankerna mot varandra går det alltid att komma ner lite. Eller ta någon nischbank för att slippa krångel.
Citera
2022-04-29, 22:05
Medlem
Ska byta bank för bolån och den bank jag vill ha (Avanza) vill ha max 60% belåning men jag ligger lite högre.

Hur avgör jag värdet på min bostad jag köpte för ca tre år sedan? Eftersom jag inte kan omvärdera den ännu (tidigast efter fem år) så antar jag att värdet är vad jag köpte den för?
Citera
2022-04-29, 22:13
Medlem
paggans avatar
Är det i detta läget bättre att binda tre olika bolån på samma tid eller ha de överlappande?
Jag har två bolån på 1,25% som går ut aug 23 och ett på 1,95 som går ut augusti 22. Är det bättre att binda det senare så alla tre går ut vid samma tid och kunna ha förmågan att deala om räntan med olika banker eller är det bäst att binda dom på olika lång tid. Let’s hear it.

Tre lån på ca 415 000kr
Ensamstående.
Senast redigerad av paggan 2022-04-29 kl. 22:19.
Citera
2022-04-29, 23:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av killalot
Ska byta bank för bolån och den bank jag vill ha (Avanza) vill ha max 60% belåning men jag ligger lite högre.

Hur avgör jag värdet på min bostad jag köpte för ca tre år sedan? Eftersom jag inte kan omvärdera den ännu (tidigast efter fem år) så antar jag att värdet är vad jag köpte den för?
Kontakta en mäklare, kostar en slant dock, ca 2-3k I regel.

Du kan göra en amorteringsgrundande värdering efter 5 år, men du kan värdera om din bostad en gång i månaden om du så vill.
Citera
2022-04-30, 09:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MidgetMolester
Kontakta en mäklare, kostar en slant dock, ca 2-3k I regel.

Du kan göra en amorteringsgrundande värdering efter 5 år, men du kan värdera om din bostad en gång i månaden om du så vill.
Men man får väl bara omvärdera vart femte år förutom om en stor renovering gjorts?
Citera
2022-04-30, 18:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av killalot
Men man får väl bara omvärdera vart femte år förutom om en stor renovering gjorts?
Det gäller amorteringsgrundande värdering, alltså om du vill värdera om för att komma ner i belåningsgrad och amortera 1% eller 0%, istället för 2% tex.
Om du bara vill höja ditt bolån eller eller få en lägre belåningsgrad kan du värdera om när du vill. Dock är det fortfarande din gamla värdering som din amortering baseras på.
Citera
2022-04-30, 19:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Artilleriet
Erbjuden 2.19% på 5 år. Vet dock inte om man ska köra på det eller vänta.. Antingen binda båda nu till det eller ena nu och vänta med det andra som går ut i okt.

Vänta. Bankerna försöker stressa in människor till att binda till ocker.
Citera
2022-05-04, 14:55
Medlem
har bolån 2.2 miljoner på en villa. rörlig ränta 1.35 idag SEB. Går ut i juni. Vad kan man vänta sig för nya ränta där? ska man binda eller köra rörligt? de erbjöd mig 2.64 på telefon bundet 1 år. 2 år 2.99 % Gick ej att pruta på. Fy fan känns tufft nu när man är arbetslös och allt
Citera
2022-05-04, 18:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kurango
har bolån 2.2 miljoner på en villa. rörlig ränta 1.35 idag SEB. Går ut i juni. Vad kan man vänta sig för nya ränta där? ska man binda eller köra rörligt? de erbjöd mig 2.64 på telefon bundet 1 år. 2 år 2.99 % Gick ej att pruta på. Fy fan känns tufft nu när man är arbetslös och allt
SEB är lite jobbiga där, dom kör varannat år till att fylla bolånestocken och varannat år till att försöka ta betalt. I år är det senare som gäller, därav att du får listpris rakt av utan förhandling.
Problemet för dig är att du inte kan byta då du är arbetslös...
Efter din löptid på rörliga löper ut bör du få 1,60%, om du behåller samma rabatt som innan. Riksbanken har ett nytt råntemöte i juni, vill det sig illa höjer dom igen, då har du 1,85% på rörligt, allt annat lika.
Citera
  • 5
  • 6

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in