Flashback bygger pepparkakshus!
2022-03-26, 01:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Zurfarn08
Det går fort nu. Tråden startades strax innan Ukrainakriget. Nu har vi instabil världssituation, sanktioner mot Ryssland, olje- och bränslepriser som går genom taket, inflationsvarningar osv osv.

Vad är er bedömning idag, en månad efter att tråden startades? Kommer Riksbanken hålla fast vid sin plan att höja styrräntan först 2024? Eller är det nu dags att binda åtminstone delar av sina bolån?

Jag har chans att binda på 3 år på 1,37%, det känns billigt om jag tittar mig omkring. Är det vettigt att slå till? Vi brukar köra rörligt, men som situationen ser ut funderar vi på att lägga om strategi.

Ja för helvete.

Nu svettas bolånetorskarna...
Citera
2022-03-26, 07:19
Medlem
Jag maxade min (bo)belåning i slutet av förra året. Jag kände på mig att inflationen skulle öka och ville placera mitt ihopsparade kapital i något då banken inte gav ett dugg och börsen kändes övervärderad efter covid. Jag har alltid haft 3 mån rörligt på andra bolån men då jag fick samma ränta på 2 år kände jag att jag lika gärna kunde ta det, då jag i alla fall inte trodde på en räntesänkning. Lånet var på dryga millen med ränta på drygt 1,3. Nu kan jag väl känna att jag gärna bundit på 5 år, men det är ju lätt att vara efterklok.

I januari började det pratas mycket om räntehöjningar och jag började känna mer oro över mitt befintliga bolån på 2 mille som snart skulle påbörja en ny 3-månadsperiod.
Min bank erbjöd 1,59 på 5år. Jag velade mycket, "kanske vänta lite till och binda längre fram". Till slut band jag iaf på 5 år i början av februari. Jätteskönt känner jag idag.

Jag vill inte påstå att jag, som många andra här inne, hoppas på att det ska skita sig ordentligt på bostadsmarknaden. Men trots att det är där jag har det mesta av mitt kapital vore det sunt med en sättning och det skulle förhoppningsvis få folk att se över sina levnadsvanor lite.
Är jag en bolånetorsk? Ja kanske. Dåligt? Ja kanske. Vi får se.
Citera
2022-03-26, 07:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AvanzaZero
Ja för helvete.

Nu svettas bolånetorskarna...
Du kommer få sitta där du sitter resten av livet 💋
Citera
2022-03-26, 10:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av havenoname
Jag maxade min (bo)belåning i slutet av förra året. Jag kände på mig att inflationen skulle öka och ville placera mitt ihopsparade kapital i något då banken inte gav ett dugg och börsen kändes övervärderad efter covid. Jag har alltid haft 3 mån rörligt på andra bolån men då jag fick samma ränta på 2 år kände jag att jag lika gärna kunde ta det, då jag i alla fall inte trodde på en räntesänkning. Lånet var på dryga millen med ränta på drygt 1,3. Nu kan jag väl känna att jag gärna bundit på 5 år, men det är ju lätt att vara efterklok.

I januari började det pratas mycket om räntehöjningar och jag började känna mer oro över mitt befintliga bolån på 2 mille som snart skulle påbörja en ny 3-månadsperiod.
Min bank erbjöd 1,59 på 5år. Jag velade mycket, "kanske vänta lite till och binda längre fram". Till slut band jag iaf på 5 år i början av februari. Jätteskönt känner jag idag.

Jag vill inte påstå att jag, som många andra här inne, hoppas på att det ska skita sig ordentligt på bostadsmarknaden. Men trots att det är där jag har det mesta av mitt kapital vore det sunt med en sättning och det skulle förhoppningsvis få folk att se över sina levnadsvanor lite.
Är jag en bolånetorsk? Ja kanske. Dåligt? Ja kanske. Vi får se.

en torsk med sjalvinsikt, fint att se!
Citera
2022-04-02, 21:09
Medlem
Kollade ikväll på att binda bolånet.
Har idag rörlig ränta på 1,22%. Hade från början 1,17% men åkte på en höjning tidigare i år. Lär komma en höjning nu igen efter april.
Vi har lån på ca 2,8 msek.
Huset värderat till ca 4,4 msek.

Kollar man denna sidan erbjuder ICA Banken en mycket attraktiv ränta, åtminstone när man jämför på snitträntan i februari. 10 år för 1,53%.
https://www.finansportalen.se/borantor/

Men går jag in på ICA Bankens hemsida och skriver in mina siffror erbjuds jag en ränta på över 3%. Märkligt.
Ska ringa de på måndag och höra i vart fall.
Har idag Länsförsäkringar.

Tänkt binda vårt lån på 5-10 år. Tror att räntorna kommer ligga kring ca 2-3% år 2024. Därefter ligga däromkring i rätt många år..

Men vem f-n vet!? En jävla gambling hela skiten...

Vad hade ni kört för ränta i 5-10 år för att det skulle kännas OK?
Citera
2022-04-03, 09:28
Medlem
Erbjuden 2.19% på 5 år. Vet dock inte om man ska köra på det eller vänta.. Antingen binda båda nu till det eller ena nu och vänta med det andra som går ut i okt.
Citera
2022-04-04, 10:11
Djävulusiskt nöjd nu med att ha bundit huslånet i 3 år till 1,37% ränta för ett par veckor sen.

Det var bara det!
Citera
2022-04-04, 10:23
Medlem
Facades avatar
Tyvärr går ju min ränta på 1.43% ut sista Juli nu i år.
I retrospektiv borde jag ha bundit 5 år istället för 3 men det är vad det är helt enkelt.
81% belåningsgrad dock inget enormt lån då jag har köpt ett hus ”långt under min nivå” om man skall jämföra sig med andra.
Inte orolig men kan väl bli lite trist att lägga mer pengar på ränta. Men 1.43% på mitt lån som jag har idag är så lite att det knappt märks överhuvudtaget.
Citera
2022-04-04, 19:10
Medlem
Vi har en villa värderad till runt 5 miljoner och 1.7 miljoner i bolån. Inga andra lån. Hushållets inkomster typ 85'000 i månaden.

Lägsta 5 åriga räntan hamnar på 2.5%. Vad gör vi för fel?
Citera
2022-04-04, 19:15
Citat:
Ursprungligen postat av gärningsman
Vi har en villa värderad till runt 5 miljoner och 1.7 miljoner i bolån. Inga andra lån. Hushållets inkomster typ 85'000 i månaden.

2,36% på Ikano.
Citera
2022-04-04, 21:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av gärningsman

2,50% är tyvärr en bra ränta just nu, du verkar göra rätt! Finns säkert någon enstaka nischbank som kan ge några punkter bättre.

Vad hade du för förväntningar? Vid vilken nivå hade du varit nöjd?
Citera
2022-04-04, 21:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MidgetMolester
2,50% är tyvärr en bra ränta just nu, du verkar göra rätt! Finns säkert någon enstaka nischbank som kan ge några punkter bättre.

Vad hade du för förväntningar? Vid vilken nivå hade du varit nöjd?

Många verkar ha under 2%
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in