• 1
  • 2
2022-02-10, 17:17
Medlem
Jag är slumpvis utvald av BRÅ för att svara på frågor om brott och trygghet.

Som den goda samhällsmedborgare jag är så satte jag genast igång med att kryssa rutor.

”Problemet” är att jag personligen inte haft inbrott, men i båda trappuppgångarna bredvid min så har det varit inbrott det senaste halvåret.

Jag är av naturliga skäl orolig själv, men är inte personligen utsatt.

Samma sak med stölder. En kompis fick cykeln ryckt inför vittnen vid fotbollsplanen och de lyckades ta tillbaka den. Detta blev alltså inte ens ett anmält brott. Blatten fick löpa med någon blånad i ansiktet.

Jag är jävligt vaksam så att ingen snor min cykel. Jag förebygger.

På parkeringen så stals däcken på en Audi så snabbt att trots att larmet gick så hann ingen ut.

Min lite (nåja) äldre bil har dom bara slangat soppa från men det var nåt år sedan så det omfattas inte av BRÅ-undersökningen.

Så fortsätter det.

Jag är orolig eller snarare räknar kallt med att bli utsatt för brott, men eftersom jag är ärlighetens apostel så kan jag inte med bästa vilja i världen hävda att jag varit utsatt för brott under den av BRÅ snävt stipulerade tidsramen.

Detta är jag nog långt ifrån ensam om.

Utredningen är således designad för att visa att svenska folket är oroliga för brott helt i onödan.

”Detta visar den senaste undersökningen från BRÅ.”

(Jag lackade ur och struntade i skiten. De får ljuga utan min medverkan.)
Citera
2022-02-10, 17:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RolleAndersson
Jag är slumpvis utvald av BRÅ för att svara på frågor om brott och trygghet.

Som den goda samhällsmedborgare jag är så satte jag genast igång med att kryssa rutor.

”Problemet” är att jag personligen inte haft inbrott, men i båda trappuppgångarna bredvid min så har det varit inbrott det senaste halvåret.

Jag är av naturliga skäl orolig själv, men är inte personligen utsatt.

Samma sak med stölder. En kompis fick cykeln ryckt inför vittnen vid fotbollsplanen och de lyckades ta tillbaka den. Detta blev alltså inte ens ett anmält brott. Blatten fick löpa med någon blånad i ansiktet.

Jag är jävligt vaksam så att ingen snor min cykel. Jag förebygger.

På parkeringen så stals däcken på en Audi så snabbt att trots att larmet gick så hann ingen ut.

Min lite (nåja) äldre bil har dom bara slangat soppa från men det var nåt år sedan så det omfattas inte av BRÅ-undersökningen.

Så fortsätter det.

Jag är orolig eller snarare räknar kallt med att bli utsatt för brott, men eftersom jag är ärlighetens apostel så kan jag inte med bästa vilja i världen hävda att jag varit utsatt för brott under den av BRÅ snävt stipulerade tidsramen.

Detta är jag nog långt ifrån ensam om.

Utredningen är således designad för att visa att svenska folket är oroliga för brott helt i onödan.

”Detta visar den senaste undersökningen från BRÅ.”

(Jag lackade ur och struntade i skiten. De får ljuga utan min medverkan.)
En relevant fråga som de skulle haft med: Har nån granne till dig haft inbrott de senaste åren? Förstår att du sket i det hela!
Citera
2022-02-10, 17:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av extendedhuman
En relevant fråga som de skulle haft med: Har nån granne till dig haft inbrott de senaste åren? Förstår att du sket i det hela!

Men verkligen.

Granne, vän, arbetskamrat, någon du känner väl och litar på.

Nu vet de redan med hjälp av brottsstatistiken vilka svaren ska bli så ”undersökningen” är tyvärr riggad.

BRÅ-folket vet hur de ska göra för att tillfredsställa politikerna. Tidningsrubrikerna ligger färdigskrivna.
Citera
2022-02-10, 17:35
Medlem
Henssons avatar
Kul diskussion!

Enkäterna skickades ut 20 Januari till ca 200 tusen, vore intressant om ni som fick den kunde diskutera frågorna. Vad ni saknar?

Själv blev jag utan..
Citera
2022-02-10, 17:37
Medlem
Henssons avatar
Citat:
Men verkligen.

Granne, vän, arbetskamrat, någon du känner väl och litar på.

Nu vet de redan med hjälp av brottsstatistiken vilka svaren ska bli så ”undersökningen” är tyvärr riggad.

BRÅ-folket vet hur de ska göra för att tillfredsställa politikerna. Tidningsrubrikerna ligger färdigskrivna.

”Och tänk om dom med hjälp av annan offentlig information vet att du själv aldrig varit i domstolen och skickar just till dessa för att manipulera på ”hög nivå”……” -Yo jag är galen 🥸😜
Citera
2022-02-10, 17:57
Medlem
Naturligtvis en skräp-undersökning från BRÅ.

Att man vidtagit försiktighetsåtgärder kan mycket väl vara anledningen till att man ej blivit brottsutsatt.

Påstås också ofta att rädslan för brottslighet är överdriven pga extremhögerns alternativmedier. Men det påståendet faller på att den grupp som är mest rädd att utsättas för brottslighet är unga kvinnor. Just den grupp extremhögern har svårast att locka.
Citera
2022-02-10, 18:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av palats
Naturligtvis en skräp-undersökning från BRÅ.

Att man vidtagit försiktighetsåtgärder kan mycket väl vara anledningen till att man ej blivit brottsutsatt.

Påstås också ofta att rädslan för brottslighet är överdriven pga extremhögerns alternativmedier. Men det påståendet faller på att den grupp som är mest rädd att utsättas för brottslighet är unga kvinnor. Just den grupp extremhögern har svårast att locka.

Ja det där är ganska konstigt. Rent logiskt så borde alla kvinnor ha flockats runt "extremhögern" långt före männen. Jag undrar varför.
Citera
2022-02-10, 18:06
Medlem
”Hjälp oss att kartlägga otrygghet och brottslighet” är rubriken på den 18-sidiga enkäten.

Finurligt nog efterfrågar BRÅ enbart brott som man utsatts för under Covid-året 2021.

Men är du inte helt hjärndöd utan känner en naturlig oro ändå så är detta naturligtvis helt i onödan och mission accomplished!

BRÅ-chefen får en klapp på axeln och ökade anslag.
Citera
2022-02-11, 10:55
Medlem
BRÅ brukar regelbundet bashas här på Flashback men intresset för hur myndigheten på ett löjligt genomskinligt sätt styr en enkät som skickas ut till 200 000 svenskar är tydligen lågt.

Vad kostar inte BRÅ skattebetalarna?

Hur kommer resultat av den riggade undersökningen användas politiskt?

Frågorna är många och tyder tyvärr på att samhället inte ser till alla medborgares bästa.
Citera
2022-02-11, 13:15
Medlem
Det är inte så att jag har speciellt mycket över för BRÅ men du har nog ändå som sagt redan i någon mening identifierat det hela. Det är ett slumpvis valt urval, möjligen ett stratifierat slumpvis urval. De skickar den alltså inte till personer som de vet är eller har varit utsatta för brott.

Det andra är att de gör flera olika undersökningar så detta är en av dem och de vill därmed ha svar på vissa frågor för att kunna beskriva läget som helhet. Alla har som sagt inte några svar att ge och det är ett värde i sig.

Men ja, som man frågar får man svar. Oavsett om det är BRÅ som skickar ut undersökningen eller någon annan.

Jag fick den för några år sedan. Samma sak egentligen, inte utsatt för några brott osv så det var inte så mycket att kryssa på.

Citat:
Finurligt nog efterfrågar BRÅ enbart brott som man utsatts för under Covid-året 2021.

... eller så är det en årligt återkommande undersökning där man vill ha svaren fördelade per år. De vill ha data för deras longitudinella undersökningar. Så att de möjligen sedan då kanske kan se att det var en dipp i brottsligheten, eller inte, under pandemin osv.
Citera
2022-02-11, 15:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 101000111
Det är inte så att jag har speciellt mycket över för BRÅ men du har nog ändå som sagt redan i någon mening identifierat det hela. Det är ett slumpvis valt urval, möjligen ett stratifierat slumpvis urval. De skickar den alltså inte till personer som de vet är eller har varit utsatta för brott.

Det andra är att de gör flera olika undersökningar så detta är en av dem och de vill därmed ha svar på vissa frågor för att kunna beskriva läget som helhet. Alla har som sagt inte några svar att ge och det är ett värde i sig.

Men ja, som man frågar får man svar. Oavsett om det är BRÅ som skickar ut undersökningen eller någon annan.

Jag fick den för några år sedan. Samma sak egentligen, inte utsatt för några brott osv så det var inte så mycket att kryssa på.

... eller så är det en årligt återkommande undersökning där man vill ha svaren fördelade per år. De vill ha data för deras longitudinella undersökningar. Så att de möjligen sedan då kanske kan se att det var en dipp i brottsligheten, eller inte, under pandemin osv.

Det fetade.

Detta är inte en undersökning om ifall medborgarna utsatts för brott eller ej, och i vilken utsträckning, denna statistik får man in på andra sätt och det går helt automatiskt.

Rubriken här är alltså ”Hjälp oss att kartlägga otrygghet och brottslighet”.

BRÅ frågor ingående om du känner dig otrygg och är orolig för att utsättas för brott (5 sidor, 24-26 flervalsfrågor).

BRå frågar om du eller någon i ditt hushåll utsatts för brott år 2021 (4 frågor). BRÅ poängterar att detta enbart gäller år 2021.

BRÅ ställer därefter 14-17 frågor om du personligen varit utsatt för brott år 2021. Ca 2 sidor.

Jag har som sagt svårt att förstå upplägget och kan inte annat än att tolka detta som att BRÅ peggar upp för tidningsrubriker, politiska uttalanden och debattinlägg med rubriker som:

”Svenska folket otryggare, trots allt färre brottsutsatta.”

Politiker får ammunition till uttalanden i stil med:

Var inte rädda. Sverige har aldrig varit tryggare.”

Fotnot: Antalet kryssfrågor varierar därför att om du exempelvis inte blivit misshandlad så behöver du inte svara på hur skadad du blev.
Citera
2022-02-11, 16:36
Medlem
Är det NTU2021? Som sagt den är årligt återkommande. Så det är klart att de måste ställa samma eller snarlika frågor år till år annars är det som sagt ganska meningslöst. Kopplingen mellan ha blivit utsatt för brott och trygghetskänslan är inte oexisterande. Däremot finns det som sagt ganska många som känner otrygghet även fast de aldrig själva personligen utsätts för brott.

https://bra.se/statistik/statistiska...sokningen.html

Citat:
Detta är inte en undersökning om ifall medborgarna utsatts för brott eller ej, och i vilken utsträckning, denna statistik får man in på andra sätt och det går helt automatiskt.

De jämför dem med varandra.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in