Citat:
Ursprungligen postat av
101000111
Det är inte så att jag har speciellt mycket över för BRÅ men du har nog ändå som sagt redan i någon mening identifierat det hela. Det är ett slumpvis valt urval, möjligen ett stratifierat slumpvis urval. De skickar den alltså inte till personer som de vet är eller har varit utsatta för brott.
Det andra är att de gör flera olika undersökningar så detta är en av dem och de vill därmed ha svar på vissa frågor för att kunna beskriva läget som helhet. Alla har som sagt inte några svar att ge och det är ett värde i sig.
Men ja, som man frågar får man svar. Oavsett om det är BRÅ som skickar ut undersökningen eller någon annan.
Jag fick den för några år sedan. Samma sak egentligen, inte utsatt för några brott osv så det var inte så mycket att kryssa på.
... eller så är det en årligt återkommande undersökning där man vill ha svaren fördelade per år. De vill ha data för deras longitudinella undersökningar. Så att de möjligen sedan då kanske kan se att det var en dipp i brottsligheten, eller inte, under pandemin osv.
Det fetade.
Detta är inte en undersökning om ifall medborgarna utsatts för brott eller ej, och i vilken utsträckning, denna statistik får man in på andra sätt och det går helt automatiskt.
Rubriken här är alltså ”
Hjälp oss att kartlägga otrygghet och brottslighet”.
BRÅ frågor ingående om du känner dig otrygg och är orolig för att utsättas för brott (5 sidor, 24-26 flervalsfrågor).
BRå frågar om du eller någon i ditt hushåll utsatts för brott år 2021 (4 frågor). BRÅ poängterar att detta enbart gäller år 2021.
BRÅ ställer därefter 14-17 frågor om du personligen varit utsatt för brott år 2021. Ca 2 sidor.
Jag har som sagt svårt att förstå upplägget och kan inte annat än att tolka detta som att BRÅ peggar upp för tidningsrubriker, politiska uttalanden och debattinlägg med rubriker som:
”Svenska folket otryggare, trots allt färre brottsutsatta.”
Politiker får ammunition till uttalanden i stil med:
”
Var inte rädda. Sverige har aldrig varit tryggare.”
Fotnot: Antalet kryssfrågor varierar därför att om du exempelvis inte blivit misshandlad så behöver du inte svara på hur skadad du blev.