2022-07-30, 00:48
Medlem
Vad händer då? Jag har ett oregistrerat kort och nr, kommer det sluta fungera eller...?
Citera
2022-07-30, 01:54
Medlem
Lisauppsala87s avatar
Man har tills februari på sig, så ni kan vara lugna, ni kan registrera er i lugn och ro. Och om det ej går, kontakta kundservice, mobiloperatörers kundservice har generösa öppettider plus oftast supertrevliga och hjälpsamma. De kommer guida dig tills det är löst.
Vid registrering väljer du själv om ditt nummer ska visas i söktjänster. Via internet är det en ruta man bockar i. De skickar inte ut ditt nummer per automatik när du registrerar dig. Men om ditt nummer skulle komma ut utan din vilja så kan man kontakta söktjänsten/logga in med BankID och ta bort det.
Allt går att lösa.
Citera
2022-07-31, 21:12
Medlem
Många oregistrerade går nog upp i rök nu.
Senast redigerad av febojentan 2022-07-31 kl. 21:38.
Citera
2022-07-31, 23:21
Medlem
Kommissarie.Hybriss avatar
Från Comviq:

Citat:
Från och med 1 augusti kommer alla nya kontantkort behöva registreras för att de ska kunna användas. Du som har ett äldre kontantkort måste registrera kortet senast 1 februari 2023 för att inte riskera att det ska spärras. Registrera redan idag och få dubbel surf på dina tre nästa 30 dagars tankningar!
Så gamla kontantkort är fritt fram att köra oreggat fram tills februari 2023.

Ordvalet "riskera" att det spärras lämnar dock en del frågetecken för min del.

Varför skriver man inte att de kommer att spärras? Menar de att kortet kommer att spärras om du fyller på kortet? Eller om du ringer/smsar? Använder enbart surf, klarar man sig undan spärr då?

Den som lever får se antar jag. Kommer fortsättningsvis att ha mitt simkort oreggat iallafall. Spärras det får man väl fixa ett nytt och regga det helt enkelt.
Citera
2022-08-01, 11:27
Medlem
Mogaku-sans avatar
Telia
Citat:
REGISTRERA DITT KONTANTKORT

FÅ 3 GB EXTRASURF
Just nu får du 3GB extrasurf på dina tre nästkommande laddningar. Erbjudandet gäller alla laddningar för 100 kr eller mer. Dina tre laddningar måste ske inom sex månader från registreringen.

Från och med den 1 augusti 2022 behöver du som aktiverar ditt kontantkort registrera dig för att kontantkortet ska kunna användas. Så fort din registrering är klar kan du ladda ditt kontantkort.

Blev du kontantkortskund före 1 augusti 2022? Då behöver du före den 1 februari 2023 registrera ditt kontantkort för att kunna ladda ditt kontantkort igen. Vi rekommenderar därför att du registrerar ditt kontantkort redan nu.
Kan säga det att när jag beställde hem kontantkort från Telia före den 1 augusti så var dom redan registrerade. Detta var i början av maj 2022, när jag ändå fixade ett kontantkort från Halebop åt flickvännen.

Så antar att det måste vara för de som skaffat en kontantkort från Telia längre bak än i närmaste nutiden.
Citera
2022-08-01, 11:31
Medlem
Enoch.Thulins avatar
Har någon gjort en lista över länder i EU/EES där det fortfarande går att köpa anonyma kontantkort?
Citera
2022-08-01, 11:39
Medlem
Hadrians avatar
Haha detta jävla kontrollsamhälle. Och folk bara tar det, rakt upp i röven.
Citera
2022-08-01, 12:23
Medlem
TJudges avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 2006
Kontantkort fungerar utan registrering fram till den 1 februari 2023, men man kan inte fylla på oregistrerade kontantkort med pengar efter den 1 augusti 2022.

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/vastmanland/anonyma-kontantkort-forbjuds#:~:text=Kontantkort%20fungerar%20utan,tel estyrelsen%20och%20Riksdagen

Jag blev lite orolig nu så jag testade ett comvic kompis 75kr. Det fungerar fortfarande att fylla på? Nån som vet hur det ligger till med comvic kompis 75kr? Kommer det krävas legitimation för att kunna köpa en efter 1 februari 2023?
Senast redigerad av TJudge 2022-08-01 kl. 12:28.
Citera
2022-08-01, 14:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TJudge
Jag blev lite orolig nu så jag testade ett comvic kompis 75kr. Det fungerar fortfarande att fylla på? Nån som vet hur det ligger till med comvic kompis 75kr? Kommer det krävas legitimation för att kunna köpa en efter 1 februari 2023?

"Kontantkort som kan användas för samtal, sms och surf. Innan tjänsten börjar användas ska den som tillhanda*håller tjänsten registrera abonnentens namn, adress och personnummer. Det ska också göras en identitetskontroll. Registreringsskyldigheten börja gälla den 1 augusti 2022. Kontantkort som är i bruk vid ikraftträdandet ska registreras senast den 1 februari 2023."
Senast redigerad av febojentan 2022-08-01 kl. 14:59.
Citera
2022-08-01, 15:37
Medlem
Callebiltes avatar
För ett par månader sedan skulle jag tanka ett kontantkort och det fick endast betalas med kort, ej kontanter. Så de har nog redan kopplat många oregistrerade telefonkort till bankkort.
Citera
2022-08-01, 15:51
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av ApanAbdulla
Tungt kriminella har krypterade appar, sant. Men på gatunivå och dom mindre organiserade kommer detta försvårar ordentligt. Samtidigt håller jag med dig, vi lever i andra tider och det här behövs.
Varför skulle det försvåra så mycket på gatunivå? Det är inte direkt svårt att installera en app för krypterad kommunikation och en vpn.
Citera
2022-08-01, 16:31
Medlem
george.sthlms avatar
Telia har krav på ICC nummer på kortet. ( serienummer )
Jag kommer inte åt mitt kort. Inbyggt i utrustning och används bara för sms.
sms för att slå på och slå av elkontakt.

Hur kommer jag runt krav på ICC ? Har haft kortet i minst 10 år
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in