Citat:
Ursprungligen postat av
nubasdyolo111
Hallå där, har bestämt mig för att börja spara u fonder på avanza. Har inte direkt nån plan på hur länge jag ska hålla på men så länge som möjligt. Har börjat lägga in 10k/månad på 5 olika fonder
AMF aktiefond global
Spiltan aktiefond investmentbolag
Avanza global
Spp global plus a sek
Länsförsäkringar global indexnära
Är i stortsett helt grön på det här med fonder och aktier så behöver alla råd jag kan få, bör jag ändra på några fonder? Valde ut dem jag tyckte va intressanta med bra rating och som gått hyfsat bra
Eller är det bättre att bara spara pengarna i ett isk konto? Förstår såklart risken med att spara i fonder men det känns ändå rätt säkert när man tittar hur börsen gått genom åren
Du sätter in ganska mycket och har en bra fördelning - det kommer att gå bra. Några frågor:
Är någon av fonderna en ren indexfond med låga avgifter? - om inte fundera på sådan!
Har Du funderat på att satsa något i kommande tillväxtområden typ Västafrika? Om inte fundera på att sätta lite där, när tillväxten tar fart där blir den exponentiell och till skillnad från t ex Kina och Indien finns det befolkningsökning som ytterligare ökar tillväxten.
Har Du funderat på att avsätta en del i räntefonder eller annat som Du kan ta ut och handla fonder eller aktier billigt för efter ett börsras? - Den som kan köpa billiogt är den som tjänar mest.