• 1
  • 2
2022-02-09, 07:15
Medlem
Hallå där, har bestämt mig för att börja spara u fonder på avanza. Har inte direkt nån plan på hur länge jag ska hålla på men så länge som möjligt. Har börjat lägga in 10k/månad på 5 olika fonder

AMF aktiefond global
Spiltan aktiefond investmentbolag
Avanza global
Spp global plus a sek
Länsförsäkringar global indexnära

Är i stortsett helt grön på det här med fonder och aktier så behöver alla råd jag kan få, bör jag ändra på några fonder? Valde ut dem jag tyckte va intressanta med bra rating och som gått hyfsat bra

Eller är det bättre att bara spara pengarna i ett isk konto? Förstår såklart risken med att spara i fonder men det känns ändå rätt säkert när man tittar hur börsen gått genom åren
Citera
2022-02-09, 07:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nubasdyolo111
Hallå där, har bestämt mig för att börja spara u fonder på avanza. Har inte direkt nån plan på hur länge jag ska hålla på men så länge som möjligt. Har börjat lägga in 10k/månad på 5 olika fonder

AMF aktiefond global
Avanza global
Spp global plus a sek

Är i stortsett helt grön på det här med fonder och aktier så behöver alla råd jag kan få, bör jag ändra på några fonder? Valde ut dem jag tyckte va intressanta med bra rating och som gått hyfsat bra

Eller är det bättre att bara spara pengarna i ett isk konto? Förstår såklart risken med att spara i fonder men det känns ändå rätt säkert när man tittar hur börsen gått genom åren

Du sätter in ganska mycket och har en bra fördelning - det kommer att gå bra. Några frågor:

Är någon av fonderna en ren indexfond med låga avgifter? - om inte fundera på sådan!
Har Du funderat på att satsa något i kommande tillväxtområden typ Västafrika? Om inte fundera på att sätta lite där, när tillväxten tar fart där blir den exponentiell och till skillnad från t ex Kina och Indien finns det befolkningsökning som ytterligare ökar tillväxten.
Har Du funderat på att avsätta en del i räntefonder eller annat som Du kan ta ut och handla fonder eller aktier billigt för efter ett börsras? - Den som kan köpa billiogt är den som tjänar mest.
Citera
2022-02-09, 07:39
Medlem
Citat:
AMF aktiefond global
Avanza global
Spp global plus a sek

Nu har jag inte läst på något gällande dessa fonderna, men det känns lite onödigt att ha 5 (fyra i alla fall) liknande fonder.
Citera
2022-02-09, 07:47
Medlem
tnems avatar
Citat:

AMF aktiefond global
Avanza global
Spp global plus a sek

Att köpa 4 st global aktiefonder ge rätt minimal minskning av risk mot att köpa en global aktiefond. Det är rätt stort överlapp mellan dessa fonder.
Vad är tanken här?
Citera
2022-02-09, 08:01
Medlem
Ju mer jag lärt mig om portfoliesparande ju mer har jag insett att fonder är inget för mig.. kanske när jag börjar närmare mig 50.. Men nu just nu skulle jag inte ens tänka tanken på fondsparande.. Det räcker med dom som ingår i tjänstepensionen.. egentligen gillar jag inte ens de, utan tycker aktier borde finnas som alternativ där med...

Sen så är alltid en bra regel att börja smått. Så här i efterhand så önskar jag att jag hade väntat minst ett år, kanske två tom innan jag började lägga in större summor..
Trading är för de mesta väldigt psykologiskt spel som man bara lär sig av erfarenhet.. väldigt lätt som nybörjare att göra känslomässiga dumma beslut.. Man är rädd för att gå miste om guldchanser men inser inte att 100 tusen nya guldchanser kommer komma i framtiden ändå.. Fomo som de så fint kalas
Har man bråttom kan man lätt förlora allt, har man tålamod så kommer man få allt..

Sen kommer jag inte ge dig några tips.. Inte Mer än att ge fan i att lyssna på folk från internet.. inklusive mig själv.
Så lita på mig.. fonder är skit. Säkraste korten i dagens läge är fastigheter och krypto..

Observera, absolut. Men 99% är bullshit
Senast redigerad av HejFrans 2022-02-09 kl. 08:06.
Citera
2022-02-09, 08:12
Medlem
hejiors avatar
Hej, alltid kul när folk kommer igång.

Skulle rekommendera att byta forum för dessa frågor och tex testa

https://rikatillsammans.se/kom-igang/

Med tillhörande forum då.

Lycka till
Citera
2022-02-09, 09:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av NisseKT
Du sätter in ganska mycket och har en bra fördelning - det kommer att gå bra. Några frågor:

Är någon av fonderna en ren indexfond med låga avgifter? - om inte fundera på sådan!
Har Du funderat på att satsa något i kommande tillväxtområden typ Västafrika? Om inte fundera på att sätta lite där, när tillväxten tar fart där blir den exponentiell och till skillnad från t ex Kina och Indien finns det befolkningsökning som ytterligare ökar tillväxten.
Har Du funderat på att avsätta en del i räntefonder eller annat som Du kan ta ut och handla fonder eller aktier billigt för efter ett börsras? - Den som kan köpa billiogt är den som tjänar mest.

Ja några utav fonderna ja nämnde är indexfoder. Jag har inte tänkt på att investera något i andra länder direkt. Dem jag har är mest i Sverige och en hel del i USA också.

Har inte tänkt på det med räntefonder, har bara tänkt att spara och inte direkt röra pengarna trots upp och ner gångar, men kanske kan vara värt att slänga in lite i räntefonder också
Citera
2022-02-09, 09:46
Medlem
Citat:
Ja några utav fonderna ja nämnde är indexfoder. Jag har inte tänkt på att investera något i andra länder direkt. Dem jag har är mest i Sverige och en hel del i USA också.

Har inte tänkt på det med räntefonder, har bara tänkt att spara och inte direkt röra pengarna trots upp och ner gångar, men kanske kan vara värt att slänga in lite i räntefonder också

Anledningen att ha lite i räntefonder är att det finns likviditet för stora köp när börsen krashat.

Det behöver inte heller vara enbart fonder - aktier med hög utdelning är bra t ex denna

https://www.stockopedia.com/share-pr...ALV/dividends/

Du får nästan 9% ränta kontant! + kursuppgång = kapitalet dubblat på 5 - - 10 år
Citera
2022-02-09, 09:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tnem
Att köpa 4 st global aktiefonder ge rätt minimal minskning av risk mot att köpa en global aktiefond. Det är rätt stort överlapp mellan dessa fonder.
Vad är tanken här?

Så som jag förstod så var några utav dem indexfonder, stod så när jag läste om dem men då måste jag fattat fel? Inte lätt för en gröning
Citera
2022-02-09, 10:20
Medlem
Riddarhusets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NisseKT
.
Bra förslag.
Citera
2022-02-09, 17:17
Medlem
tnems avatar
Citat:
Så som jag förstod så var några utav dem indexfonder, stod så när jag läste om dem men då måste jag fattat fel? Inte lätt för en gröning

Följer det samma Index så är det typ samma sak.
Du kan börja med att läsa om fondernas största innehav.
I de global fonderna du har listat så är Microsoft och Apple de största innehaven, det ger liksom inget mervärde att 2 fonder som täcker samma sak.
Citera
2022-02-10, 19:24
Medlem
dreadpirate420s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hejior
Hej, alltid kul när folk kommer igång.

Skulle rekommendera att byta forum för dessa frågor och tex testa

https://rikatillsammans.se/kom-igang/

Med tillhörande forum då.

Lycka till

Rika Tillsammans är grymma, har lärt mig otroligt mycket där.

Jag kör på den här portföljen som bas i mitt sparande som Bolmeson har komponerat ihop:

70 % Länsförsäkringar Global Indexnära
10 % Handelsbanken Gl Småbolag Ind Cri A1
10 % Länsförsäkringar Tillväxtmrkd Idxnära
10 % PLUS Allabolag Sverige

Där har du 1000 tals bolag i hela världen med övervikt i Svenska aktier. Alla är indexfonder med mycket låga avgifter.
Jag själv kör 60% Länsförsäkringar Global Indexnära och spekulerar i lite olika branscher med de andra 10% för att få utlopp för det behovet

Sen använder jag Lysas fondrobot.

https://rikatillsammans.se/basta-sat...nvestera-2022/

https://lysa.se/
Senast redigerad av dreadpirate420 2022-02-10 kl. 19:41.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in