2022-02-08, 18:17
Medlem
Colloidals avatar
Går i tankar på husköp. Tidshorisonten är framåt 5 år.
Tänkte lägga in 3-4K varje månad. Lägger jag dem på ett vanligt sparkonto så har jag 180-240K efter 5 år, inte jättemycket så vill ha mer avkastning än så. Därför har jag nu skaffat appen Opti, börjar med 500/mån för att se hur de är. Hur sparar ni? Ge gärna tips på ett långsiktigt sparande. Är novis på aktier och sånt där. Därför började jag med Opti.
Citera
2022-02-08, 18:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Colloidal
Tänkte lägga in 3-4K varje månad. Lägger jag dem på ett vanligt sparkonto så har jag 180-240K efter 5 år, inte jättemycket så vill ha mer avkastning än så. Därför har jag nu skaffat appen Opti, börjar med 500/mån för att se hur de är. Hur sparar ni? Ge gärna tips på ett långsiktigt sparande. Är novis på aktier och sånt där. Därför började jag med Opti.

En genomsnittlig börscykel är väl 7 år.. så din tidshorisont är ganska kort.

Har du inget annat sparande?
Har du inget kapital alls idag?
Citera
2022-02-08, 18:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Colloidal
Vad är appen opti för något?
Citera
2022-02-08, 18:46
Medlem
(FB) Vad ska jag göra för att få snabbast möjliga tillväxt?

Öka ditt sparande istället för att leka runt på börsen som kommer göra marginell skillnad.
Om du räknar med en avkastning på 7% på 5 år så kommer du tjäna ca 45k.
Är det värt risken att du istället urholkar ditt kapital om börsen inte avkastar det du förväntar dig?
Citera
2022-02-08, 20:27
Medlem
svampsubbas avatar
Läs om JAK, den medlemsägda banken och deras sparlånesystem, kan vara ett alternativ om man tror på konceptet.
https://www.jak.se/

Finns även en del information om JAK på Flashback.
https://www.flashback.org/t614035
Citera
2022-02-08, 21:03
Medlem
- Investera i Aktier, lite mer risk
- Investera i Bitcoins, hög risk
- Investera i Fonder, lägre risk
- Skaffa en side hustle, alltså jobba med något vid sidan av ditt jobb
- Cutta ner på kostnader så att du kan spara mer, går att spara väldigt mycket mer om man verkligen spänner åt utan att behöva snåla.
- Skapa dig en höginkomst färdighet så gör att du kan ta ordentligt betalt
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in