2022-02-08, 15:51
Medlem
Straminskys avatar
Jag har bara cyklat på cyklar med en eller två växlar. Jag fattar det som att man lägger in 2an för att få lite mer motstånd när det rullar utför.

Jag har inte riktigt förstått vikten av alla dom här cyklarna som har 10-20 växlar? Ibland ser jag någon på en racercykel som växlar och växlar och växlar och har sig, och det klickar hit och det klickar dit. Och det är klart om man ska ställa upp i Tour de france kanske men för oss andra räcker det inte med 1-2 växlar?

Och om man inte ska slå nåt slags hastighetsrekord är det inte bättre med en lite rejälare cykel med tåligare däck än en racercykel?
Senast redigerad av Straminsky 2022-02-08 kl. 15:53.
Citera
2022-02-08, 16:00
Medlem
Hackenbush55s avatar
Köp du en med två växlar, det finns cyklar med olika många växlar så man kan välja vad man vill ha.
Citera
2022-02-08, 16:10
Medlem
Bewnhurs avatar
Jag kör på 6-växlars tantcykel under sommaren när jag cyklar till jobbet istället för att åka bil (28km tur-o-retur) och uppskattar möjligheten att fara hem fortare efter jobbet än att pumpa mig svettig på vägen till jobbet. 2-3 i lagom uppförsbackar och 1:an i de värsta och sen 5-6 på raksträckor, fungerar prima.
Citera
2022-02-08, 16:14
Bannlyst
Jag har för det mesta rullat runt på min gamla röda 50-talskärringcykel. En växel som funkar prima. Man får kralliga ben på somrarna.
Citera
2022-02-08, 16:19
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Hamleys
Biffiga ben på en sommar med cykel?
Jag gissar att det beror på vaccinet och ett mycket högt intag av proteiner i din dagliga kost?
Starka menade jag, förstås.
Citera
2022-02-08, 16:37
Medlem
Hamleyss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HMBPTOLEMAJOW
Starka menade jag, förstås.

Cykling är bra träning
Citera
2022-02-08, 20:47
Medlem
INTPs avatar
Var och en som cyklar har en viss nivå av hur mycket kraft & hur snabbt det är bekvämt att trampa runt pedalerna. En fet soffpotatis har givetvis en betydligt lägre nivå än en vältränad tävlingscyklist, exempelvis.

Man kan absolut klara sig helt utan/med få växlar, men då blir det en kompromiss, i motvind, uppförsbacke och liknande får man stå ut med att ta i hårt och trampa långsamt, i medvind/utförsbacke och liknande får man antingen trampa väldigt snabbt eller acceptera att man inte kan cykla i närheten av så fort som man egentligen är kapabel att göra.

På en oväxlad/fåväxlad cykel kan man behöva byta kedjedrev till ett med annat antal kuggar för att få en utväxling som passar cyklisten, annars kan man ändå ha problemet att den högsta växeln är för hög och nästan aldrig kan användas, eller att den lägsta är för låg.
Med fler växlar ökar sannolikheten att tillräckligt många passar cyklisten, så att inga ändringar behöver göras för att den enkelt och bekvämt ska gå cykla på.
Med ännu fler växlar ökar flexibiliteten ännu mer, så att soffpotatisen både kan trampa sig uppför branta skogsstigar och åka riktigt snabbt nerför långa backar utan att anstränga sig allt för mycket.

Så nej, man måste absolut inte ha massor av växlar, men lite mer än två är i alla fall praktiskt att ha för att kunna anpassa sig efter olika vägförhållanden.
Citera
2022-02-08, 21:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Straminsky
Jag har inte riktigt förstått vikten av alla dom här cyklarna som har 10-20 växlar?

På senare tid har det faktiskt blivit populärt med färre utväxlingar. Och då tänker jag inte på singlespeed utan på cyklar som har enbart ett kedje drev istället för tre. På terrängcyklar är det vanligt med 1x12 växlar. Medan för kanske man hade 3x9 (=27) utväxlingar, men omfånget på dessa system kan vara i princip lika stort. På 12-växlad cykel kanske man har en kassett med 11-52 eller t.om. 10-52. Jämför med 3x9 som typiskt har 11-34 som kassett med störst omfång tror jag. Med vevparti 29/39/49 så får du då ett omfång på kring 520% med om jag räknat rätt. Vilket är samma omfång som med en 10-52 kassett och enkelt kedjedrev fram. Växlingen blir förstås enklare med enbart ett växelreglage, dessutom är risken mindre att kedjan hoppar av fram..
Citera
2022-02-09, 07:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Straminsky
Jag har bara cyklat på cyklar med en eller två växlar. Jag fattar det som att man lägger in 2an för att få lite mer motstånd när det rullar utför.

Jag har inte riktigt förstått vikten av alla dom här cyklarna som har 10-20 växlar? Ibland ser jag någon på en racercykel som växlar och växlar och växlar och har sig, och det klickar hit och det klickar dit. Och det är klart om man ska ställa upp i Tour de france kanske men för oss andra räcker det inte med 1-2 växlar?

Och om man inte ska slå nåt slags hastighetsrekord är det inte bättre med en lite rejälare cykel med tåligare däck än en racercykel?

Om du lyckats komma fram till dit du siktade på de gånger du cyklade, och det kändes rätt ok i kropp o själ, så vet du svaret. Det antal växlar cykeln hade räcker.

Det betyder inte att fler växlar aldrig kan vara en fördel att ha

Man kan ju tycka att svaret på frågan borde alla som cyklat ha kunnat lista ut själva för alla har väl nån gång känt att den ena växeln kändes för låg, den andra för hög…..
Senast redigerad av Dr Tinnitus 2022-02-09 kl. 07:02.
Citera
2022-02-09, 09:22
Medlem
Nej, det är precis som med bilen, om du inte kör fort så räcker det ju med tre växlar, två framåt och en bakåt
Citera
2022-02-09, 09:24
Medlem
Borde ju bli mer allsidig träning med en växel bara ???
Citera
2022-02-09, 09:44
Medlem
Man "behöver" inte mer än två kanske tre växlar. Däremot om man är ute efter ett stort spann melllan högsta och lägsta växeln på ett kedjedrevsväxelsystem en sk "derailleur" så kan man inte bara smacka dit ett stort och ett litet drev brevid varandra, i vart fall inte om man vill ha acceptabel växlingsprestanda utan man måste gå stegvis via ytterligare drev. På köpet får man en massa växlar i "onödan".
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in