Citat:
Ursprungligen postat av
Hominem
På senare tid har det faktiskt blivit populärt med färre utväxlingar. Och då tänker jag inte på singlespeed utan på cyklar som har enbart ett kedje drev istället för tre. På terrängcyklar är det vanligt med 1x12 växlar. Medan för kanske man hade 3x9 (=27) utväxlingar, men omfånget på dessa system kan vara i princip lika stort. På 12-växlad cykel kanske man har en kassett med 11-52 eller t.om. 10-52. Jämför med 3x9 som typiskt har 11-34 som kassett med störst omfång tror jag. Med vevparti 29/39/49 så får du då ett omfång på kring 520% med om jag räknat rätt. Vilket är samma omfång som med en 10-52 kassett och enkelt kedjedrev fram. Växlingen blir förstås enklare med enbart ett växelreglage, dessutom är risken mindre att kedjan hoppar av fram..
Ja just därför kör jag med singelklinga fram på alla mina cyklar, har två med 8-delad kassett och en med 10. Tycker kedjorna håller mycket längre också då de inte bryts i sidled så mycket och dessutom är det färre komponenter som kan strula.
Jag tycker det är lagom med 8 växlar och klarar mig på det. Då jag inte behöver den superlåga växeln som tex MTB cyklister använder så har jag bytt ut kassett mot en med tätare steg mellan växlar jag faktiskt använder.