2022-02-09, 09:53
Medlem
Svaret, om an kanske lite trakigt, ar att vaxlar har man for att kunna cykla med optimal kadens oberoende av motstand (gravitation, vind eller rullmotstand).

Vad ar optimal kandens? Det beror pa individen. Maste man cykla med optimal kadens? Absolut inte.

/Sager blimp som har bade 2x11 och envaxlad cykel.
Citera
2022-02-09, 10:45
Medlem
hennevilljagknullas avatar
Jag cyklar ofta och träningscyklar också och jag håller med dig.

Jag hade en 3 växlad cykel med handväxel innan och gick hur bra som helst.
Det enda som var problemet var riktigt branta backar för då var lägsta växeln för tung.
Samt att den tyngsta växeln var för lätt så man var tvungen att trampa fort som satan när man cyklade 30kmh.

Kunde man ändra på det skulle det va väldigt bra.
5 växlar hade varit det optimala känner jag.

1:superlätt där man kan cykla i skoge på stigar och i väldigt branta backar.
2:lite lättare så man kan ha lite mer fart eller när man inte orkar trampa så fort
3:normal. För cykling i typ 15kmh påväg till stan. Utan speciellt motstånd.
4. Lite tyngre så man kan ta i lite och ändå inte behöva trampa så fort.
5. tyngsta växeln. För att cykla riktigt fort, 35kmh eller ännu mer.

Jag har en 28 växlad cykel och det går bra att cykla i 35kmh sen räcker inte cäxlarna till för då måste jag ha tyngre växlar.

Har högsta växeln på framdrevet så jag bara behöver växla med högerhanden.
Det duger för mig men tycker ändå det är ett helvete att växla hela tiden jämfört med en handväxel där man bara vrider på handtaget 1 eller 2 gånger per cykeltur.

Även när jag cyklar på min 28 växlade cykel så använder jag typ 3 växlar totalt.
Det enda som är bra med många växlar är att man kan välja olika tröghet för när man är trött.

Är man trött och det är uppför i 500m så kan det va stor skillnad på att cykla på 14 växel jämfört med 15.
Citera
2022-02-09, 10:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hennevilljagknulla
Jag har en 28 växlad cykel och det går bra att cykla i 35kmh sen räcker inte cäxlarna till för då måste jag ha tyngre växlar.

Hur får man 28 växlar på en cykel med 14-växlad Rohloff Speedhub + framväxel?

https://www.njuskalo.hr/mtb-bicikli/alutech-downhill-rohloff-2-14-oglas-27172031
Senast redigerad av Hominem 2022-02-09 kl. 11:01.
Citera
2022-02-09, 10:58
Medlem
hennevilljagknullas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hominem
Hur får man 28 växlar på en cykel med 14-växlad Rohlhoff Speedhub + framväxel?

https://www.njuskalo.hr/mtb-bicikli/alutech-downhill-rohloff-2-14-oglas-27172031

fan vad dum jag känner mig nu.
Varför har man inte tänkt på det innan? Bara sättd dit ett till framdrev.
Precis sådär borde fler cyklar ha.
Nackdelen tror jag är att man förlorar mer energi på att ha en så växel.
Osäker på hur mycket men det finns ju en anledning till att proffscyklister inte kör med sånt.
Men för en vanlig cyklist spelar det knappast nån roll.
Citera
2022-02-09, 11:13
Medlem
Citat:
Osäker på hur mycket men det finns ju en anledning till att proffscyklister inte kör med sånt.

De flesta racercyklister använder väl två framdrev, i.a.f. i tävlingar. Och en fördel med vanliga utanpåliggande växlar jämfört med navväxel är väl just att de har lång energiförlust. En navväxel har högre förluster, speciellt om de är smorda med fett vilket de flesta är. Rohloff i min länk är oljesmord och den har lägre förluster. Men det navet är inte billigt, En "vanlig" cykel med sådant nav kan kosta 40 000 kr, t.ex. https://www.rosebikes.se/rose-black-lava-3-men-2693352?product_shape=emerald+green
Citera
2022-02-09, 15:59
Medlem
Citat:

Du har rätt i att det kostar lite mer energi att ha en sån växel, sen väger den mycket mer. Båda dessa saker gör den inte lämplig för att cykla fort.
Citera
2022-02-09, 21:17
Medlem
orvarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av maallgan
Nej, det är precis som med bilen, om du inte kör fort så räcker det ju med tre växlar, två framåt och en bakåt
Absolut!

Har kört en Opel Ascona,helt ny,hyrbil,i 100km/h på tvåan!

Det funkade!

Citera
2022-02-09, 22:00
Medlem
Cykel är ett bra sätt att överföra muskelenergi till rörelseenergi. Fler växlar optimerar din kadens vid alla tillfällen. Detta minskar energiåtgången. Hur man spenderar sin energi väljer man själv.
Citera
2022-02-13, 19:54
Medlem
Soperents avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hominem
På senare tid har det faktiskt blivit populärt med färre utväxlingar. Och då tänker jag inte på singlespeed utan på cyklar som har enbart ett kedje drev istället för tre. På terrängcyklar är det vanligt med 1x12 växlar. Medan för kanske man hade 3x9 (=27) utväxlingar, men omfånget på dessa system kan vara i princip lika stort. På 12-växlad cykel kanske man har en kassett med 11-52 eller t.om. 10-52. Jämför med 3x9 som typiskt har 11-34 som kassett med störst omfång tror jag. Med vevparti 29/39/49 så får du då ett omfång på kring 520% med om jag räknat rätt. Vilket är samma omfång som med en 10-52 kassett och enkelt kedjedrev fram. Växlingen blir förstås enklare med enbart ett växelreglage, dessutom är risken mindre att kedjan hoppar av fram..

Ja just därför kör jag med singelklinga fram på alla mina cyklar, har två med 8-delad kassett och en med 10. Tycker kedjorna håller mycket längre också då de inte bryts i sidled så mycket och dessutom är det färre komponenter som kan strula.

Jag tycker det är lagom med 8 växlar och klarar mig på det. Då jag inte behöver den superlåga växeln som tex MTB cyklister använder så har jag bytt ut kassett mot en med tätare steg mellan växlar jag faktiskt använder.
Senast redigerad av Soperent 2022-02-13 kl. 20:13.
Citera
2022-02-14, 20:09
Medlem
kyrkstockens avatar
Man kanske skall skriva vad man bor också? Malmö är platt som en pankaka. Göteborg backigt som fan: Liseberg, stigberget, johanneberg, lorensberg, redbergslid osv.

Hur e stockholmo?
Citera
2022-03-04, 18:15
Medlem
Knivur-273s avatar
Jag anser att det är bra med flera växlar. Enväxlade är jobbiga i uppförsbackar.

Vid medvind på en plan rensopad asfalterad cykelväg, är det så behagligt att helt lugnt cykla på 7:an i ~20..25 km/h.
Citera
2022-03-04, 19:46
Medlem
Bertil85s avatar
När du vill växla 3 ggr sekventiellt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in