2022-02-08, 10:55
Medlem
Skulle det inte möjligtvist gå att hacka in sig på en spårvagn? / oerfaren programmerare
Citera
2022-02-08, 11:00
Medlem
Tänker mer på om att man kan på något sätt komma in i servern utan kabel och kunna ändra filerna i den?
Men om det inte går att accessa servern alls så förstår jag att det inte skulle gå.
Citera
2022-02-08, 11:05
Medlem
grungewhores avatar
Ytterst tveksamt. Samtliga tåg i Sverige är oerhört gammelmodiga rent tekniskt, de är ungefär som 486r.
Citera
2022-02-08, 11:33
Bannlyst
Utan veta exat hur en spårvagn har för IT system, så är min gissning att den flera olika IT system. Dom system rör självaste styrningen av vagnen måste nog uppdateras via kabel.

Det man möjligen skulle kunna komma åt är väl "skylt" systemet, gissar att det också är ett slutna system. Dom tidigare C20 tågen hade utropen för stationer på CD Skiva. Gissa väl att nya C20 och C30 tågen har på annat media idag än CD skiva.

C20 och C30 förvisso tunnelbana tåg och inte spårvagnar.
Citera
2022-02-08, 13:07
Medlem
Ja, det var det jag tänkte mig med att försöka " hacka " sig in i systemet, lite kul grej om man kan ändra filerna på något sätt och visa något helt annat :P
Samma med bussar, märker att de buggar lite ibland och får samma tanke varje gång, går det att ändra filerna
Citera
2022-02-08, 15:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av themessiahh
Ja, det var det jag tänkte mig med att försöka " hacka " sig in i systemet, lite kul grej om man kan ändra filerna på något sätt och visa något helt annat :P
Samma med bussar, märker att de buggar lite ibland och får samma tanke varje gång, går det att ändra filerna

Jag tror att det är mer en fråga om att hacka trafikoperatören än att hacka själva spårvagnarna. I Göteborg styrs vagnsskyltningen av ett omborddatorsystem kallat iTID, som visar skyltar i enlighet med de omloppsdata (tidtabeller) som laddas ned från Västtrafik/GS. Jag förmodar att denna nedladdning, som kan göras var och när som helst ute på linjerna, sker via Rakel/Tetra-radion i vagnen. Då får du antingen hacka Rakel (har någon lyckats med det än?) eller Västtrafik/GS.

Jag vet att de nyaste vagnarna, M33, har automatisk växelläggning som får sina data från en sändare vid ändhållplatsen inför varje tur. Där kanske någon skulle kunna ställa till med jävelskap.
Citera
2022-02-10, 09:12
Medlem
Antar att det borde vara svårt med tanke på att ingen hackat " rakel " än?
Men tack för svaret.
Citera
2022-02-13, 11:30
Medlem
Bleppe_Bfs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av themessiahh
Antar att det borde vara svårt med tanke på att ingen hackat " rakel " än?
Men tack för svaret.

Tänker inte svara på om någon hackat rakel än, men tror du att reklamskyltarna på spårvagnarna har lika hög säkerhet som polisens kommunikationssystem så borde galne Ivan inte ha en chans i helvete vid cyberkrig mot Sverige.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in