• 1
  • 2
2022-02-08, 09:19
Medlem
Hej!

Dragit på mig en jädra massa skulder bl.a. för brottsoffer så får ej skuldsanering. Privatskuld på 6 miljoner kr. Skulder jag helt enkelt inte vill betala av på.

Går mot att maxa CSN skulder också och plockar ut en examen i nationalekonomi.

Tänkte efter detta flytta till ett land där Kronofogden inte kan utmäta tillgångar och börja jobba och skita i skulderna. Finns ett sånt land? Helst engelskspråkigt!

Tack för svar
Senast redigerad av charmigentvatrefyr 2022-02-08 kl. 09:22.
Citera
2022-02-08, 09:30
Medlem
tilsammansnus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av charmigentvatrefyr
Finns ett sånt land? Helst engelskspråkigt
Självklart kommer inte KFM leta efter dig aktivt så nästan vilket land som helst. Bara bo hos någon, kör bil skriven på nån annan osv.

Det som är kruxet är det i dig som fick skulderna att växa, kommer du verkligen leva hederligt eller fortsätta på samma bana som här. I vissa länder jagas man inte av KFM utan av gäng med tilhyggen som letar upp dig på jobbet/utanför huset/i affären.
Citera
2022-02-08, 09:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tilsammansnu
Självklart kommer inte KFM leta efter dig aktivt så nästan vilket land som helst. Bara bo hos någon, kör bil skriven på nån annan osv.

Det som är kruxet är det i dig som fick skulderna att växa, kommer du verkligen leva hederligt eller fortsätta på samma bana som här. I vissa länder jagas man inte av KFM utan av gäng med tilhyggen som letar upp dig på jobbet/utanför huset/i affären.

Låter jobbigt! Ett alternativ är ju alltid bidragstagande i Sverige och jobba svart.
Citera
2022-02-08, 09:46
Medlem
Danmark hjälper inte kfm att driva in. Se till så att du inte har inkasso bara för dom jävlarna har möjlighet.

Kambodja, Thailand. Allt för omständigt för dom att hålla på där.
Citera
2022-02-08, 09:50
Medlem
Stockholmsjevels avatar
Citat:
Hej!

Dragit på mig en jädra massa skulder bl.a. för brottsoffer så får ej skuldsanering. Privatskuld på 6 miljoner kr. Skulder jag helt enkelt inte vill betala av på.

Tänkte efter detta flytta till ett land där Kronofogden inte kan utmäta tillgångar och börja jobba och skita i skulderna. Finns ett sånt land? Helst engelskspråkigt!

Tack för svar

Hur stora är skulderna avseende skadestånd? Verkar dumt att försöka ducka kfm om de bara är några hundra tusen. Skulderna försvinner ju inte för att du håller dig borta.
Citera
2022-02-08, 09:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Matadolf
Danmark hjälper inte kfm att driva in. Se till så att du inte har inkasso bara för dom jävlarna har möjlighet.

Kambodja, Thailand. Allt för omständigt för dom att hålla på där.

Jävlar vad najs, alltid gillat Danmark. Har du några belägg för att dom inte hjälper KFM? Nyhetsartikel t.ex.?
Citera
2022-02-08, 09:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stockholmsjevel
Hur stora är skulderna avseende skadestånd? Verkar dumt att försöka ducka kfm om de bara är några hundra tusen. Skulderna försvinner ju inte för att du håller dig borta.

Skadestånden är mindre än 100K, men privatskuld hos KFM på 6 miljoner, så totalt så är det 6 miljoner som ska drivas in men vill inte betala skadestånden i vilket fall. Är t.ex. en snut som vill ha 10 000 kronor
Citera
2022-02-08, 09:57
Medlem
Citat:
Jävlar vad najs, alltid gillat Danmark. Har du några belägg för att dom inte hjälper KFM? Nyhetsartikel t.ex.?

https://kronofogden.se/du-har-ett-kr...-annat-eu-land

Det går att driva in från alla EU länder förutom Danmark. Enligt danskarna är det nämligen inte deras problem.

Dock hade jag rekommenderat Kambodja. Danmark är fortfarande allt för nära lilla landet vansinne Sverige.
Citera
2022-02-08, 10:43
Medlem
trottwells avatar
Citat:
Hej!

Tack för svar

CSN kan vara ganska envisa med att driva in skulder, även i länder där det hittills har varit omöjligt.

https://www.csn.se/om-csn/press/pres...ieskulder.html

https://www.csn.se/om-csn/lag-och-ra...-utlandet.html

Angående de övriga skulderna kan fordringsägaren överlåta skulderna till en internationell inkassobyrå/indrivningsbyrå med verksamhet i det landet som du befinner dig i, detta kan innebära att indrivningen fortsätter där. Det behöver inte bli så, men det finns en risk.

Du kan emigrera på ett sådant sätt att det blir väldigt svårt att ta reda på var du till slut befinner dig.
Senast redigerad av trottwell 2022-02-08 kl. 10:51.
Citera
2022-02-08, 11:13
Medlem
Citat:
Låter jobbigt! Ett alternativ är ju alltid bidragstagande i Sverige och jobba svart.
Jobba svart som nationalekonom?
Citera
2022-02-08, 11:16
Medlem
Citat:
Hej!

Tack för svar
Bortsett från det moraliskt tveksamma i att agera på det sättet så finns det andra aspekter på det som kan vara värt att fundera på. Jag har en släkting som resonerade som du, han hade dock bara vanliga skulder på ca 600 tusen och inga skadeståndskrav pga kriminellt beteende. Han stack till Thailand och "levde loppan", skrattade åt oss andra idioter som gnetade på hemma och gjorde rätt för oss. Det gick bra i åtta år, sedan blev han ganska allvarligt sjuk. Thailand hade ingen som lust att subventionera hans sjukvård så han blev bokstavligt talat åtsagd av den lokala polisen att antingen packa och flyga hem självmant eller genom deras försorg körd till flyget och ombord på planet till Arlanda. Hemma i "skitlandet Sverige" som han kallade det uppsökte han vård och efter det tog det inte lång tid innan såväl inkassobolag som KFM nosade upp honom. De 600 tusen hade blivit 1,3 miljoner med ränta på ränta och han fick utmätning av de få ägodelar han hade plus utmätning på sin redan låga pension. Idag sitter han som en bruten man i en sunkig etta i en sunkig förort och lever huvudsakligen på havregrynsgröt och knäckebröd till frukost, lunch och middag. Han har slutat att håna oss andra kan jag tillägga. Bara som ett råd att tänka på ALLA aspekter.
Citera
2022-02-08, 11:30
Medlem
Belters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av knickedick108
Bortsett från det moraliskt tveksamma i att agera på det sättet så finns det andra aspekter på det som kan vara värt att fundera på. Jag har en släkting som resonerade som du, han hade dock bara vanliga skulder på ca 600 tusen och inga skadeståndskrav pga kriminellt beteende. Han stack till Thailand och "levde loppan", skrattade åt oss andra idioter som gnetade på hemma och gjorde rätt för oss. Det gick bra i åtta år, sedan blev han ganska allvarligt sjuk. Thailand hade ingen som lust att subventionera hans sjukvård så han blev bokstavligt talat åtsagd av den lokala polisen att antingen packa och flyga hem självmant eller genom deras försorg körd till flyget och ombord på planet till Arlanda. Hemma i "skitlandet Sverige" som han kallade det uppsökte han vård och efter det tog det inte lång tid innan såväl inkassobolag som KFM nosade upp honom. De 600 tusen hade blivit 1,3 miljoner med ränta på ränta och han fick utmätning av de få ägodelar han hade plus utmätning på sin redan låga pension. Idag sitter han som en bruten man i en sunkig etta i en sunkig förort och lever huvudsakligen på havregrynsgröt och knäckebröd till frukost, lunch och middag. Han har slutat att håna oss andra kan jag tillägga. Bara som ett råd att tänka på ALLA aspekter.

Det är precis så här det kan sluta för de flesta med den inställningen. En som inte är full jämt tar väl naturligtvis en privat sjukförsäkring först och sen krökar man till och träffar horor.
Allt annat är bara korkat.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in