Flashback bygger pepparkakshus!
2022-02-08, 06:27
Avstängd
Nu så här på vårvintern tänkte jag klyva lite ved. Men hur undviker jag då att ofrivilligt plagiera Carola Grahns konstverk ”Horizon of me(aning)”?

https://sverigesradio.se/artikel/moderna-museet-koper-verk-om-psykisk-ohalsa-i-sapmi
Citera
2022-02-08, 08:00
Medlem
constants avatar
Citat:
Ursprungligen postat av maallgan
Nu så här på vårvintern tänkte jag klyva lite ved. Men hur undviker jag då att ofrivilligt plagiera Carola Grahns konstverk ”Horizon of me(aning)”?
Inte en aning. Men funderar på om inte Grahn plagierat andras konstverk.

Tycker för övrigt det är riktigt snyggt med välstaplad ved vid en fin stuga. Och är man ensam när man staplar så har man i alla fall inte plagierat själva metoden:
Citat:
”Vi har laddat den här skulpturen med våra samtal”, säger Carola Grahn till sameradion.
Citera
2022-02-08, 08:40
Medlem
Du får plagiera vad som helst för personligt bruk så länge du anger att det inte är den äkta varan. Måla Mona Lisa och häng den på väggen hemma och signera med ditt namn om du vill.
Citera
2022-05-03, 19:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av maallgan

https://sverigesradio.se/artikel/moderna-museet-koper-verk-om-psykisk-ohalsa-i-sapmi

Du får inte måla rakt av men du kan ju göra en parafras och berätta tavlan du blev inspererad av. Att sälja är kanske lite taskigt dock men du får väl känna av själv. hade blivit irriterad om någon gjorde en parafras på något jag gjort om sen den sålde utan jag fick en slant. Hade den sålt bättre än mitt original blir man ju väldigt ledsen.
Citera
2022-05-15, 20:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Autistfeminist
Du får inte måla rakt av men du kan ju göra en parafras och berätta tavlan du blev inspererad av. Att sälja är kanske lite taskigt dock men du får väl känna av själv. hade blivit irriterad om någon gjorde en parafras på något jag gjort om sen den sålde utan jag fick en slant. Hade den sålt bättre än mitt original blir man ju väldigt ledsen.
TS skojar nog lite kring att konstverket inte riktigt skulle vara konst i och med att det är ved staplat på varann. Men annars håller jag med dig till viss del. Hade någon gjort en variant av mitt verk och sålt, men nämnt att den inspirerats av mig överallt, hade jag varit helt okej med att dennes verk eventuellt sålde bättre än mina verk.
Citera
2022-05-16, 13:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Atreyum
TS skojar nog lite kring att konstverket inte riktigt skulle vara konst i och med att det är ved staplat på varann. Men annars håller jag med dig till viss del. Hade någon gjort en variant av mitt verk och sålt, men nämnt att den inspirerats av mig överallt, hade jag varit helt okej med att dennes verk eventuellt sålde bättre än mina verk.

Man gör så som man önskar. Kör på om du blir rik kan du hyra advokat ju!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in