2022-02-07, 19:46
Medlem
notyourprincesss avatar
Citat:
Många barn i Sverige växer upp i slutna religiösa miljöer med begränsad frihet och möjlighet att göra egna val. De kan leva i skräck för helvetet, demoner och att begå synd. "Gud som haver barnen kär" är en serie om alla de barn som blivit skrämda och farit illa av den religion deras föräldrar valt åt dem.
Programledare: Anna Lindman.
https://www.svtplay.se/gud-som-haver-barnen-kar

Jag har sett två program i serien och är tagen av vad dessa barn fått uppleva, och sedermera offra Tänk om ens familj skulle ta avstånd från en för att man älskar någon utanför religionen.
Själv är jag uppvuxen i en sekulär familj men har kommit i kontakt med kristna frikyrkor, vilket varit en smärtsam upplevelse.
Vad väcker programmet för tankar och känslor i dig?
Citera
2022-02-07, 19:48
Medlem
TheJackets avatar
Hade programmet handlat om islam hade det haft en poäng.
Citera
2022-02-07, 19:48
Medlem
notyourprincesss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TheJacket
Vissa av barnen är muslimer
Citera
2022-02-07, 20:09
Medlem
GanjaFarfars avatar
Misstänker ytterligare ett propagandaprogram från SVT där man ska belysa hur hemsk (den "icke-existerande") Svenska kulturen är för att normalisera den sjuka nyimporterade kulturen.
Någon som sett hela spektaklet och kan komma med en nykter analys?

edit. trailern förstärkte mina misstankar.
Senast redigerad av GanjaFarfar 2022-02-07 kl. 20:11.
Citera
2022-02-07, 20:16
Medlem
Milton.Millss avatar
Tror inte att föräldrarna "valt" att sina barn ska bli religiösa. Kalle du får välja mellan fotboll och ishockey, sen avgöra om du vill praktisera kristendom eller judendom. I kanske 90 % av fallen har föräldrarna själva blivit itutade samma saker av sina föräldrar som barn. De bara fortsätter på traditionen, och barnen är lätta offer.
Citera
2022-02-07, 22:42
Bannlyst
Jag ska se den så fort jag har möjlighet. Det är dock inget snack om att exempelvis Jehovas vittnen praktiserar riktigt konstiga saker på gruppnivå. Hög tolerans för våld mot barn till exempel.

Många krossade barn/familjer bland vittnen.
Citera
2022-02-07, 22:47
Medlem
proconsuls avatar
På samma gång som jag blir förbannad på föräldrarna så blir jag glad över att barnen lyckades komma ur greppet.
Citera
2022-02-07, 22:49
Medlem
vallpojkens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TheJacket

Citat:
Ursprungligen postat av GanjaFarfar
Misstänker ytterligare ett propagandaprogram från SVT där man ska belysa hur hemsk (den "icke-existerande") Svenska kulturen är för att normalisera den sjuka nyimporterade kulturen.
Någon som sett hela spektaklet och kan komma med en nykter analys?

edit. trailern förstärkte mina misstankar.

Åtminstone ett av barnen är muslimskt. Ni kanske ska se programmet innan ni uttalar er. Religion är retarderat oavsett vad man väljer att kalla den.
Citera
2022-02-07, 22:59
Medlem
GanjaFarfars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vallpojken
Åtminstone ett av barnen är muslimskt. Ni kanske ska se programmet innan ni uttalar er. Religion är retarderat oavsett vad man väljer att kalla den.

Jag tycker själv att religion kan vara någonting fint som ger en hopp och styrka i svåra perioder i livet och att det absolut inte behöver vara "retarderat" som du så fint kallar det.

Men när vi har ca 250k "frikyrkomedlemmar" i Sverige och det dom senaste 10 åren invandrat lite drygt 1 miljon muslimer till Sverige så måste man väl ändå ställa sig frågan: Varför är allt fokus på frikyrkorna och så lite på detta "nya spännande" som vi vet så lite om sen innan?
Citera
2022-02-07, 23:10
Medlem
vallpojkens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GanjaFarfar
Jag tycker själv att religion kan vara någonting fint som ger en hopp och styrka i svåra perioder i livet och att det absolut inte behöver vara "retarderat" som du så fint kallar det.

Men när vi har ca 250k "frikyrkomedlemmar" i Sverige och det dom senaste 10 åren invandrat lite drygt 1 miljon muslimer till Sverige så måste man väl ändå ställa sig frågan: Varför är allt fokus på frikyrkorna och så lite på detta "nya spännande" som vi vet så lite om sen innan?

Sure, jag är inte total religionsmotståndare, mycket fin konst och musik är sprungen ur religion. Och jag kan avundas religiösa kulturers sammanhållning, men det är fortfarande baserat på en lögn. Jag skulle inte kunna lura mig själv på det sättet, bara om jag haft en IQ runt 75 = retarderad. Samt skulle nog påstå att mer ont än gott kan tillskrivas religion.

Är alla praktiserande muslimer då? Och du vet själv svaret, man vill inte stöta sig, för man är svensk och konflikträdd. Jag ser det dock som ett gott tecken att även islam är representerat i den här dokumentären. Inte ens SVT kommer undan med att stoppa huvudet i sanden för evigt. I och med att vissa muslimska grupper kommer försöka flytta fram Islams position i samhället så kommer det bli svårare att ignorera.
Citera
2022-02-09, 18:37
Medlem
Det jag blev mest förvånad och upprörd över är journalistens uttal. "Jehovaaas". Har lite problem med b-toningen, såattsägaaah.
Citera
2022-02-10, 19:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av notyourprincess
https://www.svtplay.se/gud-som-haver-barnen-kar

Jag har sett två program i serien och är tagen av vad dessa barn fått uppleva, och sedermera offra Tänk om ens familj skulle ta avstånd från en för att man älskar någon utanför religionen.
Själv är jag uppvuxen i en sekulär familj men har kommit i kontakt med kristna frikyrkor, vilket varit en smärtsam upplevelse.
Vad väcker programmet för tankar och känslor i dig?

Helt sjukt med pappan som var med i Jehovas och som tog avstånd från sin dotter. En dotter som beskrev pappan som sin bästa vän. Och allt hon gjort var att vara tillsammans med en kille utanför församlingen utan att vara gift.

Vad tänker en sådan människa egentligen och hur mår han när han ser sin dotter gråtandes i TV? Fullständigt bisarrt.
Senast redigerad av Keus 2022-02-10 kl. 19:27.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in