• 5
  • 6
2022-07-14, 10:18
Medlem
Saloths avatar
Citat:
Ursprungligen postat av VoktorDodka
Jag gör storkok med köttfärssås och den passar alldeles utmärkt på pizzorna också. Utöver såsen så ett ägg i mitten samt svartpeppar och tabasco efter den är färdiggräddad. Ibland blir det någon skiva bacon också, förstekt.

Jag har provat med bara köttfärs, då förstekt, ingen höjdare då det blir rätt smaklöst.

Hur ser receptet ut på ditt storkok med köttfärssås ut då
Citera
2022-07-14, 10:24
Medlem
byte-mes avatar
när jag använder köttfärs på pizza steker jag den först och kryddar upp den, toppar pizzan tomatsås, lök, köttfärsen, jalapenos och ett par olika ostar t.ex. roquefort och mozarella. när pizzan är färdig på med lite parmesan och några blad basilika som dekoration. Har en surdeg i kylen och kan slänga ihop pizza när som.

Pizza-sten för ugnen är en billig investering som gör din pizza bättre än den du köper på pizzerian, bra mycket billigare med
Citera
2022-07-14, 10:25
Medlem
VoktorDodkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Saloth
Hur ser receptet ut på ditt storkok med köttfärssås ut då
Gör den såsen du brukar gör själv. Min egen är sjukt enkel; förstek färsen medan jag gör becharedning; tre msk smör, tre msk mjöl, ca en liter mjölk. Sen 2-3 buljongtärningar, två påsar brunsås(pulversås) en rågad msk santa maria grillkrydda, lite salt och en gnutta strösocker. I med den stekta färsen i redningen när redningen är lagom tjock, låt puttra och dra en stund, färdigt.

Mer avancerad sås blir såklart godare, viktigt på pizzan är att den inte är för rinnig, dvs den ska vara mer fast än såsig.
Citera
2022-07-14, 10:41
Medlem
Cantorass avatar
I princip så räcker det med att bryna köttfärsen (rätt hårt) i stekpanna innan du lägger den på pizzan (ovanpå tomatsås). Salta och krydda med det du gillar, typ vitlök, örtkryddor och paprikapulver. Lök är ett måste på en köttfärspizza och antingen finhackar du lök och bryner tillsammans med färsen eller också lägger du fint skivad rå lök direkt på pizzan innan du sätter in den i ugnen.
Citera
2022-07-14, 10:46
Medlem
LadyCinderbottoms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Saloth
Hej.
Jag brukar göra pizza hemma då och då.
Men har aldrig haft på köttfärs och vill gärna prova på.
Jag kan ju inte göra en köttfärssås och ha på, blir ju lite fel.
Hur gör pizzeriorna? Steker dom den? Vad har dom i?
Nån annan som har köttfärs på sin egengjorda pizza som vill dela med sig av recept?

Bryn nötfärs, färska champinjoner och lök.
Sedan tar du antingen tacokrydda eller chilisås och smaksätter efter hur starkt du vill ha det.

Jag brukar göra köttfärsen dagen innan för att den liksom "sätter sig" bättre.
Sedan lägger jag på köttfärsröran på pizzadegen, garnerar med strimlad färsk grön paprika, lite skivade färska champinjoner och tunna skivor tomat (detta gör att det blir saftigt utan att rinna).
Sedan tar jag en lagrad cheddarost som jag skivar ovanpå.

Det här är mitt recept på en smakrik pizza, lycka till!
Citera
2022-07-14, 12:44
Moderator
Jultrollets avatar
Liknande tråd om köttfärs/köttfärssås på hemlagad pizza infogad.

/Moderator
Citera
2022-07-14, 13:37
Medlem
WhiteNightFlights avatar
Båda varianterna förekommer såklart, men min erfarenhet är att det är mycket vanligare och blir mycket godare med köttfärssås än torr köttfärs på pizzan. Undantaget är möjligtvis pizzor med texmex-stuk där man kör med tacofärs, men då brukar man kompensera för torrheten med salsa.
På de få ställen där jag har fått pizza med torr färs på har jag inte beställt köttfärspizza igen, jag tycker inte det blir bra.
Citera
  • 5
  • 6

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in