2022-02-06, 11:10
Medlem
Gustavoss avatar
Hej, hoppas det är ok att jag lånar tråden. Det har uppstått ett stort problem med 7zip.

Jag var inne där och skulle göra något annat då jag såg att det låg en lista med grejer, jag tänkte det ska väl inte ligga där så markerade allt och tryckte radera. Till min förvåning såg jag efter det att hela skrivbordet var totalt tomt. Jag gick in i papperskorgen, markerade allt och tryckte återställ, men bara hälften av mapparna kom tillbaka. Den andra hälften är spårlöst försvunnen och det är massa viktiga grejer där!

Om någon kan hjälpa mig med att få tillbaka mapparna vore jag djupt tacksam! Kan jag ångra på nåt sätt i 7zip? Har jag råkat komprimera dom och var ligger dom isåfall? eller har dom flyttats utan att komprimeras? Jag hittar inget när jag söker på snabbåtkomst i utforskaren. Måste jag använda ett externt program för återställning?
Citera
2022-02-06, 22:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gustavos
Hej, hoppas det är ok att jag lånar tråden. Det har uppstått ett stort problem med 7zip.

Jag var inne där och skulle göra något annat då jag såg att det låg en lista med grejer, jag tänkte det ska väl inte ligga där så markerade allt och tryckte radera. Till min förvåning såg jag efter det att hela skrivbordet var totalt tomt. Jag gick in i papperskorgen, markerade allt och tryckte återställ, men bara hälften av mapparna kom tillbaka. Den andra hälften är spårlöst försvunnen och det är massa viktiga grejer där!

Om någon kan hjälpa mig med att få tillbaka mapparna vore jag djupt tacksam! Kan jag ångra på nåt sätt i 7zip? Har jag råkat komprimera dom och var ligger dom isåfall? eller har dom flyttats utan att komprimeras? Jag hittar inget när jag söker på snabbåtkomst i utforskaren. Måste jag använda ett externt program för återställning?

Var det bara genvägar som du råkade radera i så fall? I så f all finns filerna kvar i deras ordinarie folder/mappar (antog detta då du nämnde skrivbordet att allting var försvunnet därifrån) om du återställde allt via papperskorgen så lär filerna finnas kvar i deras ordinarie position/folder/mapp)
Citera
2022-02-06, 23:50
Moderator
vhes avatar
Inlägg utbrutna från (FB) Låsa upp krypterad 7zip?

/Moderator
Citera
2022-02-07, 00:10
Medlem
fizzles avatar
När jag "tappar bort" filer på olika sätt så använder jag programmet Everything från voidtools. Snabb, enkel och perfekt sökverktyg för windows.
Enkelt tänkt skulle du kunna skriva ".zip" i programmet, eller söka på vad filerna hette och sedan välja att lägga till Extension (filtyp, ex zip, rar, mp3, mpeg osv) att sortera efter. Högerklicka där Name eller Path står så ser du alternativ.
Och så måste låta indexera hårddiskarna först, går fort.

Men om du verkligen har raderat då hjälper inte programmet.
Citera
2022-02-08, 07:04
Medlem
Hfuhruhurrs avatar
Papperskorgen i Windows har en begränsat storlek (5-15% av volymens storlek). Så har du större filer än vad om får plats i papperskorgen så raderas de äldsta först och de största filerna raderas direkt.

Givetvis går det att återställa dem med 3:e parts program avsett för just detta. Men då får det inte skrivas något annat till den volymen, risk att filerna skrivs över då.

Med lite tur så är shadowcopy (tidigare versioner) aktivt på C disken, då kan du återställa dem den vägen.

https://www.ubackup.com/windows-10/s...s-10-4348.html
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in