• 1
  • 2
2022-02-06, 07:41
Medlem
Det räcker med att titta på valfri youtube-video av en amerikansk influencer för att få ett exempel på det upprepade tal jag nämnde i rubriken. En amerikan kan i fem minuter utan problem sitta och upprepa samma information som finns i två meningar, om och om igen. Här är ett exempel på en video med massiva upprepningar. Han säger om och om igen att de här tomaterna är väldigt meaty och väldigt consistent. Detta lyckas han fylla ut två och en halv minuters tal med. https://www.youtube.com/watch?v=ZqhheQE7ZaY

Nu undrar jag vad detta sätt att tala beror på. Vi vet ju att de som haft stroke är sämre på att uttrycka sig i både tal och skrift så jag tänker mig att det här med upprepningar kan ha samma orsak. Jag tänker mig alltså att väldigt många amerikaner har medfödda hjärnskador som får dem att prata på ett sätt som, om man transkriberar det, är i princip helt meningslöst.

Vad tror ni om varför amerikaner pratar så konstigt?
Citera
2022-02-06, 07:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AvanzaZero
Det räcker med att titta på valfri youtube-video av en amerikansk influencer för att få ett exempel på det upprepade tal jag nämnde i rubriken. En amerikan kan i fem minuter utan problem sitta och upprepa samma information som finns i två meningar, om och om igen. Här är ett exempel på en video med massiva upprepningar. Han säger om och om igen att de här tomaterna är väldigt meaty och väldigt consistent. Detta lyckas han fylla ut två och en halv minuters tal med. https://www.youtube.com/watch?v=ZqhheQE7ZaY

Nu undrar jag vad detta sätt att tala beror på. Vi vet ju att de som haft stroke är sämre på att uttrycka sig i både tal och skrift så jag tänker mig att det här med upprepningar kan ha samma orsak. Jag tänker mig alltså att väldigt många amerikaner har medfödda hjärnskador som får dem att prata på ett sätt som, om man transkriberar det, är i princip helt meningslöst.

Vad tror ni om varför amerikaner pratar så konstigt?

Tycker du det är klokt att utifrån några få YouTube videos, generalisera om hur 300 miljoner amerikaner beter sig?
Citera
2022-02-06, 07:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MisterMagooo
Tycker du det är klokt att utifrån några få YouTube videos, generalisera om hur 300 miljoner amerikaner beter sig?

Alla youtube-videos gjorda av amerikaner. Miljontals alltså. De håller på likadant på t ex CNN.
Citera
2022-02-06, 08:00
Medlem
BENZOMOORs avatar
Kan dom dra ut längre på tiden och den blir populär går det att ha mer reklam och på så vis tjäna mer pengar?
Citera
2022-02-06, 08:06
Medlem
Amerikaner uppfostras till att prata mycket. Enligt den amerikanska pedagogiken som de använder i skolorna stärks barnens självkänsla genom att de får prata. I skolorna har de till och med debattklubbar som tävlar med debattklubbar i andra skolor. Introvertism betraktas som en sjukdom som ska behandlas bort med terapi och mediciner. Det är hur stolligt som helst. En amerikan anser dessutom att han fötts till världen för att sätta avtryck på den, och det gör han eller hon genom att prata mycket.

En norrbottning skulle få mycket svårt i Amerika.
Citera
2022-02-06, 08:22
Medlem
Suecotes avatar
Om det handlar om hur fantastiska tomater är, kan man nog utgå från att videon är sponsrad av tomatodlare, som vill få ut sitt budskap. Upprepning är en väldigt effektiv metod att driva in ett budskap i folks undermedvetna.

Förr (kanske fortfarande?) gick det halvtimmeslånga infomercials på TV, som upprepade hur fantastisk och lättskött och billig Mackapär X var. Så jänkarna är väl vana vid det formatet, även om deras attention span blivit kortare sedan MTV och internet.

Citat:
Ursprungligen postat av BENZOMOOR
Kan dom dra ut längre på tiden och den blir populär går det att ha mer reklam och på så vis tjäna mer pengar?

Där har vi svaret. Det de vill säga tar egentligen 1 minut, men genom att dra ut på tiden kan de tjäna mer pengar. Längre videor drar till sig fler prenumeranter.
Senast redigerad av Suecote 2022-02-06 kl. 08:24.
Citera
2022-02-06, 08:25
Medlem
Alla program från Amerika är ju upplagda så. Först berättar de vad som ska hända. Sen berättar de vad som händer, sedan gör de en till sammanfattning om nästa del, reklam, efter reklamen en sammanfattning om första delen, sedan vad som händer, en sammanfattning om del tre, reklam, sammanfattning om del två...ja ni fattar. Att se vetenskapliga program från program gör ju en stressad och hjärndöd. De kan göra ett program om absolut ingenting men ändå prata om saken i två timmar för de säger samma sak om och om och om igen. Inte konstigt att Youtubers är så då alla program på tv ser ut på det sättet. Det händer egentligen ingenting.
Citera
2022-02-06, 08:31
Medlem
Den här killen är ju inte ens amerikan utan bryter på något okänt språk
Citera
2022-02-06, 08:35
Medlem
Amerikaner har fått lära sig att snacka mycket skit och prata väldigt länge om en sak som många andra folk skulle fått fram samma budskap på 15 sekunder.

Tid är pengar. Det gäller helt enkelt att ha åhörarens uppmärksamhet så länge som det går eftersom det ger större chans att smyga in mer reklam.

Man märker det även i vissa amerikanska filmer. De har en poäng att få fram, men det tar en jävla lång tid innan de är klara med den.
Citera
2022-02-06, 08:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AvanzaZero
Alla youtube-videos gjorda av amerikaner. Miljontals alltså. De håller på likadant på t ex CNN.

Visa ett exempel så får du ett tillbaka som bevisar motsatsen.

Så starkt är ditt "argument".

Hönshjärna.
Citera
2022-02-06, 09:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Suecote
Om det handlar om hur fantastiska tomater är, kan man nog utgå från att videon är sponsrad av tomatodlare, som vill få ut sitt budskap. Upprepning är en väldigt effektiv metod att driva in ett budskap i folks undermedvetna.

Förr (kanske fortfarande?) gick det halvtimmeslånga infomercials på TV, som upprepade hur fantastisk och lättskött och billig Mackapär X var. Så jänkarna är väl vana vid det formatet, även om deras attention span blivit kortare sedan MTV och internet.

Där har vi svaret. Det de vill säga tar egentligen 1 minut, men genom att dra ut på tiden kan de tjäna mer pengar. Längre videor drar till sig fler prenumeranter.

Det är en bra teori, men:
- videon är bara 2:30, dvs når inte upp till de 10 min som är minimum för vissa typer av monetization och annonser på youtube
- det är inte sponsrat av något företag, det är bara en tjomme som maler på om hans tomater helt utan struktur eller mål. dvs han talar som han alltid talar
om det nu verkligen var så att han ville nå upp till en viss tid elelr hade något egentligt mål med videon så skulle han ju se till att ha ett manus till videon som han följde.

den förklarningen håller alltså inte.
Citera
2022-02-06, 09:30
Medlem
Så är ju upplägget i böcker också. Tror författaren får betalt per sida. Irriterande.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in