2022-10-26, 19:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av NyanseradSDare
Flesta ”skitmaträtter/snabbmat” har gått åt det hållet. Enda stora undantaget är väl Donken.

Upp går det men kategorin snabbmat är faktiskt en av de som ligger under snittet. Inflation på "bara" 8,8% nu i september. Så det är bara att köra QP till middag
Citera
2022-10-26, 19:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TonyMeltdown
Låt katterna gå hungriga så endera äter dom vad som står till buds eller byter husse

På våren, sommaren och tidig höst så får katterna springa in och ut som dom vill genom en kattlucka som sitter på en separat nätdörr. Den vanliga dörren till uteplatsen står då öppen.

Den ena katten är en jävel på att fånga fåglar, speciellt gråsparv, så hon brukar släpa in typ 3 fåglar i veckan, i alla fall mitt i sommaren och käka upp, gärna bredvid sängen i sovrummet.

En gång i tiden hade vi hur mycket gråsparv som helst som satt ute och kvittrade, de blir allt färre och färre, om det är för att katten äter upp alla eller om de lär sig att det är farligt att vistas i området vet jag inte.

Men en fördel är ju att det går åt mindre mat när hon fångar den själv.
Citera
2022-10-26, 19:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av denarius
Upp går det men kategorin snabbmat är faktiskt en av de som ligger under snittet. Inflation på "bara" 8,8% nu i september. Så det är bara att köra QP till middag

Mc Donalds har ju rejält höjt priserna. Den som har missat det kanske inte tittar så noga. Det är ganska enorma höjningar. Den som köper pizza märker nog också att det blivit mycket dyrare, i alla fall i södra Sverige. Varför? Jo för att de måste ha strömslukande ugnar igång hela dagarna och elräkningarna för pizzerior i södra Sverige blir nu brutala.

Många kommer nog gå i konkurs inom ett halvår. För att strö salt i såren för dom stackarna så köper nog folk mindre pizza nu också om de försöker hålla ekonomin i schack.
Citera
2022-10-26, 19:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av denarius

Du bekräftar det jag skrev, grattis du kan läsa
Citera
2022-10-26, 19:45
Medlem
zombie-nations avatar
Städade ur en hylla. Hittade en hyresavi. 5400 kr. Från 2015. Nu 6300. Och då missade jag den högsta höjningen som var 2014 tror jag.

Eller ska jag skylla det på hyresvärdens girighet.

2800 kr kostade hyran i slutet på 1990-talet.
Citera
2022-10-26, 19:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av zombie-nation
Städade ur en hylla. Hittade en hyresavi. 5400 kr. Från 2015. Nu 6300. Och då missade jag den högsta höjningen som var 2014 tror jag.

Eller ska jag skylla det på hyresvärdens girighet.

2800 kr kostade hyran i slutet på 1990-talet.

Låter som du bott i samma lägenhet nästan hela livet?
Låter billigt också, min hyra ligger på 10 300, men det är med garage också.
3 rum och kök.

Väntar med skräck på hur hög höjningen ska bli till nyår. Det snackas ju om att hyresbolagen vill öka hyrorna med 10% i år,alltså en höjning för mig med över 1000 kr. Kanske inte låter så farligt, men när man räknar in gigantiska elräkningar i södra Sverige, skenande matpriser och räntor på lån och krediter som drar i väg, så blir det sammantaget rätt illa.
Citera
2022-10-26, 19:59
Medlem
zombie-nations avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JohnBlund
3 rum och kök.

Väntar med skräck på hur hög höjningen ska bli till nyår. Det snackas ju om att hyresbolagen vill öka hyrorna med 10% i år,alltså en höjning för mig med över 1000 kr. Kanske inte låter så farligt, men när man räknar in gigantiska elräkningar i södra Sverige, skenande matpriser och räntor på lån och krediter som drar i väg, så blir det sammantaget rätt illa.

Har bott här halva mitt liv. Jag bodde på kanske 20 ställen innan så det var dags att slå sig till ro.
Citera
2022-10-26, 20:13
Medlem
zombie-nations avatar
Citat:
3 rum och kök.

Jag känner av skräcken med. Men jag är själaglad nu att jag inte bytte ner mig när jag kunde. Det har bott fler än mig här så det är ganska stort. Eller ja, det är ganska lite kvadrat men 3 små rum. Nu skulle jag lätt kunna stuva in mig i hitre delen av lägenheten och hyra ut bortre som en etta. Det är min nödplan. Våra ettor och tvåor har höjts mer än treorna så det hade varit en dålig affär. Sedan slutade de hyra ut orenoverat så nu ligger treorna på 10 000 och ettorna på 6500. De som får ökning på detta tycker jag synd om. Glad jag fick tacka nej till renovering.

Jag tycker det låter fasansfullt. Med 10 %. Det blir mycket även på en billig lägenhet som min. Jag tror de kan öka ännu mer, och folk skulle ändå bo kvar, för var skulle de annars bo?

Jag är glad jag har fjärrvärme.

Maten ska vi inte tala om, jag satt och nästan grät när jag beställde från Willys. Vi klarade oss tidigare på 400-500 kr i veckan, men denna veckan utan att jag ens beställde kött eller grönsaker så blev det 1000. Det var mest potatis och ketchup

Grejen är att vi planerat för en ekonomisk kollaps i femton år nu så vi har lite tricks ifall det blir för jävligt.
Citera
2022-10-26, 20:16
Medlem
Citat:
Har bott här halva mitt liv. Jag bodde på kanske 20 ställen innan så det var dags att slå sig till ro.

Ja där håller jag med. Har flyttat en hel del jag också, även från norr till söder, men har nu bott på samma ställe i 8-9 år nåt sånt. Känner att jag vill bo kvar här och har hittat det bästa stället jag kan bo på utan att bo i villa. Kommer nog aldrig bo i villa, har bott i lägenhet hela livet och är nöjd med det.

Skillnaden är vart lägenheten ligger och standarden. Nu bor jag på ett perfekt ställe, precis bredvid havet, diskmaskin, tvättmaskin och torktumlare finns i lägenheten. Tryggt och fint område utan bråk och stök osv. Knappt några ungdomar bor här eftersom det är för dyrt för dom så det är inte massa hög musik på fredag och lördag natt heller.
Citera
2022-10-26, 20:21
Medlem
Citat:
Jag känner av skräcken med. Men jag är själaglad nu att jag inte bytte ner mig när jag kunde. Det har bott fler än mig här så det är ganska stort. Eller ja, det är ganska lite kvadrat men 3 små rum. Nu skulle jag lätt kunna stuva in mig i hitre delen av lägenheten och hyra ut bortre som en etta. Det är min nödplan. Våra ettor och tvåor har höjts mer än treorna så det hade varit en dålig affär. Sedan slutade de hyra ut orenoverat så nu ligger treorna på 10 000 och ettorna på 6500. De som får ökning på detta tycker jag synd om. Glad jag fick tacka nej till renovering.

Jag tycker det låter fasansfullt. Med 10 %. Det blir mycket även på en billig lägenhet som min. Jag tror de kan öka ännu mer, och folk skulle ändå bo kvar, för var skulle de annars bo?

Jag är glad jag har fjärrvärme.

Maten ska vi inte tala om, jag satt och nästan grät när jag beställde från Willys. Vi klarade oss tidigare på 400-500 kr i veckan, men denna veckan utan att jag ens beställde kött eller grönsaker så blev det 1000. Det var mest potatis och ketchup

Grejen är att vi planerat för en ekonomisk kollaps i femton år nu så vi har lite tricks ifall det blir för jävligt.

Gällande maten så har jag och frun börjat beställa färdiga matkassar som levereras hem (men måste så klart tillagas). Kan låta dyrt kanske man tycker, men fördelen med det är att man inte handlar onödiga saker. Blir ingen läsk, inga chips, inget onödigt. Sen måste man ändå göra nån småhandling på egen hand för saker som hygien osv, men känns som att jag spenderar mindre pengar på det sättet.

Tror Ica tar 600 kr för 5 dagars mat för 4 personer. Vi är som sagt bara två personer, men genom att betala för 4 så blir det över till lunch också. Tycker det är ganska rimligt pris och det är bra mat och recept som erbjuds.
Citera
2022-10-26, 20:35
Medlem
zombie-nations avatar
Citat:
Nu bor jag på ett perfekt ställe, precis bredvid havet, diskmaskin, tvättmaskin och torktumlare finns i lägenheten. Tryggt och fint område utan bråk och stök osv. Knappt några ungdomar bor här eftersom det är för dyrt för dom så det är inte massa hög musik på fredag och lördag natt heller.

Jag är OK med låg standard. Jag har bott i ett hus i skogen så för mig är värme och dusch lyx. Dock har jag diskmaskin. Mitt område är väldigt tyst kvällstid. På dagtid hörs skolan skråla trots att den är en bra bit bort. Det är väldigt fint, det finns små gräsplättar överallt och flera småparker. Tre stycken inom hundpromenadavstånd. Haha. Sedan skogen lite längre bort. Husen är fina att se på, de är från 50-talet. Gillar det, eftersom jag växte upp i det mer fyrkantiga miljonprogrammet.

Men sedan ska vi ta klientelet. De allra flesta skötsamma med små familjer. Men i nästa området är somalitown eller vad det kallades. Stökigt som fan. Och man undrar ju om de sprider sig hit. Vi har mycket invandring här med, men de flesta är lugna. Enda jag saknar är känslan att vara i Sverige, förutom hur det ser ut..

Något som blivit dyrare... kattmaten. Ena katten får kissa på tidningar, den andra på brännpellets. Den äldre katten som har problem med ämnesomsättningen sätter lätt i sig mat för fyra katter på en dag, och han tål få sorter. Veterinärfoder har alltid varit dyrt. Men willysmaten som han tål kostar 400 kr för ett jumbopack, lite drygt 200 innan. Han är den som kostar mest av oss alla.

Jag tänker mycket på hur man ska minska matkostnaderna. Jag får lätt appetite fatigue, dvs får ett starkt fysiskt äckel om jag äter samma mat för ofta. Inte för att jag är kräsen, för annars äter jag vad som helst. Idag känner jag att jag faktiskt hellre är hungrig än äter makaroner. Jag undrar om det bara är jag som är konstig eller om folk kommer utveckla ätstörningar av att måsta äta samma hela tiden.
Citera
2022-10-26, 20:46
Medlem
Citat:
Jag är OK med låg standard. Jag har bott i ett hus i skogen så för mig är värme och dusch lyx. Dock har jag diskmaskin. Mitt område är väldigt tyst kvällstid. På dagtid hörs skolan skråla trots att den är en bra bit bort. Det är väldigt fint, det finns små gräsplättar överallt och flera småparker. Tre stycken inom hundpromenadavstånd. Haha. Sedan skogen lite längre bort. Husen är fina att se på, de är från 50-talet. Gillar det, eftersom jag växte upp i det mer fyrkantiga miljonprogrammet.

Men sedan ska vi ta klientelet. De allra flesta skötsamma med små familjer. Men i nästa området är somalitown eller vad det kallades. Stökigt som fan. Och man undrar ju om de sprider sig hit. Vi har mycket invandring här med, men de flesta är lugna. Enda jag saknar är känslan att vara i Sverige, förutom hur det ser ut..

Något som blivit dyrare... kattmaten. Ena katten får kissa på tidningar, den andra på brännpellets. Den äldre katten som har problem med ämnesomsättningen sätter lätt i sig mat för fyra katter på en dag, och han tål få sorter. Veterinärfoder har alltid varit dyrt. Men willysmaten som han tål kostar 400 kr för ett jumbopack, lite drygt 200 innan. Han är den som kostar mest av oss alla.

Jag tänker mycket på hur man ska minska matkostnaderna. Jag får lätt appetite fatigue, dvs får ett starkt fysiskt äckel om jag äter samma mat för ofta. Inte för att jag är kräsen, för annars äter jag vad som helst. Idag känner jag att jag faktiskt hellre är hungrig än äter makaroner. Jag undrar om det bara är jag som är konstig eller om folk kommer utveckla ätstörningar av att måsta äta samma hela tiden.

Håller med om att man måste äta varierat. Jag har inga problem att äta en matlåda till lunch från dagen innan, men det är så klart ny mat varje kväll. Jag har inga problem med makaroner eller pastarätter, men då ska de ju vara lite finare än bara makaroner och falukorv och ketchup.

Som sagt vi har börjat köpa färdiga matkassar, så då blir det automatiskt väldigt varierat och helt ny mat varje dag. Väldigt intressant och kul att se vad det blir för mat varje dag. Det är alla möjliga rätter som man aldrig hade kommit på på egen hand. Igår var det t.ex. någon rätt med räkor och bulgur plus massa grönsaker och nån vitlökssås. Jag gillar räkor, men köper det aldrig annars för att jag är för dålig på att hitta på bra rätter till det.

Idag var det färsk kycklingfilé också med mycket grönsaker och god sås och annat.
Varje dag är unik, det är så kul när man inte måste bestämma själv utan rätterna väljs ut automatiskt och man får med bra recept och beskrivningar hur det ska tillagas.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in