• 2
  • 3
2022-02-05, 08:22
Medlem
Panzeradlers avatar
Varför ska ni sälja stugan till att börja med?
Citera
2022-02-05, 10:25
Moderator
HelgeBuks avatar
Kan vara värt att överväga att konkurrensen om köparna är mycket hårdare i maj. Och till maj kommer ni ändå inte hinna få några värst fina grönskande bilder. Då kan det nog vara minst lika bra med ett vackert vinterlandskap (om ni råkar ha snö alltså).
Invänta första snödroppar eller krokus och ta bilder då och upp med annonsen direkt.
Citera
2022-02-05, 10:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JEGS76
Hej på er där ute!

Idag sa vi OK till mäklaren som ska få uppdraget att hitta en köpare till sommarstugan. Bara en liten reflektion så här i volatila tider pga Ryssen, räntan och allt där emellan... behöver man vara orolig att det hastigt kommer bli försämrat läge framåt Maj då vi planerar lägga ut objektet? Kan det bli ett helt annat ränteläge snart? Gör vi klokt i att dra igång det här fortast möjligt? Det är annars en otroligt vacker natur om våren (april maj) längs vår bäck som löper 40 m längs ena tomtgränsen som jag hoppas bidrar till en vacker miljö lite utöver det vanliga. Nu är allt däremot gråbrunt och bedrövligt i trädgården. Är jag onödigt ängslig?

De höjer ju i steg och skulle gissa på att kanske bara 10% ”av möjliga köpare” försvinner i första höjningen från riksbanken. Sen 20%, 30% osv vid varje höjning.. sen finns alltid riskkapitalister och rika kvar som köper oavsett.

Gissar dock på att bostadspriserna kommer stanna upp eller högst troligt sjunka lite dels pga inflationen som gör att alla inkomster kommer gå till dyrare el, bensin, mat, sjukvård osv .. istället för på bostäder.

Finns även en gräns för hur mycket en bostad kan gå upp i pris för tillslut har inte folk råd mer.
Detta visste riksbanken om för de införde amorteringskraven innan pandemin dvs de höll redan då på med högre inflation en vad folket utåt sett fått reda på. Så de ville troligtvis bromsa in skenande priserna?
Citera
2022-02-05, 10:50
Medlem
Duerfs avatar
Många säljer sina stugor senare, då det blir snyggare bilder, finns fler köpare och det är lättare att ha visning.

Naturligtvis finns det köpare som vill vara ute i god tid.
Citera
2022-02-05, 18:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JEGS76
Hej på er där ute!

Idag sa vi OK till mäklaren som ska få uppdraget att hitta en köpare till sommarstugan. Bara en liten reflektion så här i volatila tider pga Ryssen, räntan och allt där emellan... behöver man vara orolig att det hastigt kommer bli försämrat läge framåt Maj då vi planerar lägga ut objektet? Kan det bli ett helt annat ränteläge snart? Gör vi klokt i att dra igång det här fortast möjligt? Det är annars en otroligt vacker natur om våren (april maj) längs vår bäck som löper 40 m längs ena tomtgränsen som jag hoppas bidrar till en vacker miljö lite utöver det vanliga. Nu är allt däremot gråbrunt och bedrövligt i trädgården. Är jag onödigt ängslig?

Att sälja en sommarstuga i Sverige i Februari är ingen hit, hur tänkte du här? Vänta fram till påsk/slutet på april.

Mäklaren kommer du att behöva manövrera ut, då denne endast vill tjäna pengar och eventuellt har andra objekt att sälja fram i maj.. Dvs han vill bli av med ditt objekt så fort som möjligt!

Lyckatill..
Citera
2022-02-05, 18:55
Medlem
Ni har ett önskat slutpris förmodar jag, varför inte testa marknaden nu? Får ni inte det önskade så provar ni igen under senare vår.
Kostnaden för att prova att sälja nu är inte mer än det Hemnet tar för att lägga ut annonsen.
Citera
2022-02-07, 22:40
Medlem
JEGS76s avatar
Tack för all input!
Ja, det är alltså mäklaren som föreslår att vi väntar lite framåt april / maj. Givetvis i syfte att det ska bli ett högre pris på kåken då istället för nu; vilket både vi och mäklaren är intresserade av. Så det blir som vi planerat. Nu ska vi bara träffas en gång till tillsammans med stylisten och gå in lite mer i detalj vad som behöver göras. Det var bara jag som slogs av tanken:
"Tänk om "räntan rusar" eller "Putin intar Gotland" och det blir ett svalt intresse för husaffärer i landet redan i vår?... Ska man kasta ut det på Hemnet direkt?! Måsta ta detta med proffsen på Flashback och få en samlad bedömning av läget."
Och skulle inte det berömda vårfloret nere vid bäcken med kungsängsliljor, vitsippor, vårlök, gulsippor och svalört inte var i tid så kan jag komplettera med några vackra foton på just det. Trädgården i övrigt kommer nog vara rätt... brun. Annars får vi förlita oss på att det är en lagom liten åretruntvilla som borde attrahera en något äldre målgrupp med utflugna barn. Eller i vart fall en målgrupp som vill ha lättskött, utan renoveringsbehov, vinterbonat relativt nybyggt 350 m från stranden strax norr om Varberg. Jag hoppas det bör kunna bli en hyfsat kapitalstark grupp besökare på visningen.
Varför vi säljer? Vi hinner inte vara där längre.
Än en gång, tack för engagemanget, jag är lite lugnare nu.

Däremot är en större kåk, mer centralt, i en större stad föremål för försäljning om ca 2 år. Hur är läget DÅ är frågan?!
Citera
2022-02-09, 15:28
Medlem
I det stugområde där jag själv har ett hus brukar det vara några försäljningar/år.
Normalt alltid under sommarhalvåret.

Men ifjol vid den här tiden då det fanns 0 objekt(fritidshus) till salu i kommunen (Södermanland) blev ett av husen i området uppsatt till salu.
(2 år tidigare under sommarhalvåret hade man inte ens lyckats få utropspriset för det vid säljförsök)

Jag och många med mig undrade hur dom tänkte.
Huset hade i.o.f.s. "pimpats" lite av inhyrda snickare.
Det blev ett veritabelt budkrig på huset, och det slutade med vad som måste anses vara ett rejält överpris.
Så, det kan ibland vara en fördel att sälja på "udda" tid...
/T
Citera
2022-02-09, 20:49
Medlem
JEGS76s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tenor302
Så, det kan ibland vara en fördel att sälja på "udda" tid...
Intressant!
Det gick två fritidshus och en liten året-runt-stuga på gatan i höstas. Två av dem precis samtidigt. Osäker på om Corona hade med saken att göra men det var allt lite unikt och man fick vad jag förstått bra betalt också. Mäklaren tror inte det ska ha någon betydelse för vår framtida försäljning. Men det lär vi märka.
Citera
  • 2
  • 3

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in