2022-02-04, 22:34
  #1
Medlem
JEGS76s avatar
Hej på er där ute!

Idag sa vi OK till mäklaren som ska få uppdraget att hitta en köpare till sommarstugan. Bara en liten reflektion så här i volatila tider pga Ryssen, räntan och allt där emellan... behöver man vara orolig att det hastigt kommer bli försämrat läge framåt Maj då vi planerar lägga ut objektet? Kan det bli ett helt annat ränteläge snart? Gör vi klokt i att dra igång det här fortast möjligt? Det är annars en otroligt vacker natur om våren (april maj) längs vår bäck som löper 40 m längs ena tomtgränsen som jag hoppas bidrar till en vacker miljö lite utöver det vanliga. Nu är allt däremot gråbrunt och bedrövligt i trädgården. Är jag onödigt ängslig?
Citera
2022-02-04, 22:45
  #2
Medlem
Milton.Millss avatar
Har ni inga bilder på objektet/omgivningarna från sommarhalvåret? I så fall lär det ju inte vara några problem.
Citera
2022-02-04, 22:51
  #3
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JEGS76
Hej på er där ute!

Idag sa vi OK till mäklaren som ska få uppdraget att hitta en köpare till sommarstugan. Bara en liten reflektion så här i volatila tider pga Ryssen, räntan och allt där emellan... behöver man vara orolig att det hastigt kommer bli försämrat läge framåt Maj då vi planerar lägga ut objektet? Kan det bli ett helt annat ränteläge snart? Gör vi klokt i att dra igång det här fortast möjligt? Det är annars en otroligt vacker natur om våren (april maj) längs vår bäck som löper 40 m längs ena tomtgränsen som jag hoppas bidrar till en vacker miljö lite utöver det vanliga. Nu är allt däremot gråbrunt och bedrövligt i trädgården. Är jag onödigt ängslig?

Alltid bra läge för köp
Fastigheter i alla dess former är säljbara, nu och troligen också i maj månad 2022
ATH i värden är nu, då kurvan planar ut i värdestegring
Citera
2022-02-04, 22:53
  #4
Medlem
JEGS76s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Milton.Mills
Har ni inga bilder på objektet/omgivningarna från sommarhalvåret? I så fall lär det ju inte vara några problem.

Jodå, vi diskuterade just detta med mäklaren i veckan som gick. Vi har såklart fotografier från trädgården från alla årstider. Däremot vill man helst inte ha för spretigt intryck av bilderna som presenters på mäklarens hemsida/Hemnet. En stylist kommer göra sitt och fotografen tar säkert foto på ett annat sätt än oss. Självklart kan man slänga in något enstaka foto på något speciellt. Men det är ju hela trädgården som isåfall blir föremål för våra bilder och interiört hamnar på fotografens ansvar. Det kan se knasigt ut.
Citera
2022-02-04, 22:54
  #5
Medlem
yz44s avatar
Viss risk för lägre pris om covid inte längre är ett problem.
Citera
2022-02-04, 22:56
  #6
Medlem
JEGS76s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CoolGenerator
Alltid bra läge för köp
Fastigheter i alla dess former är säljbara, nu och troligen också i maj månad 2022
ATH i värden är nu, då kurvan planar ut i värdestegring
Ja, jag vill ju helst vänta till efter påsk med det här. Det är bara allt som händer nu. Men inte kan väl något extremt påverka husmarknaden på så kort sikt? Det skulle vara om Putin invaderar Visby....
Citera
2022-02-04, 22:57
  #7
Medlem
JEGS76s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av yz44
Viss risk för lägre pris om covid inte längre är ett problem.
Precis.
Citera
2022-02-04, 22:58
  #8
Moderator
tobess avatar
Traditionellt brukar det ju oftast nog vara bättre läge att sälja sommarstugor på vårkanten. Det är då vädret börjar bli bättre och många tänker att det nog vore trevligt att spendera sommaren ute på en stuga.

Men, räntorna verkar ju vara på väg uppåt så det kan förvisso också påverka hur mycket man vill punga ut, och vilken riktning det går med covid kan man ju aldrig heller riktigt veta. Om pandemin börjar upphöra och läget normaliseras till sommaren så finns det ju ett enormt uppdämt tryck på att resa utomlands och då är kanske en sommarstuga i Sverige inte fullt lika intressant.

Med det sagt tror jag personligen ändå att det kan vara värt att vänta. Något drastiskt kommer knappast att hända med varken räntor eller corona under tidsperioden och troligen kommer ni att kunna klämma mer pengar ut ur objektet i april/maj än just nu.
Citera
2022-02-04, 23:00
  #9
Medlem
jack.danielss avatar
Spontant: du får mer taggade spekulanter i maj när grönskan gör sitt till, än nu i brunt dis! Vänta!

Edit: räntan är på väg upp! Därom tvistar inte de lärde, men min erfarenhet av huspriser är att det tar lång tid innan marknaden anpassar sig till ny räntenivå, det gäller både upp och ner. Dom säger att aktiemarknaden ligger runt 6 månader före marknaden, aktierna har gått ner i år för att räntorna kommer vara högre framåt sommaren, bostadspriserna ligger 6 månader efter en ränteändring, så till vintern kan de priserna ändras. Ingen ko på isen.
__________________
Senast redigerad av jack.daniels 2022-02-04 kl. 23:06.
Citera
2022-02-04, 23:01
  #10
Medlem
JEGS76s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tobes
Traditionellt brukar det ju oftast nog vara bättre läge att sälja sommarstugor på vårkanten. Det är då vädret börjar bli bättre och många tänker att det nog vore trevligt att spendera sommaren ute på en stuga.

Men, räntorna verkar ju vara på väg uppåt så det kan förvisso också påverka hur mycket man vill punga ut, och vilken riktning det går med covid kan man ju aldrig heller riktigt veta. Om pandemin börjar upphöra och läget normaliseras till sommaren så finns det ju ett enormt uppdämt tryck på att resa utomlands och då är kanske en sommarstuga i Sverige inte fullt lika intressant.

Med det sagt tror jag personligen ändå att det kan vara värt att vänta. Något drastiskt kommer knappast att hända med varken räntor eller corona under tidsperioden och troligen kommer ni att kunna klämma mer pengar ut ur objektet i april/maj än just nu.

Ja, det är ju så jag resonerar också. Men man blir ju lite nojig av allt man hör men sitt lugnt i båten bara... Det känns skönt att bolla tankarna här med polarna på FB.
Citera
2022-02-04, 23:02
  #11
Medlem
JEGS76s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jack.daniels
Spontant: du får mer taggade spekulanter i maj när grönskan gör sitt till, än nu i brunt dis! Vänta!
Tack, ja, jag behöver höra detta.
Citera
2022-02-04, 23:04
  #12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JEGS76
Hej på er där ute!

Idag sa vi OK till mäklaren som ska få uppdraget att hitta en köpare till sommarstugan. Bara en liten reflektion så här i volatila tider pga Ryssen, räntan och allt där emellan... behöver man vara orolig att det hastigt kommer bli försämrat läge framåt Maj då vi planerar lägga ut objektet? Kan det bli ett helt annat ränteläge snart? Gör vi klokt i att dra igång det här fortast möjligt? Det är annars en otroligt vacker natur om våren (april maj) längs vår bäck som löper 40 m längs ena tomtgränsen som jag hoppas bidrar till en vacker miljö lite utöver det vanliga. Nu är allt däremot gråbrunt och bedrövligt i trädgården. Är jag onödigt ängslig?

Lägg helt enkelt upp bilder från förra året så har ni fixat att köparna ser vad de får för pengarna när de har semester till sommaren.

När det gäller att köpa och sälja hus och vilket tillfälle som är bäst så är det ren spekulation. Ingen kan sia om framtiden. Men att sälja en sommarstuga bör man väl göra när folk planerar sin sommar, dvs februari/april. Men egentligen kvittar det. Det man kan säga att det är nog lågsäsong sälja sommarstuga i augusti - januari eftersom folk gärna vill kunna nyttja sitt köp inom närtid.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in