2022-02-04, 23:11
Medlem
Vi sålde vår sommarstuga på vinterhalvåret när det såg rätt tråkigt ut på bilderna som mäklaren tog. Jag hade fina bilder från sommaren, men mäklaren sa att vi absolut inte skulle lägga upp dem. Det skulle ge eventuella köpare intrycket att stugan hade varit till salu länge och var svårsåld och/eller behäftad med fel. Så vänta hellre till våren är nog det bästa.
Citera
2022-02-04, 23:11
Medlem
sommarlovs avatar
Nu, eftersom en del affärer kan ta upp till ett år att gå i lås!
Citera
2022-02-04, 23:17
Medlem
Snarkarns avatar
Jag hade väntat. Tror snacket om höjda räntor redan satt sig i huvudet på folk.
Citera
2022-02-04, 23:34
Medlem
glajarns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JEGS76
Hej på er där ute!

Idag sa vi OK till mäklaren som ska få uppdraget att hitta en köpare till sommarstugan. Bara en liten reflektion så här i volatila tider pga Ryssen, räntan och allt där emellan... behöver man vara orolig att det hastigt kommer bli försämrat läge framåt Maj då vi planerar lägga ut objektet? Kan det bli ett helt annat ränteläge snart? Gör vi klokt i att dra igång det här fortast möjligt? Det är annars en otroligt vacker natur om våren (april maj) längs vår bäck som löper 40 m längs ena tomtgränsen som jag hoppas bidrar till en vacker miljö lite utöver det vanliga. Nu är allt däremot gråbrunt och bedrövligt i trädgården. Är jag onödigt ängslig?

Jag skulle absolut vänta med att sälja i Maj oavsett om det är en sommarstuga eller ett hus. Allt är så mycket finare den årstiden och med bäcken rinnande så har ni stora chanser till ökat pris.
Citera
2022-02-05, 00:42
Medlem
Vit-Brandbils avatar
Maj är för sent så skulle säga att ni bör dra igång försäljningen i början av mars. Ljuset har kommit och man börjar få lite vårkänslor. Då hinner också köparen flytta dit och få hela våren/sommaren i stugan. Drar du i gång i maj så kommer han inte ut i stugan förrän i juni och då är det för direkt på.
En stugköpare vill ha någon månad eller månader på sig att sätta sin prägel på det innan sommaren börjar och de bara ska njuta.

Sen beror det också lite på vart stugan ligger, långt upp i norr så kanske i början eller mitten av april är bäst.

Vad det gäller bilder så låt fotografen ta dessa och sen kastar du med ett par sommarbilder om du har några bra.
Citera
2022-02-05, 00:43
Medlem
Gothenburgers avatar
NU! Innan påsken. Eller i september.
Citera
2022-02-05, 00:49
Medlem
Running_mans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Milton.Mills
Har ni inga bilder på objektet/omgivningarna från sommarhalvåret? I så fall lär det ju inte vara några problem.
Exakt min tanke också. Bilderna i annonsen bör vara tagna på våren om det nu är så vackert då.

Finns inget sämre än att försöka sälja ett hus i låt oss säga Maj på hemnet med vinterbilder med allt vad det innebär: snö, "döda" träd i bakgrunden och konstiga färger då mäklarens 13-åriga photoshop-expert försökt liva upp bilderna för mycket i redigeringen(ser inte klokt ut oftast).
Citera
2022-02-05, 01:24
Medlem
GoggeGogeliuss avatar
Citat:
Precis.

Snarare precis tvärtom - eftersom firma Ingves-Andersson bekämpat en pandemi med vettlös penningpolitik är snarare nya mutationer och nedstängningar det enda som kan hålla repan kvar på noll... Icke-räntorna vi haft i fyra års tid (negativa realräntor, alltså att inflationen är högre än den nominella räntan) har blåst upp tillgångsvärden något enormt, börsen tror jag (av massa skäl) halveras men bostadsmarknaden förvisso "uppumpad" men ingen bubbla på samma sätt - där kan vi nog räkna med minus 20-25 procent inom ett år.

Således: sälj NU!!! Frågan är om det händer hinna så mkt tills i maj, men priserna lär inte gå upp ivf. Så sätt lite sprutt på affären, gör klart för mäklaren att - som Alec Baldwin sa i Glenngary Glen Ross (måste ses! Kanonrulle) - att det är A, B, C som gäller "A always B be C closing"!
Citera
2022-02-05, 01:31
Medlem
GoggeGogeliuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sommarlov
Nu, eftersom en del affärer kan ta upp till ett år att gå i lås!

Exakt - också ett skäl.

Sedan stämmer det - även om det handlar om några procent bara - iofs att det mer är "säljarnas marknad" för fritidshus på sommarhalvåret.

Men ränteoron lär bestå - även om Ingves i februarimötet sitter där handlingsförlamad - så priserna lär ivf i just detta nu ligga ATH. Själv varit lite sugen på att sälja - fritidshus med "villastandard" i skärgården, inser att det lär ha tappat miljonen om två år - men fan, pengar är inte allt - OM man inte verkligen SKA sälja, då är det NU som gäller.
Citera
2022-02-05, 01:53
Medlem
Citat:
Hej på er där ute!

Idag sa vi OK till mäklaren som ska få uppdraget att hitta en köpare till sommarstugan. Bara en liten reflektion så här i volatila tider pga Ryssen, räntan och allt där emellan... behöver man vara orolig att det hastigt kommer bli försämrat läge framåt Maj då vi planerar lägga ut objektet? Kan det bli ett helt annat ränteläge snart? Gör vi klokt i att dra igång det här fortast möjligt? Det är annars en otroligt vacker natur om våren (april maj) längs vår bäck som löper 40 m längs ena tomtgränsen som jag hoppas bidrar till en vacker miljö lite utöver det vanliga. Nu är allt däremot gråbrunt och bedrövligt i trädgården. Är jag onödigt ängslig?

Asså, jag är ingen Sommarstuge investerar expert. Men investerar I en hel del annat, som skog, gård, vissa båtar, lite lite lite. Om jag hade vart du, så hade jag inte sålt just nu, så länge du inte kan få ett dröm pris. Om stugan inte kostar för mycket eller ni har lån ni måste lösa. Så håll kvar den.

Oavsett vad "bostadsmarknaden säger" så köper man när blodet flyter på gatorna (Romerskt ordspråk) och säljer när alla är glada. Vilken fas tror du vi är i? Om man ser på historien. ?
Citera
2022-02-05, 07:27
Medlem
Citat:
Hej på er där ute!

Hej!

Du har fått många svar.

Jag bara flikar in att de som vill köpa nu kommer vilja köpa i maj också. Och i maj tillkommer ännu fler spekulanter. Så jag tror inte det finns någon risk med att vänta.

När mam säljer/köper permanentboende behöver båda parterna kanske lite ställtid efter kontraktskrivning, men en tom sommarstuga kan man ju överlåta samma dag som man skriver papper. Så behovet av lång framförhållning finns inte. Du hinner alltså göra klart allt i maj.

Dessutom angående konjunktur och räntor så är ju spekulanter som letar fritidshus inte så priskänsliga, hade de varit det hade de ju inte övervägt ett hus till över sitt vanliga boende. Och objekten är ju billigare än stora permanenta kåkar så ränteeffekten blir inte så stor oavsett.

Lycka till!
Senast redigerad av SirDuke 2022-02-05 kl. 07:30.
Citera
2022-02-05, 08:13
Medlem
ReijoHervonens avatar
Sälj i april, maj. Det är då folk kommer på att dom vill köpa sommarstuga. Du kommer troligtvis att ha flera spekulanter då som trissar upp priset.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in