• 1
  • 2
2022-02-04, 19:34
Bannlyst
Efter närmare sex år av otålig väntan är vår favorit bland Linuxdistributioner äntligen klar med den nya versionen.

http://www.slackware.com/
Senast redigerad av Bensindriven 2022-02-04 kl. 19:37.
Citera
2022-02-04, 21:17
Medlem
hashs avatar
Känns som att Patrick Volkerding har börjat tröttna på sitt Slackware projekt?
Men visst najs att han släpper en ny release.
Citera
2022-02-04, 21:23
Medlem
Den första linux-erfarenheten för mig var när jag, innan Internet fanns tillgängligt för var man, beställde hem på cd-rom slackware 4.0, jag minns att jag tyckte det var coolt att "dos-promten" numera var i färg, jämfört med ms-dos alltså. Vidare så hade jag en extra PC som jag hemma kopplade ihop med min ordinarie dator och använde hårddisken i extra PC som en monterad enhet på huvuddatorn, en nördig cool grej på den tiden.
När arch kom bytte jag till det, numera har jag manjaro.
Citera
2022-02-04, 21:42
Medlem
hashs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av instrum
Den första linux-erfarenheten för mig var när jag, innan Internet fanns tillgängligt för var man, beställde hem på cd-rom slackware 4.0, jag minns att jag tyckte det var coolt att "dos-promten" numera var i färg, jämfört med ms-dos alltså. Vidare så hade jag en extra PC som jag hemma kopplade ihop med min ordinarie dator och använde hårddisken i extra PC som en monterad enhet på huvuddatorn, en nördig cool grej på den tiden.
När arch kom bytte jag till det, numera har jag manjaro.

Haha, ja då har vi gått ungefär samma väg.

Tanka hem min första Slackware på modem, morsan var fan inte glad när telefonen var upptagen i nästan ett dygn.
Men lämna Slackware 2004 för Archlinux version 0,6.
Fortfarande kvar i Archlinux.

Kan knappast kalla mig för en dist-hora
Citera
2022-02-04, 22:39
Moderator
vhes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hash
Kan knappast kalla mig för en dist-hora

Du är makalöst promiskuös. Jag har gått från Debian till.... Debian.

(nä, det var faktiskt en kort lapsus till Gentoo 2005-ish, för alla sa att det var "gaming-disten" på den tiden - men det visade sig att Debian dög till det också)

On Topic så är det så klart kul att Slackware släppt nytt. Det är väl den enda traditionella disten som inte hoppat på Systemd-tåget, vilket är lite kul. Hade det inte varit för att target-plattformen på jobbet är Ubuntu (och då underlättar det att köra Debian) så hade jag nog kört Slack (om inte nån BSD).
Citera
2022-02-05, 12:12
Kul att disten fortfarande lever.

Hur många är det som kör Slackware fortfarande?
Citera
2022-02-05, 12:26
Medlem
Oooh.. Slackah.. Grymst. Minns att jag körde version 3.5 nån gång i mitten på 90-talet. Det var helt enkelt bättre förr.
Citera
2022-02-05, 19:48
Medlem
hashs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pecka-
Kul att disten fortfarande lever.

Hur många är det som kör Slackware fortfarande?

Slack ligger ändå hyfsat högt på distrowatch.com

Men om jag har förstått det rätt så baseras deras statistik på besökta länkar, så den kanske ljuger lite.
Hur som helst, att ha 15:e plats där, så tycks det ändå finnas någon form av intresse för disten.

Har dålig koll på Slackware numera, har dom någon package-manager?
Citera
2022-02-05, 19:53
Medlem
hashs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vhe
Du är makalöst promiskuös. Jag har gått från Debian till.... Debian.

(nä, det var faktiskt en kort lapsus till Gentoo 2005-ish, för alla sa att det var "gaming-disten" på den tiden - men det visade sig att Debian dög till det också)

On Topic så är det så klart kul att Slackware släppt nytt. Det är väl den enda traditionella disten som inte hoppat på Systemd-tåget, vilket är lite kul. Hade det inte varit för att target-plattformen på jobbet är Ubuntu (och då underlättar det att köra Debian) så hade jag nog kört Slack (om inte nån BSD).

Haha...javisst är jag makalöst promiskuös jämfört med dig ;-)

Men jag har också testat en del annat runt om såklart.
Gillar BSD mycket, körde en hel del NetBSD ett tag.
Archlinux på desktop idag och Debian på server, det är väl så det ska vara?

Aja, får nog allt ladda ner senaste Slackware för testing och ändå ge den en ärlig chans.
Citera
2022-02-05, 19:53
Citat:
Slack ligger ändå hyfsat högt på distrowatch.com

Men om jag har förstått det rätt så baseras deras statistik på besökta länkar, så den kanske ljuger lite.
Hur som helst, att ha 15:e plats där, så tycks det ändå finnas någon form av intresse för disten.

Har dålig koll på Slackware numera, har dom någon package-manager?

Den har slackpkg som är en primitiv pakethanterare utan dependencies.
Citera
2022-02-05, 20:09
Medlem
hashs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pecka-
Den har slackpkg som är en primitiv pakethanterare utan dependencies.

Ok, lite typiskt Slackware, gör sällan något bekvämt för slutanvändaren.
Men det finns en viss charm i det ändå.
Citera
2022-02-05, 22:54
Citat:
Ok, lite typiskt Slackware, gör sällan något bekvämt för slutanvändaren.
Men det finns en viss charm i det ändå.

Ja, grejen med Slackware är att vara oldschool och vara den mest UNIX-lika disten, men jag hade nog hellre kört någon BSD i så fall.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in