2022-02-04, 11:04
Medlem
Jag är en milt neurotisk person som ibland kan känna stress och oro. Läste för ett tag sedan om kortisol och hur det bidrar till vätskeansamling, och hur det bestämmer var fett lagras. Stress ökar kortisolet, och på morgonen är det som högst. Fick en aha-upplevelse när jag kopplade detta till svullnaden i ansiktet om morgonen och hur det ibland försvann mot kvällen. När jag haft helt stressfria dagar så ser det helt plötsligt ut i ansiktet som att jag gått ner 10 kilo.

Har jag förstått kortisolet rätt? Ni får gärna rätta mig eller utveckla just hur kortisol fungerar.

Vad kan man göra för att minska kortisolet för hälsa och viktnedgång?
Citera
2022-02-04, 11:11
Medlem
CxQIcKfds avatar
Handlar väl mer om att stressade personer äter mer för att hantera stressen och därav viktuppgången.

Att du är svullen har nog andra förklaringar, kanske ser sämre på kvällen? Om du dricker på kvällen så kan det även förklara din plötsliga "nergång".

Mvh

En empat.
Citera
2022-02-04, 11:19
Medlem
Kortisolen är lägst på morgonen.
Svullnad i ansikte beror på vätskebalansen och hur du sovit. Vätska vandrar så du kan massera ansiktet för att fördela bort svullnaden på morgonen.
Samma sak kan ske i händer och fötter.
Citera
2022-02-04, 11:22
Medlem
Eponumoss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Al-Gore-Rytm
Vad kan man göra för att minska kortisolet för hälsa och viktnedgång?
Sluta stressa. Dvs, inte nödvändigtvis förändra ditt liv utan hellre lära dig att inte stressa upp dig över att någon postat en finare bild än du på Instagram eller vad det nu är för strunt du stressar upp och nojar över.
Citera
2022-02-04, 11:52
Medlem
Kortisol är ett nödvändigt stresshormon. Vår överlevnad hängde på processer i kroppen att inta hög beredskap vid fara.

Tyvärr är folk stressade alltid vilket bryter ned.

Yoga och Tai-Chi kanske kan vara bra för själen men också lugna promenader i naturen eller vid stranden.
Citera
2022-02-04, 17:22
Medlem
MrMadoffs avatar
Ashwaganda och ginseng
Citera
2022-02-05, 01:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CxQIcKfd
Handlar väl mer om att stressade personer äter mer för att hantera stressen och därav viktuppgången.

Att du är svullen har nog andra förklaringar, kanske ser sämre på kvällen? Om du dricker på kvällen så kan det även förklara din plötsliga "nergång".

Mvh

En empat.
Delvis men kortisolet försämrar kroppens förmåga att omsätta fett till energi.
Du får en sämre insulinkänslighet, kroppen blir mindre anabol dvs kroppen reparerar sämre och bygger sämre.
Ämnesomsättningen sjunker och man blir mer benägen att lagra in energi istället för att omsätta energi i form av återhämtning.

Man snackar mycket om allt handlar om kalorier in och ut men det är en väldigt enkel förklaring då hormoner gör så att ämnesomsättningen sjunker eller går upp.
Citera
2022-02-06, 15:21
Medlem
Jagozars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CxQIcKfd

Mvh

En empat.

Nu tänkte du helt fel. Stressade personer äter MINDRE. Har du någonsin känt dig hungrig när du varit stressad?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in