2022-02-04, 07:45
Medlem
Jag vill komma bort från att ha Windows som operativsystem och funderar därför på att intallera en Linux distro istället.

En fundering som jag har är om det är möjligt att köra Bankid samt Svenska spel Poker via en Windows10 virtual machine med t ex Ubuntu som OS?

Tack på förhand!
Citera
2022-02-04, 08:11
Medlem
kimdah2002s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stoxhen
Jag vill komma bort från att ha Windows som operativsystem och funderar därför på att intallera en Linux distro istället.

En fundering som jag har är om det är möjligt att köra Bankid samt Svenska spel Poker via en Windows10 virtual machine med t ex Ubuntu som OS?

Tack på förhand!
Använd mobilt bankid
Citera
2022-02-04, 08:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kimdah2002
Använd mobilt bankid

Tyvärr inget alternativ, utan min fråga är om det går att köra detta i en VM...
Citera
2022-02-04, 08:27
Medlem
kimdah2002s avatar
Citat:
Tyvärr inget alternativ, utan min fråga är om det går att köra detta i en VM...
Nej jag tror dom som gör BankId har spärrat det i senare versioner. BankId anses ju som mindre säkert så det är ju på väg att avvecklas till förmån för Mobilt BankId

På Svenska Spel kan du ju använda FreJa eId istället...
Senast redigerad av kimdah2002 2022-02-04 kl. 08:30.
Citera
2022-02-04, 08:33
Medlem
Citat:
Nej jag tror dom som gör BankId har spärrat det i senare versioner. BankId anses ju som mindre säkert så det är ju på väg att avvecklas till förmån för Mobilt BankId

På Svenska Spel kan du ju använda FreJa eId istället...

BankId fungerar fortfarande på Svenska Spel, min fråga är om det fungerar även i en Win10 VM...
Citera
2022-02-04, 08:36
Medlem
kimdah2002s avatar
Citat:
BankId fungerar fortfarande på Svenska Spel, min fråga är om det fungerar även i en Win10 VM...
Nej dom som har gjort BankId har spärrat den säkerhetsrisken.
Citera
2022-02-04, 08:44
Medlem
Citat:
Nej dom som har gjort BankId har spärrat den säkerhetsrisken.

Intressant, har du någon ytterligare information om detta? Någon länk kanske? Vill gärna veta mer om hur de har spärrat BankId från VM:s
Citera
2022-02-04, 08:56
Medlem
kimdah2002s avatar
Citat:
Intressant, har du någon ytterligare information om detta? Någon länk kanske? Vill gärna veta mer om hur de har spärrat BankId från VM:s
Om du söker här på FB så hittar du ett otal trådar på hur man skall komma runt BankId begränsningen om man använder Linux. Ingen har kommit på någon bra lösning (Finns dom som har haft kvar en äldre version av BankId som funkar så länge dom inte uppdaterar) Vet ej hur BankId detekterar Os men dom lyckas i alla fall att se att det är en VM. Testa får du se om du lyckas bättre än de som redan misslyckats.
Jag tror knappast BankId talar om hur deras API fungerar och hur dom detekteras Os...

BankId är ju på väg bort, alla banker rekommenderar att man använder Mobilt BankId då det anses vara säkrare.

Det direkta stödet för BankID i Linux avvecklades under 2014
Senast redigerad av kimdah2002 2022-02-04 kl. 08:59.
Citera
2022-02-04, 09:01
Medlem
Citat:
Om du söker här på FB så hittar du ett otal trådar på hur man skall komma runt BankId begränsningen om man använder Linux. Ingen har kommit på någon bra lösning (Finns dom som har haft kvar en äldre version av BankId som funkar så länge dom inte uppdaterar) Vet ej hur BankId detekterar Os men dom lyckas i alla fall att se att det är en VM. Testa får du se om du lyckas bättre än de som redan misslyckats.
Jag tror knappast BankId talar om hur deras API fungerar och hur dom detekteras Os...

BankId är ju på väg bort, alla banker rekommenderar att man använder Mobilt BankId då det anses vara säkrare.

Det direkta stödet för BankID i Linux avvecklades under 2014

Tack så mycket för ditt utvecklade svar...
Citera
2022-02-04, 09:03
Medlem
kimdah2002s avatar
Citat:
Tack så mycket för ditt utvecklade svar...
Hittar du BankID v7.9.0 (eller tidigare) så kan du kanske få det att fungera f.o.m. v7.9.2 är det spärrat vad jag vet. Som sagt hur svårt kan det vara att använda Mobilt BankId du har ju ändå mobilen tillgänglig hela tiden?
Senast redigerad av kimdah2002 2022-02-04 kl. 09:08.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in