• 1
  • 2
2022-02-03, 19:05
Medlem
PoljeXs avatar
Jag vill göra av med allt jag äger innan jag dör. Efterlyser därför kreativa förslag på hur man gör för att å ena sidan tillbringa iaf större delen av ålderdomen i ett eget trevligt hus som är värt iaf 5 mkr, men å andra sidan kunna göra av med även pengarna fastigheten är värd. Detta innan man är helt gaggig.
Hur kan man alltså göra för att sälja och ändå bo kvar i spargrisen?
Eller måste man sälja och flytta till hyreslägenhet?
Kollade in s k hypotekslån, det var löjligt hög ränta och väldigt lite pengar i handen, inte ens 20 procent av fastighetsvärdet. Så glöm det.
Hit me!
Citera
2022-02-03, 19:19
Medlem
Köp en fastighet som är stor nog ha att inneboende i, egen ingång mm. Du säljer befintligt hus och köper nytt med tillräckligt stor insats för att minimera vinstskatt och minimal ränta, (gissar på runt 65% belåningsgrad) sedan tar du och lever på resten samt hyran du tar som täcker dina och deras boendekostnader. Räknar såklart med att boendet är betalt när du börjar.
Citera
2022-02-03, 19:28
Medlem
Trollfeeders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PoljeX
Jag vill göra av med allt jag äger innan jag dör. Efterlyser därför kreativa förslag på hur man gör för att å ena sidan tillbringa iaf större delen av ålderdomen i ett eget trevligt hus som är värt iaf 5 mkr, men å andra sidan kunna göra av med även pengarna fastigheten är värd. Detta innan man är helt gaggig.
Kollade in s k hypotekslån, det var löjligt hög ränta och väldigt lite pengar i handen, inte ens 20 procent av fastighetsvärdet. Så glöm det.
Hit me!

Vad är syftet? Att det inte ska finnas ett arv specifikt till just dom ev bröstarvingar som finns? Eller att verkligen spendera pengarna?
Citera
2022-02-03, 19:33
Medlem
MrSwedeGliderRunts avatar
Vad ska du med huset till? köp en husbil, ha 4.5M cash, åk mot solen.
Citera
2022-02-03, 19:37
Medlem
Zaedrewss avatar
Varför ska du göra av med allt? Är det någon yngre släkting som du fått agg emot som nu inte ska kunna få ärva ett öre? Om så ta ett steg tillbaka och inse att du drabbats av åldersnoja.
Citera
2022-02-03, 19:39
Moderator
tobess avatar
Kommer osökt att tänka på viager-systemet i Frankrike. Där är det inte helt ovanligt att man kan köpa fastigheter av pensionärer, men tillträdet är först vid säljarens död. Win-win för båda parter, den som köper kan få fastigheten under marknadspris och den som säljer får tillgång till pengarna före dom trillar av pinn, men kan ändå bo kvar där tills dess.

Nackdel för köparen förstås om det är någon seg jävel som lever till 120 eller så

Kanske inte helt omöjligt med ett liknande upplägg här heller, om det nu inte finns några juridiska hinder Kan bra tänka mig att det finns långsiktiga investerare som inte skulle ha något emot att betala nu och realisera sin vinst först åratal senare.
Citera
2022-02-03, 19:47
Medlem
Ringhals3s avatar
Citat:
Hit me!

Sälj huset och hyr tillbaka det, sätt sedan sprätt på pengarna.
Citera
2022-02-03, 19:53
Medlem
Herr.Dittlings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tobes
Kommer osökt att tänka på viager-systemet i Frankrike. Där är det inte helt ovanligt att man kan köpa fastigheter av pensionärer, men tillträdet är först vid säljarens död. Win-win för båda parter, den som köper kan få fastigheten under marknadspris och den som säljer får tillgång till pengarna före dom trillar av pinn, men kan ändå bo kvar där tills dess.

Nackdel för köparen förstås om det är någon seg jävel som lever till 120 eller så

Kanske inte helt omöjligt med ett liknande upplägg här heller, om det nu inte finns några juridiska hinder Kan bra tänka mig att det finns långsiktiga investerare som inte skulle ha något emot att betala nu och realisera sin vinst först åratal senare.
Det var just det jag tänkte på när jag såg tråden.

Ett fall blev lite lustigt, en advokat köpte en våning av en dam i 85års åldern, inte anade han att tanten skulle bli 120 år, och faktiskt överlevde advokaten, som hade betalat en massa pengar för en våning han aldrig fick.
Citera
2022-02-04, 08:44
Medlem
Vardons avatar
Kommer du orka bo kvar i huset, om du inser du inte orkar kommer du orka flytta? ag tror nog mer på att hitta ett billigt boende tidigare men det beror ju lite på vad du vill göra är trädgård och gräsklippning drömmen är det dumt. är resor och restaurangbesök drömmen kanske det är smart

Sen är väl iofs ett alternativ att planera sin död.
Det blir ju lättare då och man slipper risken att pengarna är slut när sjukdomarna kommer
Citera
2022-02-04, 18:02
Medlem
PoljeXs avatar
Att verkligen bränna allt.
Ställa in pensionsutbetalningen på ”livslångt” och realisera allt, utan att tvingas betala 30-40 papp i månaden i hyra istället för ägt boende med motsvarande kvalitet.
Bröstarvingar saknas.

Citat:
Ursprungligen postat av Trollfeeder
Vad är syftet? Att det inte ska finnas ett arv specifikt till just dom ev bröstarvingar som finns? Eller att verkligen spendera pengarna?
Citera
2022-02-04, 18:05
Medlem
PoljeXs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrSwedeGliderRunt
Vad ska du med huset till? köp en husbil, ha 4.5M cash, åk mot solen.

Den är inte fel alls.
Hm.
Citera
2022-02-04, 20:51
Medlem
Citat:
Hit me!
Förut fanns det något som hette "Seniorlån" men nu heter det tydligen "Kapitalfrigöringskredit".

I takt med att du blir äldre så ökar du skuldsättningen på din bostad. Ger att du får ett antal tusenlappar extra per månad att leva på. Har du 0 % i belåningsgrad på bostaden så kan du öka den markant .

Konsumenternas skriver lite om det. https://www.konsumenternas.se/lan--b...dre/seniorlan/
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in