2022-02-02, 22:03
Medlem
JustinTrudeaus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av stortrollet
I vilket sammanhang skulle jag få det?

Precis. Då har du inte ditt eget VP konto, dina aktier ligger i Avanzas VP konto. Ville bara veta om det var jag som mobbades av AVA.
Citera
2022-02-02, 22:04
Medlem
watangSkilleSbeeSs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ErnstRosen
Och på vilken kontotyp äger du dina värdepapper?

jag äger aktierna Tesla och Microsoft på computershare nu. använder mig inte av mäklare längre när jag förstod att jag inte står som ägare. Det är en stor jävla bluff med börsmäklare. Det enda bra med börsmäklare är att du kan köpa en IOU på en halv sekund. Men vill du få aktierna registreade tar det flera dagar för din börsmäklare att hitta dom riktiga aktierna.
Senast redigerad av watangSkilleSbeeS 2022-02-02 kl. 22:06.
Citera
2022-02-02, 22:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rskworpb
AF och ISK t.ex., dock inte KF som är en försäkringsdepå.

Förstår nu hur min fråga kan missuppfattas. Frågan gällde inte på vilka kontotyper man står som ägare till sina värdepapper utan frågan var riktad till TS och vilket konto han/hon använder. Misstänker nämligen att det är KF varpå personen inte faktiskt äger sina värdepapper.
Citera
2022-02-02, 22:05
Medlem
KlappMungons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av stortrollet
Jag får alltid inbjudan till årsstämmor, rapporter m.m. skickat i brevlådan och jag har ett ISK på Avanza. Dem mest aktiva i min portfölj är AAK, Nibe och SHB.

Det får du för att Avanza för en s k förvaltarförteckning som Euroclerar kan begära in. Ett bolag som skall ha bolagsstämma kan alltså få adressuppgifter till alla aktieinnehavare från Euroclear.

Citat:
Ägarregistrerade och förvaltarregistrerade aktier

Ett aktieinnehav kan antingen vara registrerat i ägarens namn (ägarregistrerat) eller förvaltarregistrerat dvs. förvaltaren är registrerad i ägares ställe i aktieboken.

Vid ägarregistrerade innehav finns aktierna på ett värdepapperskonto i ägarens namn, medan förvaltarregistrerade innehav är registrerade i en depå i förvaltarens namn på en annan typ av värdepapperskonto som kallas förvaltarkonto. Förvaltaren, en bank eller annat värdepappersinstitut, samlar depåkundernas innehav på förvaltarkontot.

Förvaltare måste föra register över de aktieägare som har sina aktier förvaltarregistrerade. På begäran från Euroclear Sweden ska de kunna lämna uppgifter om samtliga aktieägare och antal aktier i en så kallad förvaltarförteckning. I förvaltarförteckningen specificeras vilka aktieägare som äger vad.
https://www.euroclear.com/sweden/sv/...tpersoner.html

TS har alltså helt rätt i att man inte hos Euroclear står som ägare till atkier som man har i "depå" eller ISK.
Citera
2022-02-02, 22:11
Medlem
constants avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KlappMungon
TS har alltså helt rätt i att man inte hos Euroclear står som ägare till atkier som man har i "depå" eller ISK.
Men man är ägare till aktierna.

Hur som, intressant.
Citera
2022-02-02, 22:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av constant
Men man är ägare till aktierna.

Hur som, intressant.

jag trodde också det först. att jag hade köpt riktiga aktier med ett unikt nummer på. Oj vad fel jag hade.
Du som använder börsmäklare har fått dig IOU's/spökaktier/syntetiska aktier... Det kan vara tjugo personer som äger samma "aktie" på en och samma gång när de inte är registrerade i ditt namn utan på en depåbank. sinnesjukt.

Det är förövrigt illegalt för företag att säga till sina investerare att registrera aktierna de köpt. För då faller hela scammen med börsmäklare.
Senast redigerad av watangSkilleSbeeS 2022-02-02 kl. 22:18.
Citera
2022-02-02, 22:18
Medlem
constants avatar
Citat:
Ursprungligen postat av watangSkilleSbeeS
jag trodde också det först. att jag hade köpt riktiga aktier med ett unikt nummer på. Oj vad fel jag hade.
Du som använder börsmäklare har fått dig IOU's/spökaktier/syntetiska aktier... Det kan vara tjugo personer som äger samma "aktie" på en och samma gång när de inte är registrerade i ditt namn utan på en depåbank. sinnesjukt.
Du får nog visa en källa på att det kan vara så, tack.

Om jag köper en aktie så köper jag en aktie, jag och säljaren har kommit överens om ett pris.
Citera
2022-02-02, 22:25
Medlem
Citat:
Du får nog visa en källa på att det kan vara så, tack.

Om jag köper en aktie så köper jag en aktie, jag och säljaren har kommit överens om ett pris.

Du kan läsa det finstilta på den mäklare du tror du köpt aktier hos. Det står att "om det uppkommer brist på antalet antalet aktier så kanske du inte får alla aktier du köpt" om det inte väcker oro hos dig vet jag inte vad som gör.

hur fan skulle det kunna bli brist på aktier om det inte simmade runt tusentals, miljontals syntetiska aktier som flertalet köpt en och samma?
Citera
2022-02-02, 22:27
Medlem
constants avatar
Citat:
Du kan läsa det finstilta på den mäklare du tror du köpt aktier hos. Det står att "om det uppkommer brist på antalet antalet aktier så kanske du inte får alla aktier du köpt" om det inte väcker oro hos dig vet jag inte vad som gör.
Står det verkligen så?

Kan du ge mig en källa på det?
Citera
2022-02-02, 22:30
Medlem
Citat:
Står det verkligen så?

Kan du ge mig en källa på det?

absolut! eftersom du frågar.

https://cdn.prod.nntech.io/pdf/sv-SE...stammelser.pdf

A.2.5
Citera
2022-02-02, 22:31
Medlem
constants avatar
Citat:
absolut! eftersom du frågar.

https://cdn.prod.nntech.io/pdf/sv-SE...stammelser.pdf

A.2.5
Du får gärna citera det relevanta.
Citera
2022-02-02, 22:31
Medlem
Citat:
Du får gärna citera det relevanta.
A.2.5 Vid förvaring av Kundens värdepapper på samlingskonto hos
depåförande tredjepart följer Kundens rättigheter av tillämplig nationell
lagstiftning. Om Kundens värdepapper förvaras tillsammans med andras
innehavares värdepapper och om det skulle uppstå en brist så att det totala
innehavet på samlingskontot inte motsvarar samtliga innehavares rätta innehav,
regleras den bristen mellan innehavarna i enlighet med lag eller marknadspraxis
hos den depåförande tredjeparten. Detta kan innebära att innehavarna inte
får tillbaka hela sitt innehav utan att bristen fördelas mellan innehavarna i
förhållande till storleken på var och ens innehav. Huruvida Kunden har en
sakrättsligt skyddad separationsrätt i händelse av att Bolaget eller depåförande
tredjepart skulle försättas i konkurs eller drabbas av annan åtgärd med
motsvarande rättsverkningar kan variera och är beroende av tillämplig nationell
lag. I Sverige föreligger sakrättsligt skyddad separationsrätt under förutsättning
att värdepappren hålls avskilda från depåförande tredjepartens eller Bolagets
egna värdepapper. Vid förvaring hos depåförande tredjepart i utlandet kan det
också, till följd av tillämplig utländsk lag, vara omöjligt att identifiera kunders
värdepapper separat från den tredjepartens eller Bolagets egna värdepapper.
I sådant fall finns en risk att Kunders värdepapper vid en konkurssituation eller
annan åtgärd med motsvarande rättsverkningar skulle kunna komma att anses
ingå i den tredjepartens eller Bolagets tillgångar

Detta är en riktigt kuslig spökhistoria för er som köpt aktier hos en börsmäklare Lycka till är väl allt jag kan säga till er.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in