• 1
  • 2
2022-02-03, 19:48
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Melange5738
Den här typen av mentalitet är ganska typisk i just Sverige, man ser inte den så ofta utomlands. I Sverige så är folk extremt rädda för schizofreni och stigmatiserar allt och alla som uppvisar symptom.

Faktum är att schizofreni idag är ganska välutforskat och vi vet att den generellt växer bort av sig själv även helt utan behandling. Det är inte nödvändigtvis något gravt handikapp och ni som inte vet någonting om det ska inte hålla på och skitposta.
Det där är skrämmande fel. Jag har en lång och mycket bred erfarenhet av att skåda störningen och den drabbade beter sig vidrigt på sätt som är monstruöst elakt särskilt mot den nära partnern och de de fall där sjukdomsinsikt saknas är det som värst. Någon empati finner man inte. Att schizofreni skulle "växa bort" har jag aldrig hört talas om och det där var så okunnigt sagt att jag inte ens kan bemöta det.

Jag har sett folk dö på sjukhem, fortfarande schizofrena 70+ år gamla. Ditt uttalande var riktigt äckligt. Låtsas inte att du kan saker du inte kan. Okunskapen lyser nämligen genom.
Citera
2022-02-03, 20:07
Medlem
Melange5738s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Xulitan
Det där är skrämmande fel. Jag har en lång och mycket bred erfarenhet av att skåda störningen och den drabbade beter sig vidrigt på sätt som är monstruöst elakt särskilt mot den nära partnern och de de fall där sjukdomsinsikt saknas är det som värst. Någon empati finner man inte. Att schizofreni skulle "växa bort" har jag aldrig hört talas om och det där var så okunnigt sagt att jag inte ens kan bemöta det.

Jag har sett folk dö på sjukhem, fortfarande schizofrena 70+ år gamla. Ditt uttalande var riktigt äckligt. Låtsas inte att du kan saker du inte kan. Okunskapen lyser nämligen genom.

Du kanske skulle passa på och googla innan du skitpostar nästa gång.

https://www.nami.org/About-Mental-Il.../Schizophrenia
https://www.psychiatry.org/patients-...-schizophrenia

Notera också att vi vet väldigt mycket idag om hur mekanismen fungerar: https://en.wikipedia.org/wiki/Schizophrenia#Mechanisms

Och notera också att optimism är viktigt för att behandla schizofreni:

Citat:
Optimism is important and patients, family members and mental health professionals need to be mindful that many patients have a favorable course of illness, that challenges can often be addressed, and that patients have many personal strengths that must be recognized and supported.

Det är den här lilla detaljen som jag stör mig extra mycket på med ditt beteende. Du går runt och insinuerar att schizofreni är någon slags våldsam galenskap som aldrig går att åtgärda och det är så jävla typiskt svenskt.
Citera
2022-02-03, 20:10
Medlem
f30malmos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Irmat
Tack för bra svar. Jo, jag försöker styra om när han snöar in på saker och ser till att han tar sin medicin (vilket han gärna gör iom att han litar på mig när jag säger den hjälper, däremot glömmer han om ej påmind).
Angående ljuden så var jag mest nyfiken om det fanns svar att få för när man försöker läsa så är det oftast bara ”man hör röster” och inga konkreta exempel på andra hallucinationer i ljudväg.

Hallucinationerna kan vara med alla sinnen och på många olika sätt. Oftast är de obehagliga, men inte alltid.

Har han någon regelbunden kontakt med vården?
Citera
2022-02-04, 00:28
Medlem
FunAndGamess avatar
Citat:

Det var mig ett par hiskeligt dåliga källor du hittat om det du vill argumentera för är att schizofreni inte är så hemskt och i regel "växer bort av sig självt", t.o.m. "helt utan behandling". Artiklarna är ju tydliga med att sjukdomen är livslång och aldrig kan botas, utan att de drabbade måste behandla den och klara av att leva med den genom diverse strategier.

Citat:
Det är den här lilla detaljen som jag stör mig extra mycket på med ditt beteende. Du går runt och insinuerar att schizofreni är någon slags våldsam galenskap som aldrig går att åtgärda och det är så jävla typiskt svenskt.

Den gamla klyschan "Varför måste vi svenskar vara så stela och tråkiga hela tiden?" applicerad på vår "stela och tråkiga" inställning till schizofreni. Det var ju faktiskt lite lustigt.

Risken för att nån med schizofreni ska göra nåt våldsamt (mot nån annan) är nog inte så värst hög så länge h*n "bara" är schizofren, och inga ytterligare riskfaktorer för våld är inblandade. Med det sagt är schizofrena fortfarande påtagligt överrepresenterade vad gäller att skada andra, bli skadade av andra och särskilt vad gäller att skada sig själva. Andra riskfaktorer är ofta inblandade och man kan ju diskutera fram och vad som är den verkliga orsaken, om schizofrena är extra benägna att söka sig till dessa riskfaktorer och om nåt som är en riskfaktor för en "vanlig människa" är ännu mer riskhöjande för nån med schizofreni men överrepresentationen vad gäller dessa saker finns likväl. Och även om schizofrena aldrig utför eller drabbas av våld har de fortfarande en bedrövlig sjukdom (även om de alla såklart inte drabbas lika illa, vissa kan bli koko under särskilda omständigheter och ett tag senare vara i så pass gott skick att de kan leva relativt normala liv utan att bli koko igen, för vissa blir kokofasen livslång.)
Senast redigerad av FunAndGames 2022-02-04 kl. 00:35.
Citera
2022-02-04, 01:00
Medlem
Citat:
Psykisk sjukdom kanske självläker, men hur mycket av sitt eget liv ska och bör man offra för någon annan, som på grund av sjukdom, kanske aldrig kommer att uppskatta allt man gjort för dem?

Vi har bara ett liv och vi mår bättre om vi har friska och välmående människor runtomkring oss.

Med det menar jag inte att man inte ska stötta och ge hjälp till vänner och familj, men man måste bestämma sig hur mycket man orkar och hur mycket man är villig att offra.
Citera
2022-02-04, 07:12
Medlem
Melange5738s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FunAndGames
Det var mig ett par hiskeligt dåliga källor du hittat om det du vill argumentera för är att schizofreni inte är så hemskt och i regel "växer bort av sig självt", t.o.m. "helt utan behandling". Artiklarna är ju tydliga med att sjukdomen är livslång och aldrig kan botas, utan att de drabbade måste behandla den och klara av att leva med den genom diverse strategier.

Nej artiklarna skriver att symptomen tenderar att försvinna. Det man menar med att det är en kronisk sjukdom är att förutsättningarna för att utveckla symptom finns kvar men ofta räcker det med bra kost och psykologisk behandling så fort man passerat 20-årsåldern.
Citera
2022-02-04, 09:52
Medlem
nonameds avatar
Citat:
Vad snackar du om? Schizofreni är den värsta psykiska sjukdom som finns. Du verkar förvirrad.
Riktiga psykoser är värre än Schizofreni. Talar av erfarenhet.
Citera
2022-02-04, 10:33
Bannlyst
Citat:
Du kanske skulle passa på och googla innan du skitpostar nästa gång.

Notera också att vi vet väldigt mycket idag om hur mekanismen fungerar: https://en.wikipedia.org/wiki/Schizophrenia#Mechanisms

Och notera också att optimism är viktigt för att behandla schizofreni:

Dina skitlänkar läser jag inte, jag har sett tillståndet hos flera och det innebär ett livslångt lidande, det finns ingen bot för detta idag (vi kan hoppas den en dag kommer) och de enda fall som är något bättre är de där sjukdomsinsikt hos den drabbade finns, vilket är få.

Du kan inte ha sett schizofreni på nära håll eftersom du då hade förstått vilket helvete det innebär för den drabbade och dem omkring. De jag känt har man inte ens kunnat kommunicera med, de är helt i sin egen värld, slänger ur sig ordsallad, är aggressiva och lugna om vartannat, humöret är som en berg och dalbana och det går knappt att förstå vad de säger. Den med sjukdomsinsikt är helparanoid och vågar inte umgås med någon mer än mig men jag fick avsäga mig kontakten då man just inte får ett ord ur människan eller någon känslomässig kontakt. Hon sitter bara där och halvler emellanåt för att springa hem efter 20 minuter med ett "Förlåt, jag fick ångest!" Hennes andra vänner också sagt upp kontakten då hon betett sig likadant med dem och de tröttnat.

Arbetsplatsen, släkten, närstående, vänner, ALLA påverkas av denna moder av alla psykiska sjukdomar. Gå ut och se dig för i världen innan du uttalar dig så dumt som att "Optimism är viktigt" Hur vore det med REALISM? Klart vi hoppas på en bot, ingen önskar väl detta på någon men prova att leva i den riktiga världen och inte i din inbillade fantasi om att schizofreni är en magisk sjukdom som bara drabbar jättesnälla, börjar fan tro du själv är drabbad så verklighetsfrånvänd som du låter.
Citera
2022-02-04, 12:31
Medlem
Melange5738s avatar
Citat:
Arbetsplatsen, släkten, närstående, vänner, ALLA påverkas av denna moder av alla psykiska sjukdomar. Gå ut och se dig för i världen innan du uttalar dig så dumt som att "Optimism är viktigt" Hur vore det med REALISM? Klart vi hoppas på en bot, ingen önskar väl detta på någon men prova att leva i den riktiga världen och inte i din inbillade fantasi om att schizofreni är en magisk sjukdom som bara drabbar jättesnälla, börjar fan tro du själv är drabbad så verklighetsfrånvänd som du låter.

Hoppas du får en rejäl dos med schizofreni med den attityden.
Citera
2022-02-09, 08:40
Bannlyst
Citat:
Hoppas du får en rejäl dos med schizofreni med den attityden.
Och det där påvisar vad du är för en person som önskar en extremt svår och livslång sjukdom med det lidande den innebär på en annan människa över att den sa något du ogillar på ett forum. Då är man rejält sjuk i roten, när man kan göra något sådant, helt jävla empatilös, som de är. Jag känner flera schizofrena och har sett vad sjukdomen innebär, PÅ NÄRA HÅLL! Jag är även utsatt för våld från en schizofren, hans mor likaså samt hans extjej. Jag har sett min schizofrena vän slå sin vän medan hon höll sitt barn på andra armen, hon har även gått på och slagit en äldre cancersjuk kvinna för att kvinna påtalade att dottern nog var törstig. För det blev hon dömd i rätten och fick betala skadestånd. Jag har i dags datum kontaktförbud mot en annan och du påstår de "inte är farliga".. Då tror jag fan du är sinnessjuk själv och helt utan insikt i vad ni kan ta er till.

Schizofreni innefattar flat affect, katatoni, hörsel/syn/lukthallucinationer och en massa andra saker såsom att de oftast inte kan avläsa andra människors ansiktsuttryck, alltså en släng autism. Om detta verkar du ha noll koll eller kunskap men sitter sedan och är spydig mot en här som har.

Det brukar vara så ibland schizofrena: de saknar sjukdomsinsikt. "Inget fel på mej! Det är normalt att höra röster. Rösterna kommandar meeeeeej! Jag är så speciell!"

Du är uppenbarligen sur för att någon sa sanningen om ditt tillstånd. Well sanningen får du alltid höra av mig sen om det skaver är inte mitt problem!

En snabb genomgång av dina inlägg ser jag också att du inte bara knarkar utan odlar dina egna knarkplantor. Tja, det förklarar ju varför du hamnade i schizofreni då. Så går det när man förgiftar sin kropp!

Stick nu och sluta prata till mig, är inte intresserad av att få ett schizo-mongo till på halsen, tack!
Senast redigerad av Xulitan 2022-02-09 kl. 08:42.
Citera
2022-02-09, 09:16
Medlem
Melange5738s avatar
Citat:
Och det där påvisar vad du är för en person som önskar en extremt svår och livslång sjukdom med det lidande den innebär på en annan människa över att den sa något du ogillar på ett forum.

Återigen, schizofreni är sällan något man lider av hela livet. Symtomen peakar generellt i 20-årsåldern. Vidare är du inte en typ av människa som jag tycker vi ska ha kvar i ditt nuvarande tillstånd.
Citera
2024-07-11, 19:40
Medlem
Actuallysos avatar
Hör inga röster, men däremot ett vinande ljud när jag kollar ut genom fönstret. Oftast på morgonen precis när jag vaknat.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in