Citat:
Ursprungligen postat av
Irmat
Min partner har en diagnosticerad paranoid schizofreni, och har i dagsläget ingen sjukdomsinsikt som sådant. Han hör röster, vilket man läser sig till är normalt.
Men ja, till frågan - är det ”vanligt” att utöver röster också höra ljud så som ringande kyrkklockor, buzzer-ljud och dylikt? Enligt honom är detta inplanterade ljud ifrån en illvillig hypnotisör, som blir värre om han inte interagerar med rösten. Som anhörig vet jag inte helt 100% vad det bästa jag kan göra/säga när vi pratar om det. Allt jag vet är att han blir ”bättre” av sin medicin, men iom att han hör saker ändå så har han svårt att ta till sig när jag säger det.
Du vet..den där diagnosen leker du inte med, det är det värsta en människa kan ha. Modern av alla psykiska sjukdomar. Tänk dig alla psykiska åkommor ihoptrycka i en, där har du schizofreni. Han kan även bli våldsam och otroligt psykiskt misshandlande.
Att höra röster utan att vara psykiskt sjuk som någon skrev finns enbart i de fall där en kroppslig sjukdom ligger bakom. Det var okunnigt besvarat. Hör man röster som ej finns, är man absolut inte frisk och denna killen har dessutom diagnosen. Schizofreni är..as bad as it gets. Är du dessutom partner..jag råder dig att get the fuck out NOW medan du kan.