Citat:
Jag vet hur förklaringen kring sömnparalys ser ut. Det är mycket möjligt att det är så enkelt som att en del av hjärnan fortfarande drömmer medan en annan del är vaken och kroppen sover. Jag förstår det.
Det känns dock som så märkliga drömmar och så sjukt verkligt. Jag nyttjar varken droger, läkemedel eller alkohol och har aldrig haft hallucinationer tidigare. Det är lika verkligt som verkligheten.
Rent vetenskapligt skulle det ju dessutom vara omöjligt att skilja på en sömnparalys och tex kontakten med en annan dimension. Hur skulle det kunna mätas eller bevisas? Om den andra dimensionen är andlig och icke materiell, hur skulle man kunna mäta det med fysiska instrument? Sömnparalyser är inte heller så väl studerade eftersom de är omöjliga att framkalla utan kommer spontant. Därför har det inte gjorts många studier i sömnlabb etc på det heller.
Det känns dock som så märkliga drömmar och så sjukt verkligt. Jag nyttjar varken droger, läkemedel eller alkohol och har aldrig haft hallucinationer tidigare. Det är lika verkligt som verkligheten.
Rent vetenskapligt skulle det ju dessutom vara omöjligt att skilja på en sömnparalys och tex kontakten med en annan dimension. Hur skulle det kunna mätas eller bevisas? Om den andra dimensionen är andlig och icke materiell, hur skulle man kunna mäta det med fysiska instrument? Sömnparalyser är inte heller så väl studerade eftersom de är omöjliga att framkalla utan kommer spontant. Därför har det inte gjorts många studier i sömnlabb etc på det heller.
Det går såklart inte att veta. Jag har upplevt kontakt med alla möjliga "medvetanden" om man uttrycker sig så. I hypnos tex, men också i drömmar. Ibland kan jag känna av saker i vaket tillstånd också. Kommer aldrig n å g o n s i n gå att bevisa. Det är ju hundra procent mina egna högst personliga upplevelser. Men under just sömnparalyserna har allt varit så hyper-verkligt så att jag inte riktigt tror att det haft någon vidare relevans. Mera ett sorts kaos av sinnesintryck. Men vem fan vet eg?
I drömmarna däremot kan man konversera mera normalt med sånt som dyker upp och därför tänker jag att det är mer verkligt på nåt sätt. Jag har vid ett tiotal tillfällen tex också drömt saker som sedan hänt dagen därpå. När man börjar djupdyka i sånt här och leka med tanken om att det kanske finns saker utanför våra egna (faktiskt rätt jävla begränsade) sinnesspektran, så blir hela ens tillvaro som ett tivoli. ORKA bry sig om skeptiker!