2022-02-02, 18:28
Medlem
cryingcowboys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Primavera
Jag vet hur förklaringen kring sömnparalys ser ut. Det är mycket möjligt att det är så enkelt som att en del av hjärnan fortfarande drömmer medan en annan del är vaken och kroppen sover. Jag förstår det.

Det känns dock som så märkliga drömmar och så sjukt verkligt. Jag nyttjar varken droger, läkemedel eller alkohol och har aldrig haft hallucinationer tidigare. Det är lika verkligt som verkligheten.

Rent vetenskapligt skulle det ju dessutom vara omöjligt att skilja på en sömnparalys och tex kontakten med en annan dimension. Hur skulle det kunna mätas eller bevisas? Om den andra dimensionen är andlig och icke materiell, hur skulle man kunna mäta det med fysiska instrument? Sömnparalyser är inte heller så väl studerade eftersom de är omöjliga att framkalla utan kommer spontant. Därför har det inte gjorts många studier i sömnlabb etc på det heller.

Det går såklart inte att veta. Jag har upplevt kontakt med alla möjliga "medvetanden" om man uttrycker sig så. I hypnos tex, men också i drömmar. Ibland kan jag känna av saker i vaket tillstånd också. Kommer aldrig n å g o n s i n gå att bevisa. Det är ju hundra procent mina egna högst personliga upplevelser. Men under just sömnparalyserna har allt varit så hyper-verkligt så att jag inte riktigt tror att det haft någon vidare relevans. Mera ett sorts kaos av sinnesintryck. Men vem fan vet eg?

I drömmarna däremot kan man konversera mera normalt med sånt som dyker upp och därför tänker jag att det är mer verkligt på nåt sätt. Jag har vid ett tiotal tillfällen tex också drömt saker som sedan hänt dagen därpå. När man börjar djupdyka i sånt här och leka med tanken om att det kanske finns saker utanför våra egna (faktiskt rätt jävla begränsade) sinnesspektran, så blir hela ens tillvaro som ett tivoli. ORKA bry sig om skeptiker!
Citera
2022-02-02, 18:31
Medlem
cryingcowboys avatar
Citat:
Tack för bra svar! Jag skulle gärna vilja utforska paralyserna mer och som du säger, se om man kan lära sig styra dem etc. Jag har som sagt aldrig haft sömnparalyser tidigare men mycket livliga drömmar har jag alltid haft, och även klardrömmar. Detta känns så främmande så jag vill känna mig säker på vad det är och så att jag inte omedvetet bjuder in eller drar till mig något obehagligt från andevärlden innan jag börjar experimentera med det…

Inget farligt kan hända! Det värsta som kan hända är att man blir rädd, det blir man ju lite till höger och vänster i vanliga världen också. Kör hårt! Det är mest bara jätteroligt.
Citera
2022-02-02, 18:45
Medlem
FloppyAsHells avatar
Citat:
Nej det låter bra jag känner också att den första var en väldigt klassisk sömnparalys. De andra hallucinationerna har känts konstigare.

Jag tror dock att skuggvarelser/demoner/illvilliga andar eller vad man vill kalla dem, lever av att dra till sig energi från oss människor och mörka varelser älskar rädsla, förvirring och skräck. Så det vore inte helt orimligt att en ”demon” som var ute efter att skrämma just mig skulle ta sig gestalten av Samara från the ring som just jag blev väldigt rädd för när jag såg den som barn, om du är med på hur jag menar. En annan person hade sett någon annan skrämmande varelse, men det är samma typ av demon som är i farten…

Om vi ska ge oss in i demoner blir det väldigt mycket mer komplicerat. De skulle för det första inte ödsla tid eller energi på att bara skrämmas. De fäster sig vid ett objekt och förstör den människans liv. Däremot kan de försöka skrämma människor runt omkring sitt objekt eller orsaka dem fysisk skada.
En demons natur är att orsaka så hemskt och utdraget lidande som möjligt. Så jag tror inte att en demon har försökt skrämma dig med Samara (fast jag skulle förstå valet, jag var livrädd för tv-apparater i flera år efter den filmen, fy fan)
Obs! Detta baserar jag på allt jag läst om demoner under min livstid. Jag har ingen "källa" eller liknande, det är så jag uppfattat saken.

Men- vanliga andar kan också uppenbara sig som profaniteter. Och skrämmas.

Du känner till din egen upplevelse bäst, som sagt vissa saker tyder på hjärnspöken.
Men hur ska man veta säkert?
Citera
2022-02-02, 18:56
Medlem
TunderTarFyrs avatar
Vetenskapen förklarar fenomenet sömnparalys bra!
-Du vaknar i medvetandegrad samtidigt som ditt drömmande inte har slutat, då upplever du både verklighet och drömvarelser samtidigt.

- Den spärr mot sömngående, som blockerar hjärnans motoriska delar, är ofta på kopplad och gör att du har paralys och kan inte röra dig fast du har börjat vakna och titta.

Den som inte vill ha en övernaturlig förklaring har bra stöd i vetenskapen.

----+++++
Jag har varit med om det själv många gånger.
Upplevelsen är väldigt stark.

Men du kan skriva ned dina upplevelser dagen efter, för att konfrontera rädslorna.
När du gjort det ett antal gånger kommer du bli bättre på att klara av rädslan .

Nu för tiden ber jag gestalterna som står vid sängen att dra åt helvete och försvinna och så vänder jag mig och sover vidare.
Citera
2022-02-02, 19:10
Medlem
Känner du dej osäker eller otrygg kanske du kan prova att rena ditt hem och sätta upp skydd?
Citera
2022-02-02, 19:30
Medlem
cryingcowboys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FloppyAsHell
Om vi ska ge oss in i demoner blir det väldigt mycket mer komplicerat. De skulle för det första inte ödsla tid eller energi på att bara skrämmas. De fäster sig vid ett objekt och förstör den människans liv. Däremot kan de försöka skrämma människor runt omkring sitt objekt eller orsaka dem fysisk skada.
En demons natur är att orsaka så hemskt och utdraget lidande som möjligt. Så jag tror inte att en demon har försökt skrämma dig med Samara (fast jag skulle förstå valet, jag var livrädd för tv-apparater i flera år efter den filmen, fy fan)
Obs! Detta baserar jag på allt jag läst om demoner under min livstid. Jag har ingen "källa" eller liknande, det är så jag uppfattat saken.

Men- vanliga andar kan också uppenbara sig som profaniteter. Och skrämmas.

Du känner till din egen upplevelse bäst, som sagt vissa saker tyder på hjärnspöken.
Men hur ska man veta säkert?

Nämen demoner... De värsta demonerna är ju vi själva. Vi är ju så sjukt kraftfulla! Våra huvuden kan göra vad som helst. Tex kan de skapa negativa tankespiraler som är så hemska så att vi väljer att ha ihjäl oss själva för att vi inte står ut. Klart ens eget huvud också kan framkalla Samara ur ingenstans!

Självklart kan vi bekämpa demoner (om de nu skulle finnas..) med hjälp av våra sjukt kraftfulla tankar. En mental ridiculusbesvärjelse senare och demonen är fan inte lika kaxig liksom. OM det skulle finnas demoner kan de naturligtvis bara påverka sådana som tar dem på allvar tänker jag. Lika bra att inte göra det.

Så skicka ett gäng av Mel Gibsons snubbar från braveheart på demonen om du någonsin skulle stöta på en. De kan trycka sina hollywood/skotska rumpor i fejan på den och visa vart det "andliga" skåpet ska stå!

Jag har aldrig upplevt nån. Vet ingen annan som har det heller. Jag gissar att de som påstår sig ha träffat på dem har lyckats skapa dem helt på egen hand.
Citera
2022-02-02, 21:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av cryingcowboy
Nämen demoner... De värsta demonerna är ju vi själva. Vi är ju så sjukt kraftfulla! Våra huvuden kan göra vad som helst. Tex kan de skapa negativa tankespiraler som är så hemska så att vi väljer att ha ihjäl oss själva för att vi inte står ut. Klart ens eget huvud också kan framkalla Samara ur ingenstans!

Självklart kan vi bekämpa demoner (om de nu skulle finnas..) med hjälp av våra sjukt kraftfulla tankar. En mental ridiculusbesvärjelse senare och demonen är fan inte lika kaxig liksom. OM det skulle finnas demoner kan de naturligtvis bara påverka sådana som tar dem på allvar tänker jag. Lika bra att inte göra det.

Så skicka ett gäng av Mel Gibsons snubbar från braveheart på demonen om du någonsin skulle stöta på en. De kan trycka sina hollywood/skotska rumpor i fejan på den och visa vart det "andliga" skåpet ska stå!

Jag har aldrig upplevt nån. Vet ingen annan som har det heller. Jag gissar att de som påstår sig ha träffat på dem har lyckats skapa dem helt på egen hand.

Det finns ju olika teorier och skolor när det gäller vad demoner är… många skulle hävda att det du beskriver, när vi människor fastnar i negativa tankar och onda spiraler, så är det egentligen demoner som besitter oss. Samma sak med missbruk av olika slag, eller psykiska åkommor.. fast de som inte är mediala ser inte dessa demoner utan upplever det som att tankarna/känslorna kommer från dem själva. Ordet demon ger kanske fel associationer, om man tänker på Exorcisten tex, men många traditioner har historiskt sett menat att det är demonisk possession som sker när vi mår dåligt. Jesus främsta gärningar gick ju tex ut på att kasta ut onda andar ur människor han träffade.

Ser man det så, så matar man demonen varje gång man ger den mer uppmärksamhet. Tänk dig en spelare som blir besatt av speldjävulen och varje gång han lyssnar på den, spelar han mer, intalar sig själv att det är hans eget val, och demonen får ett starkare och starkare grepp om personen och kan suga ut mer och mer energi från honom. Till slut är hans liv förstört. Samma sak med elaka ”röster” inom en person som säger att du är värdelös, du klarar ingenting, osv.

Det bästa sättet att göra sig kvitt demonerna är att nämna dem vid namn. Det klassiska, även inom exorcism. Att bli medveten om att de negativa tankarna inte är JAG utan att det är depressionen/speldjävulen/alkoholismen/girigheten eller vilken demon det nu är frågan om, som talar. Gör man det, identifierar man rätt demon, så förlorar den sin kraft. Intressant nog stämmer det väl in på hur psykologin också fungerar (tänk hur viktigt det är att erkänna ”jag är alkoholist” för att kunna ta tag i sitt beroende). Kan vara en ”vetenskaplig” förklaring på samma fenomen.

För de som är mediala eller känsliga så kan det dock bli mycket mer konkret. Då kan man se fysiska gestalter, höra röster inte bara inom sig utan med öronen, och i värsta fall bli mer påtagligt besatt. Helt enkelt eftersom det finns ett större utrymme för demonen att ta sig plats och tillgång till mer andlig energi som demonen kan hämta näring ur. De mediala får alltså se det som egentligen finns där men som andra inte kan se eftersom det verkar i en annan dimension.

Men jag tror att du har helt rätt i att en ridiculusbesvärjelse hjälper!! Att inte låta sig påverkas och kämpa emot, bryta den påverkan (rädsla) som demonen vill åt, så blir den maktlös.
Citera
2022-02-02, 21:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tromejjagkanallt
Känner du dej osäker eller otrygg kanske du kan prova att rena ditt hem och sätta upp skydd?

Ja, jag har pratat med en kunnig person nu och fått rådet att rena rummet och sätta upp skydd innan läggdags. Jag fick också rådet att nästa gång det händer fråga ”är du från ljuset?” Och kan de inte svara ett klart och tydligt ”ja” på det så… är de inte det. Så det ska jag testa.
Citera
2022-02-02, 21:52
Medlem
Enligt en universitets studie från Indien & Kanada så är trauma mot huvudet i prepubertalt stadie den vanligaste orsaken till vivida drömmar & andra sömn fenomen.
Citera
2022-02-03, 07:29
Medlem
cryingcowboys avatar
Citat:
Det finns ju olika teorier och skolor när det gäller vad demoner är… många skulle hävda att det du beskriver, när vi människor fastnar i negativa tankar och onda spiraler, så är det egentligen demoner som besitter oss. Samma sak med missbruk av olika slag, eller psykiska åkommor.. fast de som inte är mediala ser inte dessa demoner utan upplever det som att tankarna/känslorna kommer från dem själva. Ordet demon ger kanske fel associationer, om man tänker på Exorcisten tex, men många traditioner har historiskt sett menat att det är demonisk possession som sker när vi mår dåligt. Jesus främsta gärningar gick ju tex ut på att kasta ut onda andar ur människor han träffade.

Ser man det så, så matar man demonen varje gång man ger den mer uppmärksamhet. Tänk dig en spelare som blir besatt av speldjävulen och varje gång han lyssnar på den, spelar han mer, intalar sig själv att det är hans eget val, och demonen får ett starkare och starkare grepp om personen och kan suga ut mer och mer energi från honom. Till slut är hans liv förstört. Samma sak med elaka ”röster” inom en person som säger att du är värdelös, du klarar ingenting, osv.

Det bästa sättet att göra sig kvitt demonerna är att nämna dem vid namn. Det klassiska, även inom exorcism. Att bli medveten om att de negativa tankarna inte är JAG utan att det är depressionen/speldjävulen/alkoholismen/girigheten eller vilken demon det nu är frågan om, som talar. Gör man det, identifierar man rätt demon, så förlorar den sin kraft. Intressant nog stämmer det väl in på hur psykologin också fungerar (tänk hur viktigt det är att erkänna ”jag är alkoholist” för att kunna ta tag i sitt beroende). Kan vara en ”vetenskaplig” förklaring på samma fenomen.

För de som är mediala eller känsliga så kan det dock bli mycket mer konkret. Då kan man se fysiska gestalter, höra röster inte bara inom sig utan med öronen, och i värsta fall bli mer påtagligt besatt. Helt enkelt eftersom det finns ett större utrymme för demonen att ta sig plats och tillgång till mer andlig energi som demonen kan hämta näring ur. De mediala får alltså se det som egentligen finns där men som andra inte kan se eftersom det verkar i en annan dimension.

Men jag tror att du har helt rätt i att en ridiculusbesvärjelse hjälper!! Att inte låta sig påverkas och kämpa emot, bryta den påverkan (rädsla) som demonen vill åt, så blir den maktlös.

Åååh jag älskar när andliga förklaringar liksom lirar med vetenskapliga! Så det är i princip samma lösning på problemet oavsett man ser på demoner som yttre påverkan eller inre kreation då alltså!

Sen tänker jag att demoner har mycket gemensamt med människor i ens verklighet också. Världen är full av riktiga energitjuvar, jag var tex ihop med en i åtskilliga år... en som gjorde mitt liv till ett långsamt lidande. Något jag såklart var skyldig till själv eftersom jag lät det ske.

Borde det inte då vara så enkelt att OM man skulle råka bli besatt av en demon, så väljer man att helt enkelt göra sig av med den (på samma sätt som man kan "göra sig av med" dåliga ex)? Med vetenskapliga eller andliga metoder. Och att tänka att vad som än händer i livet eller i drömmen, så har man alltid möjlighet att lösa problemet efteråt = allt blir mindre läskigt och man blir mindre mottaglig för div eftersom man är mindre rädd.
Citera
2022-02-03, 07:56
Medlem
cryingcowboys avatar
Citat:
Ja, jag har pratat med en kunnig person nu och fått rådet att rena rummet och sätta upp skydd innan läggdags. Jag fick också rådet att nästa gång det händer fråga ”är du från ljuset?” Och kan de inte svara ett klart och tydligt ”ja” på det så… är de inte det. Så det ska jag testa.

Låter jätte bra! Gör det om det får dig att känna dig lugnare! Man ska göra allt som känns som om det fungerar. Och testa gärna massa olika!

Själv brukar jag inte sätta upp skydd eftersom det får mig att känna mig rädd för det jag ska "skydda mig" mot. Jag brukar istället fokusera på att känna mig själv kraftfull.

En av de roligaste sakerna man kan göra om man är en person med förmåga att drömma mycket är att prata med sitt högre själv. Jag brukar försöka stämma träff men min. Då och då dyker hon upp. Hon visar sig oftast som en 3meter hög amazonkrigar-kvinna med en ur-spexig organisk rustning. Det är nog därför jag rycker på axlarna åt saker som demoner, för att jag vet att mitt högre själv är så kraftfull att hon kan göra pulvermos av dem med en fnysning. Alla människor är precis så kraftfulla, vi vet bara inte om det.

Så fortsätt att rena ditt rum, tex kan du visualisera barriärer av ljus runt dig och be ditt högre själv om hjälp. Be också om att prata med hen i någon av dina drömmar. Då kommer du förstå att saker som andar och demoner som "vill dig illa" inte är något som du behöver vara särskilt orolig för. Om du skulle råka stöta på något/någon som du blir rädd för så kan du vänligt men bestämt be dem att gå. Det verkar ändå finnas samtyckesregler i den andliga dimensionen...

Men med det sagt. Jag har aldrig stött på något onskefullt annat än mina egna läskiga tankar. Så jag fokuserar mest på att sluta tänka på dåligheter generellt.
Citera
2022-02-03, 08:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dr Tinnitus
Sömnparalys är välkänt av vetenskapen. https://sv.wikipedia.org/wiki/S%C3%B6mnparalys

Det handlar helt enkelt om att hjärnan inte funkar riktigt som den ska i vaket tillstånd när man sover eller är yrvaken, eller påverkad av något.

Fram det är ju bara att kolla hur folk beter sig och fantiserar yrar när de är berusade. Varför skulle inte liknande galenskap och förvirring uppstå när man inte är riktigt vaken, eller drömmer eller är påverkad av något….?

Nä dååååå måste det vara nåt övernaturligt, joooo då…. Det fantiserar många om, och anekdoterna haglar, men ännu inte ett enda seriöst bevis trots hundratals år av anekdoter och påståenden…

Suck.. Du vet inte vad du pratar om men fortsätter trycka din okunskap i halsen på folk. Snälla lägg ner Doktorn du borde inte vara här inne.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in