2025-09-20, 12:13
Medlem
mishimas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kammadaj
Började titta så smått igår på serien och jag tycker det är för mycket Hollywood, samt "Sex and the City" känsla över den, men det är väl inte omöjligt att det har gjort att den slagit så bra i resten av världen, tycker dock själv att boken var bättre. Serien har en snuttifierad och ytlig känsla, jämfört med boken.

Boken har ju mer ångest och kval. Det har de inte lyckats översätta till TV-serien. TV-serien är mer konventionell romantisk komedi.
Citera
2025-09-20, 13:35
Medlem
Attackcykelns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mishima
Kul kuriosa-kunskap.

Varning! Utanför trådens egentliga ämne.

Pratade om detta norrköpingska smeknamnsskick med en ungdomsvän apropå mitt tidigare inlägg. I vår högstadieklass gick Henka (Henrik), Karla (Karl), Larsa (Lars) och Roffa (Rolf). I de flesta andra städer skulle deras namnar sannolikt ha kallats Henke, Kalle, Lasse och Roffe.

Huruvida detta smeknamnsbruk lever kvar vet vi inte, då ingen av oss har bott i Norrköping på flera decennier. När Carla Jonsson växte upp i 50- och 60-talens Peking torde det ha varit en levande tradition.

(Om någon läsare har någon vettig hypotes om hur denna smeknamnstradition har uppstått eller vet om den fortfarande är i bruk får ni gärna berätta det. Gör det i så fall helst i någon Norrköpings- eller smeknamnstråd. Denna ska handla om en Malmöbaserad bok och tv-serie. Carla halkade in på ett bananskal.)
Citera
2025-09-20, 23:53
Medlem
Mohaves avatar
Det måste finnas en del Malmökillar här på Flashback som råkat på henne när hon raggade som mest desperat.

Hur var hon i sängen? Finns du med i boken?
Citera
2025-09-24, 19:42
Medlem
autostoperkas avatar
Halva detta tråd består av jävla incels, som läser inte längre än titeln och inte forstår den heller.
Citera
2025-11-11, 03:29
Medlem
Klossmongos avatar
Jag tycker boken är skitkass och huvudpersonen är osympatisk och svår att tycka om. Hon är tydligen 30+ men verkar ligga på en tonårstjejs känslomässiga nivå och framstår som väldigt egocentrisk.

Hon har en massa one night stands och skriver sen att hon blivit "dumpad" vilket är rätt märkligt då de aldrig ens varit ett par till att börja med. Om hennes syfte är att kamma hem en långvarig relation varför presenterar hon sig som ett lättraggat ligg?
Och när hennes strategi inte funkar varför fortsätter hon bara i samma dåliga hjulspår?

Hennes ingående beskrivningar av orakad fitta, svampsalva på blygdläpparna och herpesbesvär gör inte det hela bättre.

Hela boken känns som att läsa en navelskådande tonårstjejs dagbok. Min vän som tipsade mig om denna bok har uppenbarligen dålig smak och jag förstår inte riktigt varför jag plågat mig igenom 103 sidor hittills.
Citera
2025-11-19, 19:17
Medlem
Mohaves avatar
Men va fan!

Nu inser jag att jag är förebilden för en av killarna i boken. Jag jobbade i Malmö då. Och gick hem med en skum tjej. Det måste ha varit hon!

Kan jag stämma henne? Hon har utnyttjat mig!!
Citera
2025-11-20, 10:02
Medlem
Massajens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mohave
Men va fan!

Nu inser jag att jag är förebilden för en av killarna i boken. Jag jobbade i Malmö då. Och gick hem med en skum tjej. Det måste ha varit hon!

Kan jag stämma henne? Hon har utnyttjat mig!!
Nej, glöm det! Det ligger i autofiktionens villkor att folk känner sig ibland utpekade, förtala, etc.
Amandas faktiska liv behandlas lämpligen avd Kändisskvaller
Citera
2025-11-20, 10:26
Medlem
von-der-Wettets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Massajen
Nej, glöm det! Det ligger i autofiktionens villkor att folk känner sig ibland utpekade, förtala, etc.
Amandas faktiska liv behandlas lämpligen avd Kändisskvaller

Det finns ju berömda fall där det har gått till rätten, Bernhard och Celine t. ex.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in