2022-02-01, 20:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gundebald
Stämmer. Biskopen är väl hennes chef så det handlar även om beroendeställning.

titta på fotot...hon vädjar om att få.....
Citera
2022-02-01, 20:21
Medlem
Amors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av farbror Sven
Nja, nu är det med all sannolikhet en kvinna han haft en relation till, men om det hade varit en man kan jag inte se att ärkebiskopen och co vågat släppa bilan. Där hade biskopen och kyrkan kunnat få HBTQIA+ -poäng.
Är rädd för att du har rätt.

Men om man ser detta konkreta fall tycker jag det är helt rätt. Dock väldigt olikt SvK att faktiskt stå upp för något kristet på detta sätt
Senast redigerad av Amor 2022-02-01 kl. 20:28.
Citera
2022-02-01, 20:21
Medlem
regerings avatar
Får han sparken för lite frivilligt knullande mellan två vuxna människor?
Stiftsjuristen ser för övrigt ut att vara den enda liggbara kvinnan på arbetsplatsen.
Senast redigerad av regering 2022-02-01 kl. 20:25.
Citera
2022-02-01, 20:22
Medlem
Pannknackarns avatar
Enligt facebook sidan - Visby stift, Svenska kyrkan på Gotland - ligger ett inlägg, skrivet 3/6-18 + fotografier med texten: "Biskopsvigning, Uppsala domkyrka. Stifts jurist KM läser kungörelsen för TP". Va det första dejten eller?
(Vet inte hur man lägger in skärmdump)
Citera
2022-02-01, 20:30
Medlem
Sam.Boyds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Trevligt.konto
Sjätte budordet?

Sedan förra århundradet så är budorden mer att ses som rekomendationer.

1. Du skall inte ha andra gudar vid sidan av mig.
Här har svenska kyrkan öppnat upp för Alah og irrläran islam.

2. Du skall inte missbruka Herrens, din Guds namn, ty Herren kommer inte att lämna den ostraffad som missbrukar hans namn.
Har inte hört att Svenska kyrkan varnat eller haft synpunkter på svordomar o uttryck i språkbruket generellt. I det ofentliga samtalet eller underhållning.

3. Tänk på att hålla sabbatsdagen helig. Präster o kantorn arbetar ju själva på helger. Inte heller fördömner de söndagsöppna butiker, teatrar etc.

4. Visa aktning för din far och din mor, så att du får leva länge i det land som Herren, din Gud, ger dig.

5. Du skall inte dräpa.
Än så är det straffbart både här o i himmelriket.

6. Du skall inte begå äktenskapsbrott.
Varför plötsligt sånt bokstavligt fokus på detta nu? När allt annat är flytande.

7. Du skall inte stjäla.
Det norpas väl i kollekten hela tiden. Inte heller har svenska kyrkan yttrat något om de höga skatter som med våld drivs in av svenska staten.

8. Du skall inte vittna falskt mot din nästa. Den här låter vi vara okommenterad. Men Svenska kyrkan lär ju vara ett ormbo.

9. Du skall inte ha begär till din nästas hus.
Skulle kyrkan varit lite mer aktiv i att få ut sitt budskap så kanske fastighetspriserna varit mer sansade.

10. Du skall inte ha begär till din nästas hustru, eller hans slav eller slavinna, hans oxe eller hans åsna eller något annat som tillhör din nästa.

Att just referera till grannars slavar eller slavinnor käns inte riktigt hundra. Liaså oxar o åsnor
Känns minst sagt lite förlägat.
Citera
Medlem
Som gift har han lovat Gud trohet mot sin hustru. Om inte en Biskop kan hålla löftet, vem kan man lita på då? Han är en sann lögnhals alltså. Ge han sparken.
Citera
Medlem
Bubba00s avatar
Sägs att Biskopen var otrogen med en annan man. Gotlands Kyrkoherde är fordom konservativa och rättrogna.
Citera
2022-02-01, 20:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ulrik.Agren
Kan en utomäktenskaplig relation utgöra laga grund för avskedande?
Vad säger arbetsdomstolen?

Guds lag "Du skall icke begå äktenskapsbrott".
En biskop skall väl för helvete tro på och respektera Gud.

Men det är väl bara ett jobb som vilket som helst nu förtiden när man även skall viga bögar trots att det står i bibeln att äktenskapet ett av Gud instiftatförbund mellan man och kvinna.
Citera
2022-02-01, 20:50
Medlem
TeEsErs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pojkekorv
Nu vet jag inte men gissar nog att biskopsämbetet snarare är ett uppdrag än en anställning. Biskop är liknande som att vare styrelsemedlem där biskopen är ordförande. Ordförande är ett förtroendeuppdrag och inte en anställning. Ungefär som en VD eller politiker inte kan åberopa något anställningsskydd.

En Biskop VÄLJS genom val och inte genom genom anställning.
Du har nog rätt där. Avkragningen är dock ett faktum och han är inte längre präst, med de befogenheter han då har inom Svenska kyrkan. Han kan alltså inte jobba med de ceremoniella uppdrag han hade innan och frågan är då om han inte bara ska omplaceras? I praktiken innebär detta i det här fallet att en uppgörelse nås och han slutar.

Någon annan än jag får reda ut delarna kring arbetsrätts och (antagligen) ämbetsrätt och hur de påverkar. Jag inbillar mig att detta inte kan tolkas 100% som en normal anställning.
Citera
2022-02-01, 20:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bakasemla
Guds lag "Du skall icke begå äktenskapsbrott".
En biskop skall väl för helvete tro på och respektera Gud.

Men det är väl bara ett jobb som vilket som helst nu förtiden när man även skall viga bögar trots att det står i bibeln att äktenskapet ett av Gud instiftatförbund mellan man och kvinna.

Fast jag tror att LAS trumfar bibeln om man säger så...
Citera
2022-02-01, 20:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Magictrix
Dum fråga, men vem har en ”affär” i tolv år? Antingen kör man på till passionen försvinner efter ett tag, eller så byter man fru helt enkelt.

En mig närstående kvinna ställde exakt samma fråga för en stund sedan. 😄 Män tänker nog inte alltid likadant som kvinnor.

Helt OffT men kom att tänka på statsminister Per Albin Hansson som t.o.m hade två familjer.
Citera
2022-02-01, 20:56
Moderator
Popesizes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
Ja, man undrar ju onekligen om de kan ha haft sådana lekar för sig? I kyrkorummet, som en extra krydda. Så att det blev hädelse också, förutom det uppenbara. Annars hade det väl räckt att degradera honom till vanlig präst, och ge honom en mindra attraktiv prästsyssla under övervakning några år. Kanske på fältet, ute i verkligheten bland hemlösa, narkomaner, ungdomar på glid... något sådant. Annars känns det som en fruktansvärd överreaktion och inte likt SvK alls.
Så som jag har förstått det, så är det bara avkragning eller frikännande som gäller för en biskop. Allt eller inget, så att säga. Jag kan också tycka att det är synd. Mina erfarenheter av TP är goda. Men det är som det är.

Sen ska man väl också veta att Visby Stift är stiftet för SvK's utlandsförsamlingar. Om affären har hållit på sen innan han blev biskop, så är det väl inte helt otroligt att det började i Berlin.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in