2022-01-31, 19:10
Medlem
Dimpens avatar
Vi pantar burkar och flaskor emellanåt och det är intressant med pantkvittonas olika giltighetstid. I vissa butiker är det 3 månader, andra har 6 månader men i den butik där vi pantar är det 12 månaders giltighetstid.
Dessutom så står det alltid på pantkvittot var panten skett.
Vad spelar det för roll för vissa butiker (i samma kedja) när pantkvittot blir inlöst efter pantning och vad spelar det för roll var jag pantar när det inte spelar nån roll var jag betalade panten vid inköp av burken/flaskan?

Detta leder mig till två frågeställningar:
1) Varför är det olika giltighetstid på pantkvittona?
2) Är pantkvittot bundet exakt till den butik där panten sker eller kan jag gå till vilken butik som helst och lösa in pantkvittot? I samma koncern (ICA, Coop, Willys etc). I annan butik? (panta Ica lösa in på Willys, panta Willys lösa i på Coop t.ex.)
Citera
2022-01-31, 19:26
Medlem
tempeZZts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dimpen
Vi pantar burkar och flaskor emellanåt och det är intressant med pantkvittonas olika giltighetstid. I vissa butiker är det 3 månader, andra har 6 månader men i den butik där vi pantar är det 12 månaders giltighetstid.
Vad spelar det för roll för vissa butiker (i samma kedja) när pantkvittot blir inlöst efter pantning och vad spelar det för roll var jag pantar när det inte spelar nån roll var jag betalade panten vid inköp av burken/flaskan?

2) Är pantkvittot bundet exakt till den butik där panten sker eller kan jag gå till vilken butik som helst och lösa in pantkvittot? I samma koncern (ICA, Coop, Willys etc). I annan butik? (panta Ica lösa in på Willys, panta Willys lösa i på Coop t.ex.)

Det är ett års giltighet dör jag pantar också.

Jag har rivit av butiksnamnet på kvittot någon gång och testat i annan butik/koncern och det har fungerat.
Citera
2022-01-31, 20:59
Moderator
Allaballawallas avatar
Alkohol och dryck --> Ekonomi: övrigt
/Moderator
Citera
2022-02-01, 00:30
Medlem
julmysts avatar
Citat:

det handlar om vilket pantsystem butiken använder. Vissa system är usla och kvitton funkar överallt, vissa kan begränsa till butiken.
Citera
2022-02-01, 00:35
Det ska inte gå att lösa in pant i en annan butik. Iaf inte om man har en modern maskin.
Då pantmaskinen sänder infon till kassaterminalen
Citera
2022-02-01, 00:37
Medlem
yz44s avatar
Hur tänker du här?
Det spelade väl roll var du betalade panten,
eller betalade du panten i en annan affär än den du köpte drycken i?
Citera
2022-02-01, 21:40
Medlem
Dimpens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av yz44
Hur tänker du här?
Det spelade väl roll var du betalade panten,
eller betalade du panten i en annan affär än den du köpte drycken i?
Om jag köper en flaska på ICA och betalar pant till ICA och sedan pantar på Coop så får jag pantkvitto från Coop. Kan jag då lösa in pantkvittot på ICA istället för på Coop? Om inte - varför? Annars förlorar ju ICA dom pengarna.....
Citera
2022-02-02, 16:32
Medlem
Sonny00s avatar
Citat:
Om jag köper en flaska på ICA och betalar pant till ICA och sedan pantar på Coop så får jag pantkvitto från Coop. Kan jag då lösa in pantkvittot på ICA istället för på Coop? Om inte - varför? Annars förlorar ju ICA dom pengarna.....

Jag gissar att pantsystemet ligger utanför butikernas ekonomi. Om man köper en burk på ICA och betalar en krona i pant så är det antagligen inte ICA som får den kronan. Om du sedan pantar burken på Coop och får en krona av dem så är det antagligen inte Coop som står för den kronan. Pantpengarna ingår antagligen i ett eget system som butikerna inte har någon del i.

Men det är min gissning, jag kan ha fel.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in