Resultat: Vad tycker ni om Mimmi Piggs nya kläder?
Kritisk till bytet, hon borde behålla den röda klänningen.
50,50%
153 röster
Det är på tiden hon byter, den blå dräkten är bättre.
7,26%
22 röster
Hon borde byta, men inte till en blå dräkt.
4,95%
15 röster
Tveksam/annat alternativ.
4,95%
15 röster
Skit i det fittmod.
32,34%
98 röster
  • 1
  • 2
2022-01-31, 01:30
Moderator
Ancistruss avatar
I hundra år har Mimmi Pigg burit samma röda klänning med vita prickar på. Nu har det bestämts att hon skall byta till en blå kostym med svarta prickar. Vad tycker ni? Själv är jag tveksam.

Citat:
Mimmi Pigg uppdaterar garderoben.

Den röd-vit-prickiga klänningen byts nu ut mot en blå kostym.

”En progressiv symbol för en ny generation”, säger designern Stella McCartney i ett uttalande.

https://www.aftonbladet.se/nojesblad...ar--fans-rasar
Citera
2022-01-31, 02:10
Moderator
Ancistruss avatar
Jag tycker det känns onödigt att byta kläder på en ikon som Mimmi Pigg, hon har trots allt haft samma kläder i hundra år.

Hade kläderna varit fullständigt otidsenliga hade jag åtminstone förstått tanken, men en röd klänning är ju knappast otidsenligt, snarare ganska tidslöst.
Citera
2022-01-31, 02:32
Medlem
Blir det repressalier om man röstar "Skit i det fittmod"...?
Allvarligt talat så finns det väl oräkneliga serier där Mimmi har något annat än den röda klänningen med vita prickar. Detta gäller alltså BARA hur figurerna på Disneyland Paris ska vara klädda. Är ju knappt "Serier och serietidningar" ens. Feminism kanske...?
Hur som helst, rätt fånigt tilltag.
Citera
2022-01-31, 02:37
Medlem
turbobusss avatar
Frågan borde vara ”Vad försöker Disney dra uppmärksamhet ifrån?”. Nestle försökte göra samma sak när de ändrade på några reklamfigurer för att dra uppmärksamheten ifrån att de använder barnarbete.

Fast rimligare är väl att någon på Disney kände att den nuvarande designen kändes tråkig och försökte hitta en ny intressant vinkel på karaktären.
Citera
2022-01-31, 02:38
Medlem
ReiseReises avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ancistrus
Jag tycker det känns onödigt att byta kläder på en ikon som Mimmi Pigg, hon har trots allt haft samma kläder i hundra år.

Hade kläderna varit fullständigt otidsenliga hade jag åtminstone förstått tanken, men en röd klänning är ju knappast otidsenligt, snarare ganska tidslöst.

Du har en konservativ uppfattning ”ändra inte något som alltid har varit”, själva motiveringen till klädbytet var man extremt tydlig med: hon ska bli mer progressiv. Där är motiveringen och ingen annan.

Man kan ju naturligtvis börja fråga sig ”varför stanna här?”. Om de vill göra sig av med karaktärers subjektiva feminina sociala konstruktioner, och allt som det heter enligt vänstern, så varför inte gå hela vägen? Varför inte ta bort hennes smink på kinderna, ta bort de långa ögonfransar, dessa har ju samma grundfunktion som klänningen, nämligen att det är en sk gammaldags avbildning av det kvinnliga könet.

I slutändan kommer man inte kunna se skillnad på Musse och Mimmi. Vi bör ju också ha i åtanke att det tillhör vänstern att vilja feminisera avbildningen på män, så i slutändan kanske Mimmi och Musse helt byter plats. Barnen kommer inte få det lätt...
Senast redigerad av ReiseReise 2022-01-31 kl. 02:40.
Citera
2022-01-31, 02:42
Medlem
KlappMungons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ancistrus

...

Jag tycker det känns helt nödvändigt. Lukten måste vara obegripligt äcklig vid det här laget.
Citera
2022-01-31, 02:44
Medlem
Herr.Dittlings avatar
Vansinnigt dumt tilltag.

Kanske ett desperat försök att få nya läsare.
Citera
2022-01-31, 03:25
Medlem
Vad är progressivt i en värld där majoriteten av alla kvinnliga tonåringar horar ut sig på TikTok.
Man hör hur 7:åringar diskuterar i vilka jeans/byxor deras rumpa ser bäst ut, samt att de ska fixa kuk-sugar-läppar och silikonbröst när de fyller 16. När de sminkar ner sig så pass att en 16 åring ser ut som en 26 åring.

Om Mimmi ska spegla verkligheten, ge henne då de blåa tighta byxor och lägg till både kuk-sugar-läppar och silikonbröst.
Citera
2022-01-31, 03:53
Medlem
Vadå. De kläderna skulle hon ju bara ha tillfälligt. Hon har ju haft massa olika utstyrslar på sig genom åren.
Palla bli upprörd över barnprogram.
Citera
2022-01-31, 04:55
Medlem
Mimmi pigg har mer stil i det blåa tycker jag! Bra förändring!
Citera
2022-01-31, 04:57
Medlem
AdMortems avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Babyspenat
Mimmi pigg har mer stil i det blåa tycker jag! Bra förändring!
Den var snygg men jag tänkte att hon gått från vänster till höger. Konservativ politik.
Citera
2022-01-31, 05:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AdMortem
Den var snygg men jag tänkte att hon gått från vänster till höger. Konservativ politik.
Hahah så kan det vara
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in