2006-06-17, 17:48
Medlem
evolutes avatar
Vid korsningen Drottninggatan / Olof Plames gata ligger Alfa antikvariat. Det är en mycket trevlig bekantskap där man kan spendera några timmar med att botaniersa bland hyllorna. Särskilt dIRe_ kan ta en titt i skyltfönstret där science fiction böcker just nu specialvisas. Men nog om detta. Nu vill jag istället att ni beger er ca 50 m ner på Olof Palmes gata där Alfas filial för bl a konst, tidskrifter och naturvetenskap.

Jag brukar gå förbi Alfa då och då för att se vad som kommit in i matematik-, fysik- eller kemiväg. Till min glädje såg jag idag ett ovanligt rikt utbud av fysikböcker - kanske har en gammal lektor avlidit och hans hustru sålt hans samlingar? Förutom det vanliga utbudet av populärvetenskap så fanns många klassiska verk representerade. Man kan hitta en underbar tidig utgåva av Solid State Physics av Kittel för hundralappen, flera andra introduktionsböcker till materialfysik, ett antal böcker om kvantmekanik, atom- och molekylfysik och partikelfysik. Vi hittar också mer speciella böcker, däribland en kort liten bok om Supraledning av Schoenberg och bibeln för oss som gillar elektronegenskaper i metaller: Electrons and Phonons av Ziman. Det var bara en del av utbudet som lockade mig särskilt men jag tror säkert att ni hittar andra favoriter. Bland annat har vi massor av böcker skrivna av kända fysiker/kemister: Prigogines bok om lösningar och Boltzmanns (!) bok om statistisk fysik exempelvis. Läser ni tyska fanns en fantastiskt illusterad bok om modern fysik som borde försvinna snabbt...

Alla som är intresserade av fysik, matematik eller kemi borde titta förbi Alfas filial. När ni ändå är där kan ni plocka på er gamla nummer av er favoritserietidning eller kanske en bok om fransk matlagning.

Happy hunting!

Ni får gärna diskutera vad ni köpt i den här tråden. Jag kunde inte spendera så mycket tid jag ville där eftersom min fru var måttligt road av att spendera tid i en mörk källare när solsken och mjukglass lockade ovan jord. Förhoppningsvis kan jag göra en nya expedition i veckan.
Citera
2006-06-17, 22:15
Medlem
wääuus avatar
fan vilket bra tips! iallafall för de som bor i Stockholm, jag köpte nyligen "The CRC handbook of chemistry and physics" ("The Rubba Bible") på nåt antikvariat på nätet, en bok som alla naturvetenskapligt (speciellt kemi) intresserade bör ha. Oumbärlig!
Fast det kanske man inte får säga i en tråd om Alfas fillial i Stockholm?
Citera
2006-06-17, 22:23
Medlem
evolutes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av wääuu
fan vilket bra tips! iallafall för de som bor i Stockholm, jag köpte nyligen "The CRC handbook of chemistry and physics" ("The Rubba Bible") på nåt antikvariat på nätet, en bok som alla naturvetenskapligt (speciellt kemi) intresserade bör ha. Oumbärlig!
Fast det kanske man inte får säga i en tråd om Alfas fillial i Stockholm?

Jo det går bra! Alfa antikvariat finns också på nätet, det är en av antikvariaten på bokborsen.se, men deras sökfunktion ger jag inte mycket för. Jag prövade med några titlar som jag såg senast och den hittade dem inte. När jag söker på physics hittar den bara följande titlar

Bates et al D.R
Quantum theory. I: Elements II: Aggregates of particles III: Radiation and high energy physics

Morse / Feshbach Philip M / Herman
Mehtods of theoretical physics vol. I+II

Courant / Hilbert R. / D.
Methods of mathematical physics.

vilka alla var i 1000 kronorsklassen. Kanske är det så att endast de dyrare böckerna katalogiseras?

Charmen med ett antikvariat är att gå runt leta utan att veta vad man vill ha så jag rekommenderar definitivt ett besök på alfa, centralantikvariatet och de andra guldgruvorna.
Citera
2006-06-17, 22:34
Medlem
wääuus avatar
det är säkert så att de bara lägger in de dyra böckerna på nätet, det skulle bli en hel del jobb annars.
Fan vad mysigt det är med antikvariat, jag tror jag ska ta en sväng ner till det lokala antikvariatet där jag bor , jag lär inte hitta nånting naturvetenskapligt, men säkert någonting annat intressant, och det är ju det som är det roliga!
Citera
2006-07-07, 11:46
Medlem
raskenss avatar
Jag hade vägarna förbi Stockholm i veckan och tog mig en titt i antikvariatet. Onekligen fanns där gott om fysik, kemi, teknik. Åtskilliga hyllmeter bara med naturvetenskap. Priserna tyckte jag dock inte var speciellt muntra, rätt så dyrt för att vara sekonda materiel. Jag fick dock tag på en mycket trevlig bokserie om optik.
Citera
2006-08-03, 22:07
Medlem
evolutes avatar
Jag köpte idag The theory of the properties of metals and alloys av N. F Mott (nobelpristagaren) och H. Jones för 60 kr. Boken är ursprungligen från 1936 så jag har delvis köpt den av historiska skäl för att läsa lite om hur metallfysiken beskrevs i kvantmekanikens barndom. Huvudanledningen till att jag köpte den var dock att dess omslag är ett litet konstverk. Denna upplaga är ett nytryck från 1958 och ser ut så här:

http://i4.tinypic.com/23jjpfo.jpg

Otroligt härlig design och inget onödigt skräp: Titel, författare och några enkla geometriska figurer i tre färger fyller hela framsidan. Fantastisk.

Ett kemi-inköp gjordes också men det beskrivs i kemibokstråden.
Citera
2006-08-04, 11:12
Medlem
Skåning...

...som man är så tar man sig tyvärr inte helt snabbt till Hufvudstaden med dess eminenta utbud.

Men om evolute eller någon annan med vant öga stöter på detta verk, så hojta till bums, varvid jag snabbt som ögat kommer att inköpa det.

Michael Spivak, "A comprehensive introduction to differential geomtery", band I-V.
Kostar ny sisådar en tusenlapp per band. dvs 5 långsjalar.
Citera
2006-08-04, 11:19
Medlem
evolutes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GaussBonnet
...som man är så tar man sig tyvärr inte helt snabbt till Hufvudstaden med dess eminenta utbud.

Men om evolute eller någon annan med vant öga stöter på detta verk, så hojta till bums, varvid jag snabbt som ögat kommer att inköpa det.

Michael Spivak, "A comprehensive introduction to differential geomtery", band I-V.
Kostar ny sisådar en tusenlapp per band. dvs 5 långsjalar.

De hade faktiskt delar av Spivak där förut, men jag kollade inte nu. En sökning på Alfas webbplats gav inget. På bokbörsen hittade jag dock del II för 350 kr (www.bokborsen.se). Säljaren är en gammal bekant...

På amazon verkade det finnas begagnade kopior så att du kan plocka ihop ett helt set men du kanske vill att alla ska vara samma upplaga och samma utgåva?
Citera
2006-08-04, 11:34
Medlem
Tack...

...evolute! Här försitts ingen tid. Slog till bums!

Anm. Om jag inte missminner mig står det skrivet i femte bandet: "All the way with Gauss-Bonnet"
Citera
2006-09-09, 23:37
Medlem
evolutes avatar
Till slut kunde jag inte hålla mig så nu köpte jag Electrons and Phonons: the Theory of Transport Phenomena in Solids av Ziman för 320 kr. Det är en underbar bok som ger en ganska heltäckande bild av fasta ämnens transportegenskaper från grundnivå ända upp till forskningsfronten (där den låg 1960). När andra böcker, under en diskussion av ex. metallernas lågtemperatur-resistivitet, säger att den kompletta teorin gås igenom i annan litteratur så är det denna bok de syftar på.

Jag hittade också Tre vägar till kvantgravitation av Lee Smolin för 120 kr som tänkt läsa ett tag. Den beskriver, föga överraskande, de olika idéer vi har för att konstruera en teori om allting. Från år 2000.
Citera
2006-09-10, 15:16
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av evolute
Jag hittade också Tre vägar till kvantgravitation av Lee Smolin för 120 kr som tänkt läsa ett tag. Den beskriver, föga överraskande, de olika idéer vi har för att konstruera en teori om allting. Från år 2000.

Har också tittat på den ett tag men sen när jag skulle slå till så var den slut så du får gärna skriva vad du tyckte när du har läst den så kanske man får ta upp jakten igen.
Är inte den från år 2002 förresten?

Edit: år 2000 kan nog stämma förresten, tittade på en senare upplaga.
Citera
2006-09-10, 16:07
Medlem
evolutes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Witten.Jr
Har också tittat på den ett tag men sen när jag skulle slå till så var den slut så du får gärna skriva vad du tyckte när du har läst den så kanske man får ta upp jakten igen.
Är inte den från år 2002 förresten?

Edit: år 2000 kan nog stämma ferresten, tittade på en senare upplaga.

Den svenska upplagan var tryckt 2003, men den är baserad på en amerikansk från 2000.

Den verkar ganska lättläst och kort - kanske ska jag lägga ned mina andra läsprojekt tillfälligt och plöja igenom den här. Ska läsa några sidor och se om den fångar mig.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in