Citat:
Ursprungligen postat av
Rust-Lee
Varför anser du att magmusklerna ska behandlas/tränas annorlunda än övriga kroppen?
Det är väl ingen som ordinerar 70-80 reps 2 gånger i veckan för biceps?
På vilket sätt är magmusklerna annorlunda?
Nu var det inte mig du ifrågasatte men jag tänkte dela med mig med min åsikt.
Vid första läsning så tyckte jag att MrRaines inlägg såg konstigt ut men efter ha tänkt på det så är det inte så konstigt ändå.
Han skriver så som man förmodligen hade rekommenderat en assisterande muskel till en basövning som släpar efter.
Tyckte att antalet reps lät mycket men sedan är det relativt hur många reps man kör i ett set.
Han nämner basövningar där den statiska funktionen tränas. Sedan beroende på hur man definierar magmusklerna, men magmusklerna är mer komplexa än biceps då dem har fler funktioner. Och jag tycker att det är vanligt att man ser killar göra det antalet I olika varianter av Curls. Inte för att jag tycker att det är rätt.
Men tillbaka till magen. Jag har märkt att höga reps fungerar bättre på mina abs. Lite som mittersta deltoides och vaderna för mig. Jag kan börja med 3 set benlyft, köra något set obliques och sedan 20reps kabel Crunches. Blir snabbt många reps men samtidigt lite olika funktioner som tränas.
Man behöver nödvändigtvis inte så mycket träning om man inte har ett fokus eller om de växer bra ändå. Men som alla muskler som släpar efter behöver ofta extra uppmärksamhet och om man vill jobba på just de musklerna.
Bara mina tankar kring det hela. Kanske är ute helt och cyklar men det är så jag resonerar kring det.