• 1
  • 2
2022-01-30, 11:21
Medlem
trattfans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PuchMexico

Den första frågan där som med Revolut är avgifter, om dom har garantier för insatt kapital, hur stora insättningar man får göra innan dom tvärlåser kontot i åratal pga misstänkt penningtvätt, växlingsavgifter, valutapåslag med mera.

Vadar in på deras hemsida, och ser om dom kan vara ett alternativ, tack för tipset.

Fick in en insättning på ~180-200k på Revolut och fick mitt konto stängt ganska omgående. Kunde dock skicka in underlag så fick kontot upplåst på några timmar. Detta är väl 2018-19 någon gång.
Citera
2022-01-30, 11:43
Medlem
zeligs avatar
Citat:
Provat med Revolut, fungerar bara enbart för mindre affärer och överföringar.

Vad var begränsningen med Revolut?
Citera
2022-01-30, 12:42
Medlem
PuchMexicos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 45Lokar
Banker som trilskas skall man inte ha affärer med. Det är det enda sättet man har att visa sitt missnöje på.
Välj en annan betalningsmetod där du inte dansar efter deras piska.

Suck, helsant.

Hade Swedbank och efter att försökt använda dom och mina pengar till utlandsaffärer, så känns det mer att det inte är mina pengar som är på mitt konto och att jag kan göra vad jag vill med dom.

Utan känns mera som att det är Swedbanks pengar, och att dom försöker detaljstyra hur, var och när jag får använda dom.

Men fortfarande en god och lönsam affärside - få folk att sätta in pengar med noll ränta, betala dyrt för deras kort, betala dyrt för internetbanken, betala dyra räntor på deras bolån, betala dyra avgifter för utlandsbetalningar.

Man är ett paket, i en noga utstakad låda som genererar miljarder varje dag.

Men trevligt mysigt med kontor, med snäll personal IAF, men lite synd om dom när man försöker få dom att göra något som Swedbank inte tillåter, eller har på menyn.

Då får man vandra vidare.

Citat:
Ursprungligen postat av Bruz-Lee
En fråga.

Med tanke på att vi är med i EU, så borde man väl rimligen kunna öppna ett konto i en Tysk/annan EU-baserad bank, för att komma runt problemet?

Finns det något som hindrar det?

Två saker kommer direkt upp.

Ett - öppna ett konto kräver fysisk närvaro, något som man numera är starkt förhindrad till PGA olika restriktioner - kommer man ens in i ett Tyskt bankkontor utan ett fullstämplat covidpass?

Två - vet folk som bor i Spanien, och har öppnat bankkonto för främlingar eller icke residenta personer.
Avgifterna på dessa konton tror jag var typ 70 EUR / månad.
Det var därifrån jag fick tipset med SEB valutakonto, som gör att man kan betala räkningar med mera i EUR.

Citat:
Ursprungligen postat av tram123
Försökte göra en banköverföring till Kina och det var helt omöjligt.
Pallade inte ringa banken så köpte bitcoin och förde över det istället.

Reser man någonstans, så är ju det ett alternativ, fysiskt guld brukar även det vara ett annat.

Citat:
Ursprungligen postat av trattfan
Fick in en insättning på ~180-200k på Revolut och fick mitt konto stängt ganska omgående. Kunde dock skicka in underlag så fick kontot upplåst på några timmar. Detta är väl 2018-19 någon gång.

Exakt just så - stoppar man in lite mycket pengar på Revolut, Bynk och allt vad dom heter - pang, kontot låst.

Kan ta många månader, massa ilskna mail innan du eventuellt får dom till baka.

Citat:
Ursprungligen postat av zelig
Vad var begränsningen med Revolut?

Revolut har som begränsningar, bland annat:

Ett - som ovan, dom kan låsa dina pengar och ditt konto - vart vänder du dig för att få tillbaka dom, finns ingen fysisk kundtjänst, knappt någon som svarar när du kontaktar dom.

Två - omöjligt att föra över större belopp, dyra avgifter om du föröker växla större summor, eller göra större affärer.
Citera
2022-01-30, 12:46
Medlem
PuchMexicos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av raikkonen
Öppna ett valutakonto på Wise och sköt dina utlandsäffärer via appen på luren.. det har jag gjort nu i flera år utan strul och idiotfrågor från bankerna..

OK, då öppnar jag ett Wise konto då.

Är det likt Revolut och alla dom där, DVS omöjligt att sätta in pengar i SEK, tvärlåsta konton vid större summor och obefintlig personal?

Edit - Hittade en kalkylator på Wises hemsida, om jag vill överföra 1 000 000 SEK för exempelvis en fastighetsaffär till Eu och växla till EUR med Wise, så kostar överföringen 4 284 Kr och 93 öre.

Kursen däremot var väl någorlunda.

En överföring av EUR inom EU från bank kostar noll (0) kronor.

Ok, suck - mera förslag...
Senast redigerad av PuchMexico 2022-01-30 kl. 13:02.
Citera
2022-01-30, 17:09
Medlem
KlappMungons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bruz-Lee
En fråga.

Med tanke på att vi är med i EU, så borde man väl rimligen kunna öppna ett konto i en Tysk/annan EU-baserad bank, för att komma runt problemet?

Finns det något som hindrar det?

Det finns ingenting i någon lagstiftning som hindrar det men banker vill sällan att man öppnar konto om man inte har någon som helst kopplingt till landet.

Har man affärer, en semesterbostad eller dylikt i landet så är läget ett helt annat.

Om man av annan anledning är bosatt utomlands för studier eller arbete en period är det lägligt att passa på att öppna ett bankkonto i landet även om man inte skulle se något behov av det just då.

Citat:
Ja Wise dyker hela tiden upp som en möjlighet när jag försöker lösa problemet.
Får gräva mig ned i deras avtal och vilkor.

Den första frågan där som med Revolut är avgifter, om dom har garantier för insatt kapital, hur stora insättningar man får göra innan dom tvärlåser kontot i åratal pga misstänkt penningtvätt, växlingsavgifter, valutapåslag med mera.

Vadar in på deras hemsida, och ser om dom kan vara ett alternativ, tack för tipset.

Wise är inte en bank utan en sk "e-money institution". Pengarna skyddas men inte genom vanlig insättningsgaranti utan genom att insatta klientmedel är insatta på konton i olika banker i UK, Nederländerna och Estland eller investerade i statsräntepapper i UK och USA.
Om Wise går i konkurs så har dersas fordringsägare inte rätt till klienternas pengar.

Däremot tror jag att det kan bli problem om bankerna där pengarna är insatta blir insolventa. Jag är inte hundra procent säker på det men om Wise har satt in en massa olika klienters pengar på samma konto så kan det inte täckas av insättningsgarantin i länderna ovan.
https://wise.com/help/articles/29498...y-wise-account

Revolut har också haft ett lite komplicerat upplägg. Man har banklicens från Litauen men kundernas pengar har man satt in på bankkonton i UK och de skall tydligen skyddas av den brittiska insättningsgarantin enligt Revolut.
https://rikatillsammans.se/intervju-med-revolut/
Nu har man dock aktiverat sin svenska banklicens och pengarna kommer skyddas av den svenska bankgarantin.
https://www.realtid.se/revolut-oppna...hogre-sakerhet

Ta inte mitt inlägg som hundraprocentigt säkra fakta utan mer som en anledning att dubbelkolla exakt vad som gäller för den aktör du väljer.
Senast redigerad av KlappMungon 2022-01-30 kl. 17:35.
Citera
2022-01-30, 19:15
Medlem
Duerfs avatar
Banker är restriktiva med att öppna valutafickor till privatpersoner. Det är normalt sett endast om man har återkommande transaktioner (lön t.ex) i den andra valutan som det tillåts.

Vill du köpa fastighet i det andra landet får du nog acceptera en valutarisk (kronan kan ju också stärkas mot euron) eller öppna ett konto i det landet du vill köpa en fastighet.

Att SEB agerar som de gör är inte konstigt. Om du som nybliven kund vill genomföra mycket stora utlandstransaktioner ställer de sig den uppenbara frågan: varför gör du inte dessa transaktioner i din vanliga bank? Om det är så att din bank, där du har en historik, säger nej till dessa transaktioner varför skall då SEB göra dem?
Citera
2022-01-30, 22:46
Medlem
PuchMexicos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Duerf
Banker är restriktiva med att öppna valutafickor till privatpersoner. Det är normalt sett endast om man har återkommande transaktioner (lön t.ex) i den andra valutan som det tillåts.

Vill du köpa fastighet i det andra landet får du nog acceptera en valutarisk (kronan kan ju också stärkas mot euron) eller öppna ett konto i det landet du vill köpa en fastighet.

Att SEB agerar som de gör är inte konstigt. Om du som nybliven kund vill genomföra mycket stora utlandstransaktioner ställer de sig den uppenbara frågan: varför gör du inte dessa transaktioner i din vanliga bank? Om det är så att din bank, där du har en historik, säger nej till dessa transaktioner varför skall då SEB göra dem?

På något sätt uppfattar jag din ståndpunkt som om du arbetar på en bank.

Mina pengar, som jag slitit ihop i min anletes svett, är icke mina.

Utan alla pengar som jag satt in är bankens, och just dom bestämmer exakt vad och hur jag får använda dessa.

Och bankens egen höga lönsamhet är det allra viktigaste, vad jag tycker och tänker, eller har för behov är av ringa värde.
Citera
2022-01-31, 04:07
Medlem
Duerfs avatar
Citat:
På något sätt uppfattar jag din ståndpunkt som om du arbetar på en bank.

Mina pengar, som jag slitit ihop i min anletes svett, är icke mina.

Utan alla pengar som jag satt in är bankens, och just dom bestämmer exakt vad och hur jag får använda dessa.

Och bankens egen höga lönsamhet är det allra viktigaste, vad jag tycker och tänker, eller har för behov är av ringa värde.

Alla banker tillhandahåller den tjänst du behöver, vilket är utlandsbetalningar.

Få banker tillhandahåller den tjänst du vill ha, ett transaktionskonto i utländsk valuta för privatpersoner. Speciellt eftersom du vill ha det för en enda transaktion. Det kan knappast anses vara ett tecken på att banken tror att dina pengar är deras. Det är du som är överdrivet dramatisk för att du inte vill föra över pengar till ett annat land på samma sätt som alla andra gör.
Citera
2022-01-31, 09:06
Medlem
PuchMexicos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Duerf
Alla banker tillhandahåller den tjänst du behöver, vilket är utlandsbetalningar.

Få banker tillhandahåller den tjänst du vill ha, ett transaktionskonto i utländsk valuta för privatpersoner. Speciellt eftersom du vill ha det för en enda transaktion. Det kan knappast anses vara ett tecken på att banken tror att dina pengar är deras. Det är du som är överdrivet dramatisk för att du inte vill föra över pengar till ett annat land på samma sätt som alla andra gör.

Man skall icke mata trollen, heter det.

Men ok, en banktjänstehen som trollar i tråden, suck...

Jag fick detta som råd och tips av andra som bor i utlandet.

Nej, jag skall åter inte göra en affär, när den stora affären väl är gjord, så skall det betalas saker som resident tax, fastighetsskatt, vatten, el, avlopp, bredband med mera med mera.

Dessa avgifter är då I EUR.

Att ha ett non resident account I utlandet kostar runt 70 EUR i månaden, plus det ständiga strulet att omvandla svenska pesetas till hårdvaluta.

Förstår du nu vad man behöver ett EUR konto till?

Ett svart troll är noll - schas och försvinn nu ut ur min tråd, ditt dumma banktroll.
Citera
2022-01-31, 09:11
Medlem
Köper ofta hobbygrejer i EU oftast tyskland...blir för ca 5000kr i mån....gjort så i många år...för ett tag sedan ringde faktiskt min bank upp mig å undrade vad det var...förklarade å sen var det bra med det....så koll har dom..
Citera
2022-01-31, 11:18
Medlem
PuchMexicos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av chonard
Köper ofta hobbygrejer i EU oftast tyskland...blir för ca 5000kr i mån....gjort så i många år...för ett tag sedan ringde faktiskt min bank upp mig å undrade vad det var...förklarade å sen var det bra med det....så koll har dom..

Helt korrekt, och värre kontroller blir det.

Som jag sagt, ett förspel till The great reset, du skall inget äga, och måste le ändå...

Den där "Swedbankskandalen" som rullades ut i TV för ett tag sedan var en stor bluff, meningen med den var att kunna koppla strypgrepp på vanliga människors ekonomi.

Man undrar hur hårt grepp har Finansinspektionen på dom där raska gossarna i förorterna, som säljer vitt pulver i små plastpåsar?

Nej, det är dom hårt arbetade skatteslavarna som skall övervakas, och mjölkas ur allt vad dom kan tänkas tjäna.

För överheten lever på dessa människor.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in