Citat:
Ursprungligen postat av
45Lokar
Banker som trilskas skall man inte ha affärer med. Det är det enda sättet man har att visa sitt missnöje på.
Välj en annan betalningsmetod där du inte dansar efter deras piska.
Suck, helsant.
Hade Swedbank och efter att försökt använda dom och mina pengar till utlandsaffärer, så känns det mer att det inte är mina pengar som är på mitt konto och att jag kan göra vad jag vill med dom.
Utan känns mera som att det är Swedbanks pengar, och att dom försöker detaljstyra hur, var och när jag får använda dom.
Men fortfarande en god och lönsam affärside - få folk att sätta in pengar med noll ränta, betala dyrt för deras kort, betala dyrt för internetbanken, betala dyra räntor på deras bolån, betala dyra avgifter för utlandsbetalningar.
Man är ett paket, i en noga utstakad låda som genererar miljarder varje dag.
Men trevligt mysigt med kontor, med snäll personal IAF, men lite synd om dom när man försöker få dom att göra något som Swedbank inte tillåter, eller har på menyn.
Då får man vandra vidare.
Citat:
Ursprungligen postat av
Bruz-Lee
En fråga.
Med tanke på att vi är med i EU, så borde man väl rimligen kunna öppna ett konto i en Tysk/annan EU-baserad bank, för att komma runt problemet?
Finns det något som hindrar det?
Två saker kommer direkt upp.
Ett - öppna ett konto kräver fysisk närvaro, något som man numera är starkt förhindrad till PGA olika restriktioner - kommer man ens in i ett Tyskt bankkontor utan ett fullstämplat covidpass?
Två - vet folk som bor i Spanien, och har öppnat bankkonto för främlingar eller icke residenta personer.
Avgifterna på dessa konton tror jag var typ 70 EUR / månad.
Det var därifrån jag fick tipset med SEB valutakonto, som gör att man kan betala räkningar med mera i EUR.
Citat:
Ursprungligen postat av
tram123
Försökte göra en banköverföring till Kina och det var helt omöjligt.
Pallade inte ringa banken så köpte bitcoin och förde över det istället.
Reser man någonstans, så är ju det ett alternativ, fysiskt guld brukar även det vara ett annat.
Citat:
Ursprungligen postat av
trattfan
Fick in en insättning på ~180-200k på Revolut och fick mitt konto stängt ganska omgående. Kunde dock skicka in underlag så fick kontot upplåst på några timmar. Detta är väl 2018-19 någon gång.
Exakt just så - stoppar man in lite mycket pengar på Revolut, Bynk och allt vad dom heter - pang, kontot låst.
Kan ta många månader, massa ilskna mail innan du eventuellt får dom till baka.
Citat:
Ursprungligen postat av
zelig
Vad var begränsningen med Revolut?
Revolut har som begränsningar, bland annat:
Ett - som ovan, dom kan låsa dina pengar och ditt konto - vart vänder du dig för att få tillbaka dom, finns ingen fysisk kundtjänst, knappt någon som svarar när du kontaktar dom.
Två - omöjligt att föra över större belopp, dyra avgifter om du föröker växla större summor, eller göra större affärer.