• 1
  • 2
2022-01-30, 07:54
Medlem
PuchMexicos avatar
Hej!

Försöker på olika sätt öppna ett konto i EUR, och göra affärer med utlandet.

Exempel på affärer är lägenhetsköp, köp av råvaror, betalning av räkningar med mera.

Swedbank har sådant konto, men släpper då djävulen inte det till privatpersoner.

Provat med Revolut, fungerar bara enbart för mindre affärer och överföringar.

Öppnade konto on-line på SEB, men att öppna EUR konto är nästan helt omöjligt.
Detta då det inte längre finns fysiska kontor, dessutom hävdar SEBs personal att enligt Svea Rike Lag så får inte nyöppnade konton göra affärer med utlandet, utan måste vänta i minst 30 dagar.

Undantaget är om man de facto faktiskt kommer in på ett kontor och där öppnar ett konto.
Då är lagen sådan, att man måste vänta i minst 14 dagar.

Detta enligt handläggaren.

Till detta SEBs numera rekordlånga väntetider till den enda kommunikationsmöjlighetenen för deras kunder, deras telefonbank, på runt 4 timmar, alla tider på dygnet.

Samt att det är helt spärrat att ringa till den del av SEB som ansvarar för utlandsaffärer, där första kontakt alltid skall göras via telefonbanken, som inte kan koppla dig vidare.
Utan ställer dig i en kölista där "kanske" någon ringer upp dig - om du har tur, då enligt handläggaren.

Ser även på Skatteverkets sidor, att om man skall göra affärer med utlandet, måste alla affärer med utlandet över 150 000 Kr anmälas och godkännas av Skatteverket.

https://www4.skatteverket.se/rattsli...18/325742.html

Så vid exempelvis fastighetsköp i utlandet, måste Skatteverket informeras.

Frågeställning.

Är det numera Svensk lag på att alla nyöppnade bankkonton måste ha en spärrtid, innan utlandsaffärer görs - ja, jag har googlat, hittar noll.

Är vi numera helt inlåsta, både via vaccinpass som låser in oss i våra länder, men även via regler och förordningar som förbjuder oss att inneha utländsk valuta och att göra affärer med utlandet?

Nästan så man blir konspiratorisk, och undrar om detta är en del av NWO och The Great Reset...
Citera
2022-01-30, 08:10
Medlem
Ringhals3s avatar
Man kan föra över ett belopp i euro från sitt SEB konto till en mottagare i ann EU land gratis om man har BIC och IBAN nummer, man måste bara registrera mottagaren först. Då behöver man inget eurokonto.

Jag köpte en segelbåt och betalade €50.000 på det viset.

Hur smidigt och enkelt som helst.

Vet dock inte vad maxbeloppet är men det går väl att dela upp inbetalningarna?
Citera
2022-01-30, 08:28
Medlem
PuchMexicos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ringhals3
Man kan föra över ett belopp i euro från sitt SEB konto till en mottagare i ann EU land gratis om man har BIC och IBAN nummer, man måste bara registrera mottagaren först. Då behöver man inget eurokonto.

Jag köpte en segelbåt och betalade €50.000 på det viset.

Hur smidigt och enkelt som helst.

Vet dock inte vad maxbeloppet är men det går väl att dela upp inbetalningarna?

Förstår exakt hur du gjorde.

Mitt problem är att den Svenska valutan är bra svajjig, jag tror att jag har tillräckligt med pengar för att genomföra exempelvis en fastighetsaffär.

Men när affären skall göras upp, så har den Svenska valutan sjunkit så mycket, att det inte längre går att fortsätta med affären.

Kort sagt önskar jag valutasäkra en eventuell affär med utlandet.

https://www.xe.com/currencycharts/?from=SEK&to=EUR

Till detta så kan bankernas växlingsavgifter och valutapåslag med mera avgifter innebära en ytterligare osäkerhetsfaktor, då vid större affärer.

Läste just en blogg från en som köpt hus i Portugal.
Dom fick göra så, att dom öppnade upp ett konto i just EUR i Portugal några år innan fastighetsköpet.
Sedan mindre överföringar till detta konto från Sverige, tills dom hade säkrat nog med EUR för att genomföra sin affär.

Men covid restriktioner och krav på vaccinpass med mera gör sådana saker svårt, detta då man måste vara fysiskt närvarande för att öppna konton i utlandet.
Senast redigerad av PuchMexico 2022-01-30 kl. 08:32.
Citera
2022-01-30, 08:39
Medlem
Öppna ett valutakonto på Wise och sköt dina utlandsäffärer via appen på luren.. det har jag gjort nu i flera år utan strul och idiotfrågor från bankerna..
Citera
2022-01-30, 08:47
Medlem
PuchMexicos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av raikkonen
Öppna ett valutakonto på Wise och sköt dina utlandsäffärer via appen på luren.. det har jag gjort nu i flera år utan strul och idiotfrågor från bankerna..

Ja Wise dyker hela tiden upp som en möjlighet när jag försöker lösa problemet.
Får gräva mig ned i deras avtal och vilkor.

Den första frågan där som med Revolut är avgifter, om dom har garantier för insatt kapital, hur stora insättningar man får göra innan dom tvärlåser kontot i åratal pga misstänkt penningtvätt, växlingsavgifter, valutapåslag med mera.

Vadar in på deras hemsida, och ser om dom kan vara ett alternativ, tack för tipset.
Citera
2022-01-30, 08:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PuchMexico
Hej!

Försöker på olika sätt öppna ett konto i EUR, och göra affärer med utlandet.

Exempel på affärer är lägenhetsköp, köp av råvaror, betalning av räkningar med mera.

Swedbank har sådant konto, men släpper då djävulen inte det till privatpersoner.

Provat med Revolut, fungerar bara enbart för mindre affärer och överföringar.

Öppnade konto on-line på SEB, men att öppna EUR konto är nästan helt omöjligt.
Detta då det inte längre finns fysiska kontor, dessutom hävdar SEBs personal att enligt Svea Rike Lag så får inte nyöppnade konton göra affärer med utlandet, utan måste vänta i minst 30 dagar.

Undantaget är om man de facto faktiskt kommer in på ett kontor och där öppnar ett konto.
Då är lagen sådan, att man måste vänta i minst 14 dagar.

Detta enligt handläggaren.

Till detta SEBs numera rekordlånga väntetider till den enda kommunikationsmöjlighetenen för deras kunder, deras telefonbank, på runt 4 timmar, alla tider på dygnet.

Samt att det är helt spärrat att ringa till den del av SEB som ansvarar för utlandsaffärer, där första kontakt alltid skall göras via telefonbanken, som inte kan koppla dig vidare.
Utan ställer dig i en kölista där "kanske" någon ringer upp dig - om du har tur, då enligt handläggaren.

Ser även på Skatteverkets sidor, att om man skall göra affärer med utlandet, måste alla affärer med utlandet över 150 000 Kr anmälas och godkännas av Skatteverket.

https://www4.skatteverket.se/rattsli...18/325742.html

Så vid exempelvis fastighetsköp i utlandet, måste Skatteverket informeras.

Frågeställning.

Är det numera Svensk lag på att alla nyöppnade bankkonton måste ha en spärrtid, innan utlandsaffärer görs - ja, jag har googlat, hittar noll.

Är vi numera helt inlåsta, både via vaccinpass som låser in oss i våra länder, men även via regler och förordningar som förbjuder oss att inneha utländsk valuta och att göra affärer med utlandet?

Nästan så man blir konspiratorisk, och undrar om detta är en del av NWO och The Great Reset...
Finns ett fel i din trådstart. Skatteverket ska inte godkänna några transaktioner, det skickas kontrolluppgifter till skatteverket men det är något helt annat än att godkänna transaktioner
Citera
2022-01-30, 09:01
Medlem
PuchMexicos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Leif-o-billy
Finns ett fel i din trådstart. Skatteverket ska inte godkänna några transaktioner, det skickas kontrolluppgifter till skatteverket men det är något helt annat än att godkänna transaktioner

Uppfattat, tack för rättningen.

Förmodar då att det inte är något jag behöver göra för att upplysa Skatteverket, utan vid en större transaktion kontaktar banken Skatteverket som då gör en kontroll och eventuellt tillsätter en utredning, då för att se att allt går rätt till.
Citera
2022-01-30, 09:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PuchMexico
Uppfattat, tack för rättningen.

Förmodar då att det inte är något jag behöver göra för att upplysa Skatteverket, utan vid en större transaktion kontaktar banken Skatteverket som då gör en kontroll och eventuellt tillsätter en utredning, då för att se att allt går rätt till.
Jepp det är så det fungerar, banken skickar kontrolluppgifter till skatteverket
Citera
2022-01-30, 09:08
Medlem
PuchMexicos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Leif-o-billy
Jepp det är så det fungerar, banken skickar kontrolluppgifter till skatteverket

Citera
2022-01-30, 09:18
Medlem
Banker som trilskas skall man inte ha affärer med. Det är det enda sättet man har att visa sitt missnöje på.
Välj en annan betalningsmetod där du inte dansar efter deras piska.
Citera
2022-01-30, 09:24
Medlem
En fråga.

Med tanke på att vi är med i EU, så borde man väl rimligen kunna öppna ett konto i en Tysk/annan EU-baserad bank, för att komma runt problemet?

Finns det något som hindrar det?
Citera
2022-01-30, 10:27
Medlem
tram123s avatar
Försökte göra en banköverföring till Kina och det var helt omöjligt.
Pallade inte ringa banken så köpte bitcoin och förde över det istället.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in