• 1
  • 2
2022-01-29, 19:27
Medlem
Hej har en fråga döm mig inte nu !

Har en bostad som jag köpte för 2,5 miljoner och nu är den värd 3,5 miljoner, har fått beviljad lån sen 2,5 år tillbaks och står själv på det. Lånet är på 1,9 miljoner men nu har jag träffat en tjej som ska skrivas in i boendet och hon har stabilt inkomst.

Tror ni att banken går med på att höja lånet så mina blancolån inkluderas , har varit i kontakt med dem men enda dem sagt nu är jag ska ha värdering skriftligt av mäklare samt att vi behöver ansöka om nytt lånelöfte.

Mitt blancolån är 6st olika men totalt på 870tkr
Min lön är 44tkr / mån och min sambo har lön på 28tkr
Båda är tillsvidare.

Ska man ljuga och säga man ska renovera eller är det bättre och vara ärlig och säga man vill baka in skulderna?

Personlig borde väl banken vilja man har mycket lån hos dem ?
Samt kan dem neka jag klarar att bära kostnaden på ca 12tkr i mån på bara lånen, det borde dem se antar jag.

Hjälp någon som jobbar med lån , bank som kan ge mig goda råd
Citera
2022-01-29, 19:34
Medlem
Ja, det är ett vanligt förfarande. Observera dock att belåningsgraden banken lånar ut till efter att du fått lägenheten värderad, är inte samma värde som beräknat amorteringskravet enligt Fi. Så det kan bli så att din lägenhet är belånad till 50% hos banken men 70% enligt Fi.
Citera
2022-01-29, 19:41
Medlem
Ringhals3s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vetalltisverige

Har en bostad som jag köpte för 2,5 miljoner och nu är den värd 3,5 miljoner, har fått beviljad lån sen 2,5 år tillbaks och står själv på det. Lånet är på 1,9 miljoner men nu har jag träffat en tjej som ska skrivas in i boendet och hon har stabilt inkomst.

Tror ni att banken går med på att höja lånet så mina blancolån inkluderas , har varit i kontakt med dem men enda dem sagt nu är jag ska ha värdering skriftligt av mäklare samt att vi behöver ansöka om nytt lånelöfte.

Båda är tillsvidare.

Ska man ljuga och säga man ska renovera eller är det bättre och vara ärlig och säga man vill baka in skulderna?

Samt kan dem neka jag klarar att bära kostnaden på ca 12tkr i mån på bara lånen, det borde dem se antar jag.

Vet inte men det låter tveksamt!
Fast banken skulle ju tjäna på att din ekonomi förbättras när räntekostnaderna minskar!

Berätta för oss hur detta går!
Citera
2022-01-29, 19:44
Medlem
Jasså är detta vanligt , tänkte mer banken nekar när man har så mycket i privata skulder.

Vad menas med fi:s värdering hur tar man reda på den ?

Men vad ska man säga till banken , vara ärlig eller renovering , som motivering av höjning ?
Citera
2022-01-29, 19:45
Medlem
Ska jag göra !
Citera
2022-01-29, 19:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ringhals3
Vet inte men det låter tveksamt!
Fast banken skulle ju tjäna på att din ekonomi förbättras när räntekostnaderna minskar!

Berätta för oss hur detta går!

Självklart går banken med på det. De tjänar ju på upplägget.
Citera
2022-01-29, 19:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av vetalltisverige

Båda är tillsvidare.

Hur kan man dra på sig nästan 1 mille i blancolån, för det är ju långt över kontantinsatsen
Citera
2022-01-29, 20:00
Medlem
Ja är ju inte purung men dumma beslut som ung ett större bilån , samt ett lån jag tog åt systern för hjälpa henne samt lån till insats. Men men vill gärna få igenom lånet. Hoppas banken ser jag kan bära kostnaden och med deras hjälp kommer jag ha mer pengar över , idag har jag ca 15tkr att leva för men nu har jag sambo plus att allt blir halverat
Citera
2022-01-29, 20:03
Medlem
Deckard-Cains avatar
Vet din sambo om din ekonomiska situation?
Citera
2022-01-29, 20:05
Medlem
Hej ja hon vet om det hon är med på allt då hon slipper betala insatsen då hon flyttar in samt så har hon lånat av mig ca 250tkr så hon känner en plikt tror jag att hjälpa till
Strulig historia men vi båda har bra jobb och allt , men hon har ej kunnat stå med på lånet då hon har en betalningsanmärkning men den försvinner nu därav ska hon få stå med nu , dock har hon inga skulder på sitt namn
Citera
2022-01-29, 20:10
Medlem
Jag fick baka in mitt blancolån iaf, det var ju iof bara 150000 kr.
Jag var ärlig mot banken och hade med mig en skriftlig värdering från en mäklare. (lägenheten har ökar ca 400000 kr sedan köp)
Sa till dem att jag vill utöka mitt bolån för att betala mitt blancolån.
Inga som helst problem
Citera
2022-01-29, 20:41
Medlem
Duerfs avatar
När blancolånen är större en en bruttoårsinkomst så kommer banken vara tveksam till att lägga upp nya lån men det är alltid en individuell bedömning.

Se till att du har stämt av det hela med din sambo, då hon/han kommer att ta över 435 000 kr av någon annans blancolån. Det kan iofs regleras mot att hon/han får bli ägare i bostaden.

Det tråkiga svaret, vilket i princip alltid är det rätta när det gäller bolånefrågor, är att du behöver prata med din bank. Avvakta med att göra en mäklarvärdering av bostaden då det kostar lite pengar. Gör enbart en sådan när du vet att banken vill hjälpa till.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in