• 1
  • 2
2022-01-29, 19:22
Medlem
Hoggorms avatar
Hej,

Jag älskar att bada och jag har nu bott i badkarsfria lägenheter i flera år. Idag köpte jag en ihopfällbar badbalja som jag håller på att tappa upp.

Jag har nu pausat processen eftersom jag är lite ängslig och brukar få lite katastroftankar när det kommer till byggnader, vatten, ledningar och sånt (lång historia).

Kan golvet rasa ihop av en badbalja + person???

Baljan rymmer 150 L med person i och 250 L utan, jag tänkte bara ha i 150 L. Jag själv väger 57 kg.

Det är alltså en nybyggd lägenhet från 2017, men som inte är byggd för att ha badkar i badrummen. Badrummet ligger mot en yttervägg, alltså en bärande vägg. Det är klinkers på golvet.

Kan jag fortsätta fylla badkaret, ta mig en vinare och sjunka ner? Eller hälsar jag på grannen på nedervåningen om jag gör det?

Tack på förhand!
Citera
2022-01-29, 19:28
Medlem
Milton.Millss avatar
Ingen fara. Bada på.
Citera
2022-01-29, 19:44
Medlem
Eftersom du skriver hopfällbar badbalja, så är risken mer att du ställer till en vattenskada om den inte är säker.
Du behöver inte oroa dig för husets hållbarhet..
Citera
2022-01-29, 19:45
Moderator
Maviels avatar
Om du menar i badrummet där du har avloppet och duschar? Så kör på bara.
Citera
2022-01-29, 19:48
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Hoggorm
Hej,

Jag älskar att bada och jag har nu bott i badkarsfria lägenheter i flera år. Idag köpte jag en ihopfällbar badbalja som jag håller på att tappa upp.

Jag har nu pausat processen eftersom jag är lite ängslig och brukar få lite katastroftankar när det kommer till byggnader, vatten, ledningar och sånt (lång historia).

Baljan rymmer 150 L med person i och 250 L utan, jag tänkte bara ha i 150 L. Jag själv väger 57 kg.

Det är alltså en nybyggd lägenhet från 2017, men som inte är byggd för att ha badkar i badrummen. Badrummet ligger mot en yttervägg, alltså en bärande vägg. Det är klinkers på golvet.

Kan jag fortsätta fylla badkaret, ta mig en vinare och sjunka ner? Eller hälsar jag på grannen på nedervåningen om jag gör det?

Tack på förhand!
Du kan vara lugn. Några hundra kilo på ~2 kvadrat är absolut ingen fara!
Citera
2022-01-29, 19:54
Medlem
duden83s avatar
ja, naturligtvis.
Inser du inte hur mycket armerat betong håller? de bygger lägenheter med rejäla marginaler.
Citera
2022-01-29, 19:56
Medlem
Citat:
Hej,

Tack på förhand!

Självklart håller golvet. Bada på du.
Citera
2022-01-29, 20:08
Medlem
Jordgubbes avatar
Citat:
Idag köpte jag en ihopfällbar badbalja
En vaddå. Vad händer när din udda konstruktion pajar och 150 liter vatten forsar ut utanför badrummet. Låter som en usel idé för dig, grannen under och era respektive försäkringsbolag.
Citera
2022-01-29, 20:53
Medlem
Hoggorms avatar
Tack allihop! Golvet och badkaret höll! Kunde till och med slappna av en smula mellan hyperventileringarna, 2 glas vin gör susen

Till nejsägarna är det en sån här jag köpt, inget hemmabygge alltså: https://www.coolstuff.se/hem-tradgar...4aApgaEALw_wcB
Citera
2022-01-29, 20:56
Medlem
Hoggorms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av duden83
ja, naturligtvis.
Inser du inte hur mycket armerat betong håller? de bygger lägenheter med rejäla marginaler.

Kan inte så mycket om armerat betong
Citera
2022-01-29, 21:40
Medlem
Torch-McFlys avatar
Citat:
Tack allihop! Golvet och badkaret höll! Kunde till och med slappna av en smula mellan hyperventileringarna, 2 glas vin gör susen

Till nejsägarna är det en sån här jag köpt, inget hemmabygge alltså: https://www.coolstuff.se/hem-tradgar...4aApgaEALw_wcB
Haha vad sjuk, det ser ut som min tvättkorg 😁
2,5 ton/m2 är inga problem i nybyggen
Citera
2022-01-29, 21:44
Medlem
Farbaute666s avatar
Ärligt talat så är frågan en sådan som jag själv kunde ha ställt för några decennier sedan, när jag var ung student. Kul att den ställdes.

Men, är det inte ganska "meckigt" att tömma den på vatten efter ett bad? Det borde ju ta en bra stund.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in