• 1
  • 2
2022-01-28, 12:12
Medlem
Nihennas avatar
I sommar vill jag göra min balkong lite roligare, och varför inte godare? Blev sugen av att odla något efter att ha sett min kompis balkong.

Problemet är att jag är helt värdelös på trädgårdsarbete, så vad finns det för enkelt att odla, som man bara behöver mer eller mindre stoppa i frö, vattna och låta solen och det naturliga regnet sköta resten?

Blåbär tipsade min chef om, men då jag lär köpa en rät så stor odlingslåda kanske det finns plats för mer, om man nu kan odla flera saker i samma låda?

Chili? Jag älskar stark mat och dessa låter som att man bara kan plantera, vattna och glömma typ? https://www.plantagen.se/chili-apach...od-529713.html
Senast redigerad av Nihenna 2022-01-28 kl. 12:19.
Citera
2022-01-28, 12:15
Medlem
Strychnos avatar
Brännässlor är enkelt, och i princip omöjligt att misslyckas med.
Citera
2022-01-28, 12:18
Medlem
AttansNedranss avatar
Balkongbusktomater
Ringblommor
Potatis
Citera
2022-01-28, 12:22
Medlem
mikaelss avatar
Chili, från frön eller sticklingar enligt din bild, och tomater, funkar bra och är lättskött så länge man vattnar.
Citera
2022-01-28, 12:23
Medlem
Cindells avatar
Chili Espelette i en stor kruka!

Den är enkel att ta hand om och det blir hög och grönskande. Chilipepparn blir ca 1 dm per frukt. Nu bor jag iofs i södra delarna av Sverige så kanske inte lika lättodlad om du bor långt upp.

Körsbärstomater är också enkelskötta och tacksamma samt ger bra skörd. Sorten Mei Wei är väldigt välsmakande.
Senast redigerad av Cindell 2022-01-28 kl. 12:29.
Citera
2022-01-28, 12:25
Medlem
ps870s avatar
Potatis och morötter kan du odla i en hink och är enkla att odla.
Citera
2022-01-28, 12:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mikaels
Chili, från frön eller sticklingar enligt din bild, och tomater, funkar bra och är lättskött så länge man vattnar.

Men dör inte dessa av kylan? Jag blev lite sugen på att testa. Har inglasat balkong men det är fortfarande svinkallt där ute.
Citera
2022-01-28, 12:26
Medlem
icuesofty20s avatar
Gräs
Citera
2022-01-28, 12:29
Medlem
Cindells avatar
Citat:
Ursprungligen postat av WhatTheHeck
Men dör inte dessa av kylan? Jag blev lite sugen på att testa. Har inglasat balkong men det är fortfarande svinkallt där ute.

Jag sår inte mina frön förrän framåt mars/april.
Citera
2022-01-28, 12:42
Medlem
Ska testa
Citera
2022-01-28, 12:42
Medlem
mikaelss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av WhatTheHeck
Nu är det nog för tidigt, även på en inglasad balkong, men jag brukar driva upp mina chilisar i ett litet inomhusväxthus. Jag startar dem i mars från frön, och planterar sen ut i krukor maj/juni. Tomater har jag bara provat en gång, köpte små plantor på Plantagen, också i maj/juni, och satte tillsammans i en större kruka på balkongen, växte som ogräs, och drack litervis med vatten, man fick vattna två gånger om dagen när det var som varmast. Inte läge att resa bort.
Citera
2022-01-28, 12:56
Medlem
Tomat kan du odla i en spann (hink). En eller ett par blomsterpinnar och tillsyn dagligen på vattenbehov, uppbindning mm. Lönen kommer i form av egenodlade tomater.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in