• 1
  • 2
2022-01-28, 08:59
Medlem
Citat:
Larmet om olyckan kom strax före klockan tolv under natten mot fredagen. En personbil hade kolliderat med en lastbil. Enligt polisen rörde det sig om en mycket allvarlig trafikolycka med personskador.

...

– Det är oklart vad som har orsakat det här. Personbilen har kört in i lastbilen bakifrån, säger RLC-befäl Johan Näslund.

https://www.google.com/amp/s/amp.svt...anfor-enkoping

Ännu en död mot lastbil i samma körriktning.

Stod lastbilen stilla?

Upphinnandeolycka?
Citera
2022-01-28, 12:28
Medlem
Olyckan var väldigt kraftig bilen körde under släpet och flyttade hjulaxlarna framåt. Svårt att säga men farten borde vara hög för att åstadkomma en sådan smäll.
Citera
2022-01-28, 13:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Moralensväktare
Olyckan var väldigt kraftig bilen körde under släpet och flyttade hjulaxlarna framåt. Svårt att säga men farten borde vara hög för att åstadkomma en sådan smäll.

Ren allmän spekulation. Finns två p-fickor för väghållningsfordon och polis vid Annelund, dvs inte för tung trafik att ta vilotid, vilket dom gör ändå. Finns inga påfartsfiler, så rakt ut i trafiken. Vid mörker kan det lätt bli ett moment.
Citera
2022-01-29, 14:27
Medlem
bradgardsindianens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nisse26
Ren allmän spekulation. Finns två p-fickor för väghållningsfordon och polis vid Annelund, dvs inte för tung trafik att ta vilotid, vilket dom gör ändå. Finns inga påfartsfiler, så rakt ut i trafiken. Vid mörker kan det lätt bli ett moment.

Men man kan väl köra på och av från E18 vid Annelund (upp eller ned vid viadukten)? Nu vet jag inte om det var exakt där olyckan inträffade men det har och hade varit varannandagsväder med blida och sedan slog det om till kallt så på åtskilliga håll i Uppland var det närpå blankis kring vägarna just då.
Citera
2022-01-29, 18:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av boboboxbox
https://www.google.com/amp/s/amp.svt...anfor-enkoping

Ännu en död mot lastbil i samma körriktning.

Stod lastbilen stilla?

Upphinnandeolycka?

Vad jag hört så var det en upphinnandeolycka.
Citera
2022-01-29, 23:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bradgardsindianen
Men man kan väl köra på och av från E18 vid Annelund (upp eller ned vid viadukten)? Nu vet jag inte om det var exakt där olyckan inträffade men det har och hade varit varannandagsväder med blida och sedan slog det om till kallt så på åtskilliga håll i Uppland var det närpå blankis kring vägarna just då.

Inte blankis på E18. Jag vet inte hur det gick till. Är mer förvånad att polisen tillåter tidsvila på plats utan påfart. Jag har varit med många ggr när lastbilar åker ut. Hypotetiskt skulle det kunna bli trångt med fulla filer.
Citera
2022-01-29, 23:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bohjort
Vad jag hört så var det en upphinnandeolycka.

Om det är sant att axlarna flyttades, vilket jag tvivlar på, måste det ha gått galet fort. Påkörningsskyddet är inte så starkt, men tar emot en del. Är en bit till axlarna. Eller om det var ett släp kopplat till lastbilen.
Citera
2022-01-30, 07:09
Medlem
Citat:
Inte blankis på E18. Jag vet inte hur det gick till. Är mer förvånad att polisen tillåter tidsvila på plats utan påfart. Jag har varit med många ggr när lastbilar åker ut. Hypotetiskt skulle det kunna bli trångt med fulla filer.

Polisen väljer att se mellan fingrarna. Bristen på rastplatser gör att Lagen om kör- och vilotid kommer i konflikt med andra lagar, allmän trafiksäkerhet och sunt förnuft. I dom fallen vinner Lagen om kör- och vilotid. Alltid.
Kosta vad det kosta vill.

Killen rammade släpet strax före midnatt. "Fulla filer" känns inte aktuellt här.

Om lastbilen inte hade belysningen i ordning så kan det vara en delförklaring.
Uppgiften om att personbilen plöjt in genom underkörningsskyddet och slitit loss axelpaketet på släpet tyder på vansinneshastighet - oavsett om lastbilen stod stilla eller ej.

Inte sitter väl folk och sover i 200?
Facebookar i 250...?

Vill folk dö en vanlig torsdagskväll?
Citera
2022-01-30, 08:34
Medlem
Citat:
Polisen väljer att se mellan fingrarna. Bristen på rastplatser gör att Lagen om kör- och vilotid kommer i konflikt med andra lagar, allmän trafiksäkerhet och sunt förnuft. I dom fallen vinner Lagen om kör- och vilotid. Alltid.

Killen rammade släpet strax före midnatt. "Fulla filer" känns inte aktuellt här.

Uppgiften om att personbilen plöjt in genom underkörningsskyddet och slitit loss axelpaketet på släpet tyder på vansinneshastighet - oavsett om lastbilen stod stilla eller ej.

Facebookar i 250...?

Jag har absolut ingen aning om vad som hände. Tog bara upp farligt beteende. Det tas en del påtända då och då på E18. Visst körs det lite för fort, ser sällan dårar. Token som flög av E18 vid Strängnäsavfarten hade änglavakt. Fulla filer var bara ett ytterlighetsexempel.
Citera
2022-01-30, 08:35
Medlem
Citat:

Facebookar i 250...?

Det kanske de vill. Jag vet 3 unga män (24-30 år) som alla begick självmord med hjälp av vansinnesfärder mot lastbil. En körde in i under lastbilen bakifrån, de andra körde ut framför den. Alla ökade hastigheten när lastbilen närmade sig.

Säger inte att det är så här för jag har ingen aning om den där mannen och hans liv. Men det är tydligen en metod unga män kan tänka sig att använda.

Skulle lastbilsföraren gjort något fel eller saknat belysning borde det snart komma fram.
Citera
2022-01-30, 08:50
Medlem
Citat:
Om det är sant att axlarna flyttades, vilket jag tvivlar på, måste det ha gått galet fort. Påkörningsskyddet är inte så starkt, men tar emot en del. Är en bit till axlarna. Eller om det var ett släp kopplat till lastbilen.

Vad jag hört så ska det ha varit ett släp och inte själva lastbilen, samt att mer eller mindre hela bilen hade kört in under släpet. Så ja, det lär ha gott duktigt fort när det hände.

En fruktansvärt sorglig och tragisk olycka.
Citera
2022-01-30, 08:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LonelyF18
Det kanske de vill. Jag vet 3 unga män (24-30 år) som alla begick självmord med hjälp av vansinnesfärder mot lastbil. En körde in i under lastbilen bakifrån, de andra körde ut framför den. Alla ökade hastigheten när lastbilen närmade sig.

Säger inte att det är så här för jag har ingen aning om den där mannen och hans liv. Men det är tydligen en metod unga män kan tänka sig att använda.

Skulle lastbilsföraren gjort något fel eller saknat belysning borde det snart komma fram.

Jag kan nog med stor säkerhet säga att det inte handlade om något självmord.

Det lutar mer åt en helt överjävligt tragisk olycka.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in