2022-01-27, 21:24
Medlem
harryguccis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av R5A
Vilket är det bästa märket att välja på, iallafall av de vanliga flaskorna man kan hitta i butik.
Zeta anser jag är lika italienskt som tacos är mexikanskt i Sverige. Flesta av deras oljor är inte ens från Italien. Igår köpte jag mig en flaska Fontana Original, alltid nyttjat Garants extra virgin men blev glatt överraskad av Fontanas. Vilken olivolja väljer man dessutom att steka i?

Bästa informationen jag hittat om matlagningsoljor': https://www.youtube.com/watch?v=pljQrjiDC9Q

Extra Virgin olive oil ska ha en syrlighetsgrad på under 0.8%. Änglamarks olivolja ska ha det, finner du på COOP.

Det går utmärkt att steka i olivolja, men den har en väldigt låg brännpunkt (smoke point).
Senast redigerad av harrygucci 2022-01-27 kl. 21:26.
Citera
2022-01-27, 21:57
Medlem
Styrkelyftares avatar
Nu är jag långt ifrån en olivoljeexpert men jag har länge använt en spansk ekologisk olivolja från Lidl. Märket heter Primadonna. Utomordentligt god. Det tror man kanske inte om en produkt från Lidl och jag måste erkänna att jag själv var skeptisk till en början.

Jag använder i varje fall oljan till det mesta. Till stekning, till bröd och i mina sallader. Det händer till och med att jag dricker oljan som den är.
Senast redigerad av Styrkelyftare 2022-01-27 kl. 22:02.
Citera
2022-01-27, 23:04
Medlem
Mangelinas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Styrkelyftare
Nu är jag långt ifrån en olivoljeexpert men jag har länge använt en spansk ekologisk olivolja från Lidl. Märket heter Primadonna. Utomordentligt god. Det tror man kanske inte om en produkt från Lidl och jag måste erkänna att jag själv var skeptisk till en början.

Jag använder i varje fall oljan till det mesta. Till stekning, till bröd och i mina sallader. Det händer till och med att jag dricker oljan som den är.
Har du några ören över i pluskan så ska du absolut investera i "Fonte Di Fiano Extra Virgin Olive Oil".
Lidl´s kan du inte ens jämföra med. Det är ungefär som att jämföra rostat och orostat bröd ☺️
Citera
2022-01-27, 23:36
Medlem
Citat:
.. blev glatt överraskad av Fontanas. Vilken olivolja väljer man dessutom att steka i?
Jag har kört den länge med. Jag gillar den 'grekiska' tonen på oljor, dvs väldigt 'gräsig' i smaken. Som nyklippt gräs liksom. Den funkar riktigt bra när det ska smaka tydligt av olivolja, men kan kännas liksom lite kärv och besk om man använder mycket av den till fel grejer.

Italiensk är mer mild med lite lätt peppar-rotig ton, och spansk är mer mild, fet, oljig och liksom lite 'blommig' i smaken på nåt sätt.

Jag trodde Fontanas skulle vara typ 'inte alltför hemsk', men jag har inte hittat så många bättre. Har dock inte letat som nån dåre.

Därmed sagt så tror jag inte en grek, italienare eller spanjor värd namnet skulle köpa olja tappad på kommersiell flaska. Autentisk olja från dom regionerna brukar folk tydligen köpa direkt från grannar eller i lanthandlar som säljer nypressat från granngårdar. Den oljan sägs vara tydligt annorlunda än det mesta vi hittar på hyllan i kalla norden.

Zeta? Jag hatar Zeta. I princip allt som Zeta gör är kletigt/klibbigt och smakar allmänt bara fadd, konstigt och ofta smaklöst. Jag avstår helt från Zeta. Prova en Zeta-produkt, och prova sen samma livsmedel ifrån en annan medelhavsmats-tillverkare - Fontana kan ofta duga t.o.m. Prova sida-vid-sida t.o.m. Det är nästan alltid en väldigt tydlig kvalitets-skillnad. Tror t.o.m. att Zeta betyder "skit" på öst-mongoliska eller nåt.
Senast redigerad av Robbinist 2022-01-27 kl. 23:58.
Citera
2022-01-28, 00:15
Medlem
Mangelinas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Robbinist
Jag har kört den länge med. Jag gillar den 'grekiska' tonen på oljor, dvs väldigt 'gräsig' i smaken. Som nyklippt gräs liksom. Den funkar riktigt bra när det ska smaka tydligt av olivolja, men kan kännas liksom lite kärv och besk om man använder mycket av den till fel grejer.

Italiensk är mer mild med lite lätt peppar-rotig ton, och spansk är mer mild, fet, oljig och liksom lite 'blommig' i smaken på nåt sätt.

Jag trodde Fontanas skulle vara typ 'inte alltför hemsk', men jag har inte hittat så många bättre. Har dock inte letat som nån dåre.

Därmed sagt så tror jag inte en grek, italienare eller spanjor värd namnet skulle köpa olja tappad på kommersiell flaska. Autentisk olja från dom regionerna brukar folk tydligen köpa direkt från grannar eller i lanthandlar som säljer nypressat från granngårdar. Den oljan sägs vara tydligt annorlunda än det mesta vi hittar på hyllan i kalla norden.

Zeta? Jag hatar Zeta. I princip allt som Zeta gör är kletigt/klibbigt och smakar allmänt bara fadd, konstigt och ofta smaklöst. Jag avstår helt från Zeta. Prova en Zeta-produkt, och prova sen samma livsmedel ifrån en annan medelhavsmats-tillverkare - Fontana kan ofta duga t.o.m. Prova sida-vid-sida t.o.m. Det är nästan alltid en väldigt tydlig kvalitets-skillnad. Tror t.o.m. att Zeta betyder "skit" på öst-mongoliska eller nåt.
Både Zeta och Fontana är skit. Förlåt. Fontän av skit 🙈
Citera
2022-01-28, 00:40
Medlem
kraftfoders avatar
Citat:
Vilket är det bästa märket att välja på, iallafall av de vanliga flaskorna man kan hitta i butik.
Zeta anser jag är lika italienskt som tacos är mexikanskt i Sverige. Flesta av deras oljor är inte ens från Italien. Igår köpte jag mig en flaska Fontana Original, alltid nyttjat Garants extra virgin men blev glatt överraskad av Fontanas. Vilken olivolja väljer man dessutom att steka i?

Hej "Linus"!

Linolja kanske är bästa valet?

Skämt åsido, men jag brukar köpa olika olivoljor av "kända märken", som det är bra pris på. Ena veckan är det rea på Zeta, andra veckan på Fontana. Tredje veckan på den där spanska där en brud i röd klänning sitter under ett olivträd. Minns inte namnet. Bra olja i alla fall. Plåtburk.

Brukar alltid köpa Extra Virgin. Steker ofta i den av ren lathet, men normalt sett steker jag hellre i smör/rapsolja. Men jag är så jäkla lat, så oftast tar jag bara flaskan som står närmast i skåpet.
Lidls olja är också bra.
Citera
2022-01-28, 00:48
Medlem
LeXeLs avatar
Köpte ICA Basic olivoljan innan. Den är lika god som alla andra billiga olivoljor.

Kan givetvis inte jämföras med premiumsortimentet men för någon som inte bryr sig så där jättemycket så funkar den.
Citera
2022-01-28, 00:53
Medlem
kraftfoders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LeXeL
Köpte ICA Basic olivoljan innan. Den är lika god som alla andra billiga olivoljor.

Kan givetvis inte jämföras med premiumsortimentet men för någon som inte bryr sig så där jättemycket så funkar den.

Eldorado har också fått bra betyg, i kemiska tester. Eldorado är Axfoods lågprismärke.
Citera
2022-01-28, 01:56
Medlem
R5As avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mangelina

Förmodligen om man jämför mot premium, det är iallafall extra virgin enligt livsmedelsverkets analys. Zeta är dock en bluff.
Citera
2022-01-28, 03:19
Medlem
Obekvamstamnings avatar
Fuskas mycket med italienska oljor dvs det späs ut med andra oljor . Dessutom så importerar italienare och gör det till sitt eget från grekland. Ta en sup, river det i halsen och känns skarpt så räknas kvaliten som god.

Jag prövar att hålla mig till den grekiska produkten.
Citera
2022-01-28, 05:58
Medlem
klybans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av VigosRos
Nä, jag köper färdiga tvålar.
För att steka med?
Citat:
Ursprungligen postat av Misogynist
Smör (från grönbetandes kor) och talg är de 2 främsta ingredienserna att steka i.
I SPanien och Italien, de använder ofta olja till att steka i, kanske Norra Italien har lite mer smör.
Citat:
Kan tyvärr inte bara utgå från priset, många flaskor har skit i sig. ZETA uppfyllde inte ens kraven för att klassas som extra virgin men ändå skriver de extra virgin de jävla skitföretaget.
Varför så besatt av Zeta, det finns gott om andra märken.
Citera
2022-01-28, 10:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mangelina
Vet att Fontana är budgetmärke med. Men just oljan som TS nämnde, den passade mig i smaken hyfsat bra iaf.
Ska iväg och handla nu, tänker gå omvägen till Coop och se om jag hittar oljan du föreslog. Men är den inte så bra som du skriver, då ska du få se på Fontän av skit i din brevlåda!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in