Citat:
Ursprungligen postat av
R5A
.. blev glatt överraskad av Fontanas. Vilken olivolja väljer man dessutom att steka i?
Jag har kört den länge med. Jag gillar den 'grekiska' tonen på oljor, dvs väldigt 'gräsig' i smaken. Som nyklippt gräs liksom. Den funkar riktigt bra när det ska smaka tydligt av olivolja, men kan kännas liksom lite kärv och besk om man använder mycket av den till fel grejer.
Italiensk är mer mild med lite lätt peppar-rotig ton, och spansk är mer mild, fet, oljig och liksom lite 'blommig' i smaken på nåt sätt.
Jag trodde Fontanas skulle vara typ 'inte alltför hemsk', men jag har inte hittat så många bättre. Har dock inte letat som nån dåre.
Därmed sagt så tror jag inte en grek, italienare eller spanjor värd namnet skulle köpa olja tappad på kommersiell flaska. Autentisk olja från dom regionerna brukar folk tydligen köpa direkt från grannar eller i lanthandlar som säljer nypressat från granngårdar. Den oljan sägs vara tydligt annorlunda än det mesta vi hittar på hyllan i kalla norden.
Zeta? Jag hatar Zeta. I princip allt som Zeta gör är kletigt/klibbigt och smakar allmänt bara fadd, konstigt och ofta smaklöst. Jag avstår helt från Zeta. Prova en Zeta-produkt, och prova sen samma livsmedel ifrån en annan medelhavsmats-tillverkare - Fontana kan ofta duga t.o.m. Prova sida-vid-sida t.o.m. Det är nästan alltid en väldigt tydlig kvalitets-skillnad. Tror t.o.m. att Zeta betyder "skit" på öst-mongoliska eller nåt.