• 1
  • 2
2022-01-27, 18:22
Medlem
R5As avatar
Vilket är det bästa märket att välja på, iallafall av de vanliga flaskorna man kan hitta i butik.
Zeta anser jag är lika italienskt som tacos är mexikanskt i Sverige. Flesta av deras oljor är inte ens från Italien. Igår köpte jag mig en flaska Fontana Original, alltid nyttjat Garants extra virgin men blev glatt överraskad av Fontanas. Vilken olivolja väljer man dessutom att steka i?
Citera
2022-01-27, 18:27
Medlem
klybans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av R5A
Vilket är det bästa märket att välja på, iallafall av de vanliga flaskorna man kan hitta i butik.
Zeta anser jag är lika italienskt som tacos är mexikanskt i Sverige. Flesta av deras oljor är inte ens från Italien. Igår köpte jag mig en flaska Fontana Original, alltid nyttjat Garants extra virgin men blev glatt överraskad av Fontanas. Vilken olivolja väljer man dessutom att steka i?
Tacos i Sverige är inte Mexikansk, utan texmex.

Och med oljan spelar det mindre roll vart den är ifrån, enda som är intressant om det funkar i ens mat.
Själv kör jag till vardagsmaten Willy´s Eldorado extra virgin 1L, billiga och bra, och allt är olivolja och ursprung Spanien.

Sen om man ska gå in på dyrare olivoljor och mer färska, då finns det en del att testa, då de är många och inte alla är till ens egen smak.
Citera
2022-01-27, 18:29
Medlem
R5As avatar
Citat:
Ursprungligen postat av klyban
Tacos i Sverige är inte Mexikansk, utan texmex.

Och med oljan spelar det mindre roll vart den är ifrån, enda som är intressant om det funkar i ens mat.
Själv kör jag till vardagsmaten Willy´s Eldorado extra virgin 1L, billiga och bra, och allt är olivolja och ursprung Spanien.

Sen om man ska gå in på dyrare olivoljor och mer färska, då finns det en del att testa, då de är många och inte alla är till ens egen smak.

Just därför den jämförelsen, många tror dock att de så en mexikansk tacos ska se ut.
Citera
2022-01-27, 18:31
Avstängd
CalzoneItalias avatar
Citat:

Jag kör denna den är väldigt god

Grappolini Florens Extra jungfruolivolja

https://th.bing.com/th/id/OIP.ahsGgz...id=ImgDet&rs=1

Sen steker jag inte i olivolja utan jag steker alltid i smör . Det är fint som snus fråga kockarna.
Senast redigerad av CalzoneItalia 2022-01-27 kl. 18:37.
Citera
2022-01-27, 18:36
Medlem
Citat:

Man steker inte i olivolja, den blir besk. Man steker i svensk rapsolja av bättre kvalitet.
Citera
2022-01-27, 18:38
Medlem
R5As avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PatricHbg
Man steker inte i olivolja, den blir besk. Man steker i svensk rapsolja av bättre kvalitet.

Hur kommer det sig att spanjorer och italienare gör de och de smakar gott?
Citera
2022-01-27, 18:45
Medlem
Citat:
Hur kommer det sig att spanjorer och italienare gör de och de smakar gott?

Kan bero på att olivoljan aldrig hinner bli gammal därnere. Här har vi kanske inte samma omsättning på oljan hemma så den står ett tag. Olivolja är i alla fall nyttigare att använda än smör men det är något speciellt med smör ändå.
Citera
2022-01-27, 19:02
Medlem
JerryCottons avatar
Citat:

Hur långt är ett snöre, typ. Det beror ju helt på vilken typ av olivolja du vill ha samt vad du ska ha det till. Ett jäkla stort spann mellan en novello och varmpressad olja.
Citera
2022-01-27, 19:16
Medlem
R5As avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JerryCotton
Hur långt är ett snöre, typ. Det beror ju helt på vilken typ av olivolja du vill ha samt vad du ska ha det till. Ett jäkla stort spann mellan en novello och varmpressad olja.

Kan tyvärr inte bara utgå från priset, många flaskor har skit i sig. ZETA uppfyllde inte ens kraven för att klassas som extra virgin men ändå skriver de extra virgin de jävla skitföretaget.
Citera
2022-01-27, 19:37
Medlem
Eponumoss avatar
Citat:
Nuförtiden går det väl att hitta hyfsad kvalitet även i mindre välsorterade butiker.

Titta igenom det italienska utbudet.

Titta noga på etiketterna och se till att de är märkta med IGP och DOP.

Välj fritt bland dessa.
Citera
2022-01-27, 19:52
Medlem
Mangelinas avatar
Citat:
ÅH! Jag har svaret!!!!! ✨
Har letat i år och testat det mesta, även importerat. Men denna är ju SJUKT god!!!
Finns risk att man börjar dricka den om man inte har självkontroll

Är dyrare än andra, men priset speglar sig i smaken. SÅ värt varenda öre!
Coop har börjat ta in den

http://www.bilddump.se/bilder/202201...216.31.205.jpg
Senast redigerad av Mangelina 2022-01-27 kl. 19:56.
Citera
2022-01-27, 20:14
Medlem
Viejoverdes avatar
Citat:
Kika på oljor som har polyfenolerna bevarade i så stor utsträckning som möjligt.
Det är en indikation på hur bra kvalité och hur nyttig den är. Ica basic vann helt klart över tex. Zeta och andra märken som trots att det inte alltid stämmer, väljer att markera "extra virgen". Oljor är svårt, kul och gott! Till viss matlagning passar en viss smak bättre än en annan. Olja man ska doppa sitt matbröd i kan ju med fördel ligga under 0.8 grader (sk extra virgen) tycker jag. Ibland ljus, men det finns även i mörkare, nästan grön form. Sk. "Virgen" använder jag ofta att värma upp(i varm mat alltså) den är upp till två grader(acidez). Själv köper jag mestadels spanska oljor, gärna från Cádiz eller Granada distrikt, även om det odlas och pressas bra produkter över hela Andalusien och i andra regioner. Olja från Sicilien är också fin!
En bra stapelvara du kan köpa i Sverige är den enkla, men goda "La Española". Testa den!
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in