2022-01-27, 19:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sejfu
Dekalerna är Sector Alarms egendom och skall returneras av kunden när abonnemanget upphör.

Frågan i det här fallet gäller huruvida de har rätt beträda er tomt, gå fram till ert hus och ta ner dekalerna (som kanske skadar huset på något sätt. Den juridiska frågan får någon mer insatt ta!
Men man kan ju jämföra med vad som helst egentligen som är abonnemang eller hyra av något. Låt säga att du hyr en bil men inte lämnar tillbaka den. Uthyraren knackar på hos dig, men du är inte hemma. Får då uthyraren ta bilen om den står utanför ditt garage? Nej, det får han inte - han måste gå den rättsliga vägen om du vägrar lämna tillbaka.

Oavsett är det mycket dålig stil av dem att agera på det sättet! Om ni inte var hemma vid påknackning hade de kunnat lämna ett brev eller dylikt där ni uppmanas att skicka in dekalerna.
Men TS har aldrig varit kund hos Sector Alarm. Hela ditt första argument brister där eftersom avtal aldrig funnits mellan TS och SA.

Det skulle vara som att, bara för att förra ägaren till din bil hade serviceavtal med en mekaniker så har denne mekaniker rätt att skruva loss saker som sitter på din bil för det är saker som ingick i förra ägarens avtal och bara var till låns.
Det är mellan förre ägaren och servicestället att göra upp en ekonomisk lösning eller rent av i rätten. Du äger bilen och är fredad lagligen från sådana ingrepp.

Eller varför inte, du bor i ett en bostadsrätt och har genom din BRF betalat för att dom skall tapetsera och dom har tagit en höjd avgift på din faktura för detta som en avbetalningsplan.
Sedan köper en annan förening upp BRF:en och ditt avtal med den tidigare är brutet.
Får den tiidigare BRF nu ta sig in i din lägenhet och riva dina tapeter?
Citera
2022-01-27, 19:20
Medlem
Dilkingtons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SilentVictory
Nu är det ju i och för sig olagligt att ha dekaler från ett larmbolag som man inte använder sig utav.

Se det som att de har gjort er en tjänst i stället.
Nu slipper ni att slita ner dekalerna.

Nej, men läs avtalet. De där dekalerna är företagets
Citera
2022-01-27, 19:21
Medlem
Tvonds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Antivaxxer
Klart de får, sluta tramsa.

Nej det får de inte.
Citera
2022-01-27, 19:23
Medlem
Core.s avatar
Sålde huset och pratade med Verisure. ”Ja om du inte ska ta med det till din nya bostad så kommer vi och hämtar det”

jag sa” men jag fick ju betala för grejerna för två år sedan, då är de väl ändå mina?”

”Men du kan ju ändå inte använda dom utan abonnemang?”

”Nej men det är mina, eller hur?”

Sen tystnad. Jag lät dom ta grejerna, för jag behöver inte skiten, men det kändes jävligt luddigt allting. Det slutade med att hon sa ;”vi gör så här, du får nya grejer gratis om du vill installera igen, okej?”

Vet faktiskt inte om de hade rätten på sin sida?
Citera
2022-01-27, 19:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av aikaik75
Läs det finstilta i deras avtal, troligtvis har dom rätt till detta, vissa delar av larmet (bland annat dekaler) hyr du och blir ägare av först efter x månader. Verisure har så och jag gissar att dom tar rygg på varandra.
TS har inte och har aldrig haft avtal med Sector Alarm. Hur blir det avtalsbrott?

Och jag är verkligen nyfiken på hur du kom fram till att om man har Sector Alarm dekaler på sin egendom så är det OLAGLIGT?

Jag får ha vilka jävla dekaler jag vill på min dörr så länge dom inte bryter mot mänskliga rättigheter och sånt där trams.
Och ingen jävel har rätt att röra dom egenmäktigt. Är det ett fall av varumärkesintrång så skall det gå via rätten, varpå rätten skall ålägga MIG att genast ta ner dekalerna SJÄLV.

Hade TS varit riktigt jävlig hade han satt upp samma dekaler igen, fast på insidan av sina fönster. Bara för att tvinga Sector Alarm att skämma ut sig i rätten.
Citera
2022-01-27, 19:26
Medlem
416.5hps avatar
Vad ska man då göra för att näpsa de här larviga larmbolagen? Polisen lär knappast göra någon utredning.

Det bästa jag kan komma på är att man efter att ha köpt huset ringer upp larmbolaget och bestämmer en tid då de kan hämta dekaler och skyltar. Att du själv vill vara med då de tar ned dem är knappast konstigt. När de väl kommer möter du dem vid tomtgränsen och berättar att du har ångrat dig. Sedan ber du dem att ge sig av. Antingen gör de det, eller så får du avvisa dem med våld.
Citera
2022-01-27, 19:31
Medlem
itsallalies avatar
Väldigt ambitiöst av Sector att åka och ta ner dessa, händer ytterst sällan, såvida inte de var på besök för att sälja in eller liknande och då "tog tillfället i akt" att avlägsna dessa.

Det står på de flesta skyltarna att det är bolagets egendom. Garanterat står det även något om detta i avtalet, som du förvisso inte vet något om.

Brukar själv ta ner skyltar, för min del handlar det dock om företag, hålla på och skrapa ner märken från fönster på villor etc. känns jävligt överkurs när det gäller villalarm dock.
Citera
Medlem
kraftfoders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lacey
Hej!

Vi har köpt ett hus, förra ägaren hade sector alarm. Vi var inte intresserade av att ha detta larmsystem. Via min kameraövervakning såg jag att sector alarm hade varit hemma hos oss, ringt på, när ingen svarade tog de bort decaler från fönster och dörrar på framsidan av huset. Utan vårt tillstånd. Vi har alltså aldrig haft något avtal med detta bolag.

Är detta lagligt?

Sector Alarm har antagligen haft något avtal med gamle fastighetsägaren att dekalerna ska "plockas bort" när avtalet avslutas. Helt okej och riktigt.

MEN: Du är ny fastighetsägare, antar jag, och då kan inte vaktfirman "trilla in på din fastighet hur de vill" för att plocka bort dekalerna. Möjligen är det "olaga intrång", vet inte. Inte polisen eller någon annan jävel kommer att bry sig i alla fall..

Sector Alarm borde frågat dig först
-Tror du borde satt din tråd i "Juridik", inte i "mediautrustning".
Citera
Medlem
Tvonds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Antivaxxer
Lägg fram bevis för dina påståenden.

Varför då Det är ju du som påstår det är tillåtet för Sector knata in och plocka ned dekaler utan fastighetsägarens samtycke, dessutom en fastighetsägare de inte ens har ett avtal med. Så jag har inte ett skit att bevis för dig då det inte finns något att tillägga mer än att de inte har rätt till det.
Citera
2022-01-27, 19:32
Medlem
Hurt-Åkes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cadde
TS har inte och har aldrig haft avtal med Sector Alarm. Hur blir det avtalsbrott?

Exakt. Tråden är full av massa helt sanslöst korkade människor som inte fattar det.

------------------------------------------------------
Till TS: Skriv för i helvete i juridikforumet om du vill ha vettiga svar, ditt spån!
Citera
2022-01-27, 19:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nulb
Nej, de har inte rätt att utan fastighetsägarens tillstånd ta bort dekalerna. Kring den frågan finns det egentligen inte särskilt mycket att diskutera.

I såfall kan man ju sätta upp att denna här fastigheten övervakas av: Säpo, KGB, gröna gubbar från Mars eller vad som helst för det är en exakt lika stor lögn. Den övervakas inte av dem längre, den har övervakats.´
Citera
2022-01-27, 19:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 416.5hp
Vad ska man då göra för att näpsa de här larviga larmbolagen? Polisen lär knappast göra någon utredning.

Det bästa jag kan komma på är att man efter att ha köpt huset ringer upp larmbolaget och bestämmer en tid då de kan hämta dekaler och skyltar. Att du själv vill vara med då de tar ned dem är knappast konstigt. När de väl kommer möter du dem vid tomtgränsen och berättar att du har ångrat dig. Sedan ber du dem att ge sig av. Antingen gör de det, eller så får du avvisa dem med våld.
Med sådana maffiametoder som dom kört med här så fungerar bara en sak. Våld.
Det är bara att våldföra sig på deras egendom närhelst tillfälle ges och göra livet surt för dom tills dom inser att det kanske inte är en så bra ide att vara dumma i huvudet.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in