2022-01-27, 17:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sejfu
Säg inte det, han har kameraövervakning. Har han sparat bilderna är bevisläget mycket gott. Han han definitivt göra en polisanmälan och få dem fällda. Om inga bevisbilder finns är läget dock lönlöst.

De lägger ner det ändå... Man kommer inte lägga resurser på några klisterlappar.
Citera
2022-01-27, 17:15
Moderator
Maviels avatar
De får inte göra så - men gör det ofta. Är inte vidare förtjust i dessa bolag. Ytterst tveksam marknadsföring också. Sektor Alarm har i ett par års tid haft en "tävling" där de säger man ska tävla om man har djur om att vinna ett djursäkrat larm. När man anmäler sig till tävlingen får man direkt veta att man inte vunnit, men erbjuds ett "fördelaktigt" köp. Trots det fortsätter tävlingen. Har anmält det. Kan ju inte få gå till så.

Om du har bildbevis hade jag faktiskt anmält bara för att djävlas. Dessutom har väl sector alarm i detta fallet skyldigheter att ta detta med den som haft abonnemanget, som jag tolkar är den förre ägaren. De har ju inget avtal med er och har heller inte haft. Om de inte löst det hela med förra ägaren och ni nu äger bostaden så får det ju anses förverkat.
Citera
2022-01-27, 17:21
Medlem
laceys avatar
Det är riktigt fräckt av ett företag att göra detta. Tack för alla input
Citera
2022-01-27, 17:23
Medlem
Starobrnos avatar
Sector Alarm har ibland ringt på hos mig. Bor i villa, etablerat område med 99 % vita.

SA -Hej vad har du för larmsystem?
Jag - Ööö .. är du från nån myndighet när du ställer en sån fråga?

De är påstridiga och otrevliga. Har bett dom dra åt helvete. Deras svar är att busringa på min dörr. Nästa som plingar på och är jobbig kommer behöva doktor.
Citera
2022-01-27, 17:36
Medlem
sommarlovs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SilentVictory
Nu är det ju i och för sig olagligt att ha dekaler från ett larmbolag som man inte använder sig utav.

Se det som att de har gjort er en tjänst i stället.
Nu slipper ni att slita ner dekalerna.
Olagligt är väl att ta i?
Men man kanske begår avtalsbrott?
Citera
2022-01-27, 17:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lacey
Hej!

Vi har köpt ett hus, förra ägaren hade sector alarm. Vi var inte intresserade av att ha detta larmsystem. Via min kameraövervakning såg jag att sector alarm hade varit hemma hos oss, ringt på, när ingen svarade tog de bort decaler från fönster och dörrar på framsidan av huset. Utan vårt tillstånd. Vi har alltså aldrig haft något avtal med detta bolag.

Är detta lagligt?

Läs det finstilta i deras avtal, troligtvis har dom rätt till detta, vissa delar av larmet (bland annat dekaler) hyr du och blir ägare av först efter x månader. Verisure har så och jag gissar att dom tar rygg på varandra.
Citera
2022-01-27, 17:43
Medlem
Hurt-Åkes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SilentVictory
Nu är det ju i och för sig olagligt att ha dekaler från ett larmbolag som man inte använder sig utav.

Hahahahaha. Visa vilken lag som säger det!
Citera
2022-01-27, 17:50
Medlem
BigBusinesss avatar
Jag tänkte att det kanske stod så i avtalet, att de kunde hämta dekalerna om abonnemanget upphörde. I så fall skulle ju detta vara en fråga med den gamla fastighetsägaren.

Men någon i tråden hade haft abbonemnag med dessa såg jag, och tydligen var det inte så.

Citat:
Ursprungligen postat av Maviel
Sektor Alarm har i ett par års tid haft en "tävling" där de säger man ska tävla om man har djur om att vinna ett djursäkrat larm. När man anmäler sig till tävlingen får man direkt veta att man inte vunnit, men erbjuds ett "fördelaktigt" köp.

Aha. Jag trodde det var en sån där tävling alla vinner. Typ gratis i tre månader sen börjar det kosta pengar. Uppenbar bluff över hela upplägget. Söker de inte ”testfamiljer med småbarn” också i sina annonser? Säkert liknade upplägg. Uppenbart att det inte är till konsumentens fördel i alla fall.
Citera
2022-01-27, 18:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sommarlov
Olagligt är väl att ta i?
Men man kanske begår avtalsbrott?

Nej fullständigt skitsnack att det skulle vara olagligt och om dekalerna fanns där när du köpte huset har du inget avtal med leverantören så då kan det inte ens vara avtalsbrott.
Citera
2022-01-27, 18:11
Medlem
SilentVictorys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hurt-Åke
Hahahahaha. Visa vilken lag som säger det!
Rör det sig om en näringsidkare som falskskyltar så är det https://sv.wikipedia.org/wiki/Renomm%C3%A9snyltning som är aktuellt och framförallt varumärkeslagen.

Men ja, du använder ett företags egendom och drar olovlig nytta av deras varumärke.
Om man sen avskyr dem eller inte hör inte hit.
Citera
2022-01-27, 18:11
Medlem
Trollfeeders avatar
Det är solklart att det är egenmäktigt förfarande att göra så.
Citera
2022-01-27, 18:15
Avslutad
Ja de får ta tillbaka sina ägodelar eftersom de är där de lämnade dessa. Självtäkt blir det inte då deras ägodelar ej flyttats och de kan redovisa för ex polis att de återfördes från där de lämnades.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in