2022-01-27, 18:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SilentVictory
Rör det sig om en näringsidkare som falskskyltar så är det https://sv.wikipedia.org/wiki/Renomm%C3%A9snyltning som är aktuellt och framförallt varumärkeslagen.

Men ja, du använder ett företags egendom och drar olovlig nytta av deras varumärke.
Om man sen avskyr dem eller inte hör inte hit.

Nu är jag inte jurist men renommésnyltning låter inte alls som rätt benämning på ett sådant "brott". Om jag startar larm123 AB och gör nästan likadana skyltar som Sektor Alarm hsr jag dock snyltat på deras renommé.

Men om jag är en grönsakshandlare som sätter upp Sektor Alarm skyltar/låter sitta kvar utan att prenumerera kan det väl knappast gå som det?
Citera
2022-01-27, 18:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kalleboool
Nu är jag inte jurist men renommésnyltning låter inte alls som rätt benämning på ett sådant "brott". Om jag startar larm123 AB och gör nästan likadana skyltar som Sektor Alarm hsr jag dock snyltat på deras renommé.

Men om jag är en grönsakshandlare som sätter upp Sektor Alarm skyltar/låter sitta kvar utan att prenumerera kan det väl knappast gå som det?

Precis, du tänker rätt. Snubben är helt ute och cyklar.

Till TS, om bolaget "äger" kistermärkena är det självtäkt, annars troligen egenmäktigt förfarande.
Citera
2022-01-27, 18:28
Medlem
Sonny00s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Intensivtklok
Nej.

De får inte ens gå in på din tomt, egentligen.

Det är inget brott att gå in på någons tomt, exempelvis för att ringa på dörren och sälja larm eller negerbollar. Om ägaren uppmanar en att lämna tomten måste man lyda, annars är det ett lagbrott (då kan det gå som för denna kvinna: https://www.svt.se/nyheter/lokalt/sormland/gick-over-grannes-tomt-doms-till-boter )

För övrigt borde tråden ligga i juridik-forat.
Senast redigerad av Sonny00 2022-01-27 kl. 18:34.
Citera
2022-01-27, 18:29
Medlem
Fattar inte att folk går på detta och leasar dekaler - får jag inte dekalerna med äganderätt
skaffar jag annat larm
Citera
2022-01-27, 18:37
Medlem
Trolltestets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sejfu
Säg inte det, han har kameraövervakning. Har han sparat bilderna är bevisläget mycket gott.
Sector kan dock göra en motanmälan där de stämmer TS för upphovsrättsbrott/varumärkesintrång i och med att han "publicerat" dekalerna på sitt hus utan deras tillstånd. Kan bli en dyr historia när de helt plötsligt skall få betalt av TS "för varje visning".
Citera
2022-01-27, 18:40
Medlem
Skicka en räkning för att de har trampat sönder rabatten eller repat ner ett fönster som nu måste bytas
Citera
2022-01-27, 18:46
Medlem
Självklart så har de rätt att ta ner dekalerna. Det står ju uttryckligen tryckta på dekalerna att fastigheten har larm med utryckning från Sector och det har ni inte längre. I annat fall skulle folk köra upp exakt vad som helst över vilket företag som övervakar deras fastighet. Sedan finns det ytterligare ett problem om det ex. blir inbrott i er fastighet och ni har deras dekal, samt ändå liksom inte deras larm så kommer det att spilla över på dem.
Skaffa er ett eget hemalarm och sätt upp era egna dekaler, det är inte så dyrt.
https://www.bauhaus.se/verktyg-arbetsklader/jarnvaror/sakerhet/larmhem
Citera
2022-01-27, 19:03
Medlem
Hurt-Åkes avatar
Citat:
Rör det sig om en näringsidkare som falskskyltar så är det https://sv.wikipedia.org/wiki/Renomm%C3%A9snyltning som är aktuellt och framförallt varumärkeslagen.

Men ja, du använder ett företags egendom och drar olovlig nytta av deras varumärke.

Gå och dra nåt gammalt över dig! Den där lagen kan inte användas till detta. Här handlar det om att man har köpt ett hus där det redan sitter dekaler på. Det är ingen näringsverksamhet och personen som äger huset har inte skrivit på något kontrakt med Sector alarm. Fy fan så korkad du är och så mycket skit du snackar.

Den förra ägaren har möjligen brutit mot något i det kontrakt de skrev på med Sector alarm genom att inte avlägsna dekalerna när de sålde huset. Men det är inget brott, bara en civilrättslig sak i så fall. Men det nya husägaren har som sagt inget avtal eller relation med larmföretaget .
Citera
2022-01-27, 19:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kammadaj
Självklart så har de rätt att ta ner dekalerna. Det står ju uttryckligen tryckta på dekalerna att fastigheten har larm med utryckning från Sector och det har ni inte längre. I annat fall skulle folk köra upp exakt vad som helst över vilket företag som övervakar deras fastighet. Sedan finns det ytterligare ett problem om det ex. blir inbrott i er fastighet och ni har deras dekal, samt ändå liksom inte deras larm så kommer det att spilla över på dem.
Skaffa er ett eget hemalarm och sätt upp era egna dekaler, det är inte så dyrt.
https://www.bauhaus.se/verktyg-arbetsklader/jarnvaror/sakerhet/larmhem

Nej, de har inte rätt att utan fastighetsägarens tillstånd ta bort dekalerna. Kring den frågan finns det egentligen inte särskilt mycket att diskutera.
Citera
2022-01-27, 19:10
Medlem
Citat:

Renommésnyltning är absolut inte aktuellt. Typexemplet på renommésnyltning är exempelvis om SAAB skulle ha en reklamskylt med texten ”snabbare än en Ferrari”. Dvs att bolaget drar nytta av ett annat bolags goda renommé. Nu är visserligen inte TS (vad framgått) näringsidkare men även om han var det så är inte renommésnyltning tillämpligt på den aktuella situationen. Det är uppenbart.
Citera
2022-01-27, 19:16
Medlem
416.5hps avatar
Citat:
Nu är det ju i och för sig olagligt att ha dekaler från ett larmbolag som man inte använder sig utav.

Nej, det är inte olagligt. Var har du fått det ifrån?
Citera
2022-01-27, 19:17
Medlem
Antivaxxers avatar
Klart de får, sluta tramsa.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in