2022-01-27, 16:54
Medlem
laceys avatar
Hej!

Vi har köpt ett hus, förra ägaren hade sector alarm. Vi var inte intresserade av att ha detta larmsystem. Via min kameraövervakning såg jag att sector alarm hade varit hemma hos oss, ringt på, när ingen svarade tog de bort decaler från fönster och dörrar på framsidan av huset. Utan vårt tillstånd. Vi har alltså aldrig haft något avtal med detta bolag.

Är detta lagligt?
Citera
2022-01-27, 16:57
Medlem
nej. det är inte lagligt. de måste gå via er eller rätten och kan inte "hålla på" med ert hus utan tillstånd.
Citera
2022-01-27, 16:57
Bannlyst
Det är deras egendom, egendom som ni inte vill hyra så dom tar bort/tillbaka den inget konstigt.
Citera
2022-01-27, 16:58
Medlem
Intensivtkloks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lacey
Hej!

Vi har köpt ett hus, förra ägaren hade sector alarm. Vi var inte intresserade av att ha detta larmsystem. Via min kameraövervakning såg jag att sector alarm hade varit hemma hos oss, ringt på, när ingen svarade tog de bort decaler från fönster och dörrar på framsidan av huset. Utan vårt tillstånd. Vi har alltså aldrig haft något avtal med detta bolag.

Är detta lagligt?
Nej.

De får inte ens gå in på din tomt, egentligen. Har själv upplevt att det gör på exakt samma sätt (men då hade vi för all del bytt larmbolag, men i deras avtal med oss stod att vi skulle ta bort dekaler, men så långt kom vi inte innan de var där och skrapade på samtliga rutor). Nu var de faktiskt riktigt duktiga på att ta bort dekalerna och lämnade bara lite lim kvar på en av rutorna sp jag orkade aldrig bråka, men det tycker jag du ska göra. De tar sig friheter.
Citera
2022-01-27, 17:00
Medlem
Citat:
Hej!

Är detta lagligt?

Dekalerna är Sector Alarms egendom och skall returneras av kunden när abonnemanget upphör.

Frågan i det här fallet gäller huruvida de har rätt beträda er tomt, gå fram till ert hus och ta ner dekalerna (som kanske skadar huset på något sätt. Den juridiska frågan får någon mer insatt ta!
Men man kan ju jämföra med vad som helst egentligen som är abonnemang eller hyra av något. Låt säga att du hyr en bil men inte lämnar tillbaka den. Uthyraren knackar på hos dig, men du är inte hemma. Får då uthyraren ta bilen om den står utanför ditt garage? Nej, det får han inte - han måste gå den rättsliga vägen om du vägrar lämna tillbaka.

Oavsett är det mycket dålig stil av dem att agera på det sättet! Om ni inte var hemma vid påknackning hade de kunnat lämna ett brev eller dylikt där ni uppmanas att skicka in dekalerna.
Senast redigerad av Sejfu 2022-01-27 kl. 17:05.
Citera
2022-01-27, 17:01
Medlem
SilentVictorys avatar
Nu är det ju i och för sig olagligt att ha dekaler från ett larmbolag som man inte använder sig utav.

Se det som att de har gjort er en tjänst i stället.
Nu slipper ni att slita ner dekalerna.
Citera
2022-01-27, 17:02
Medlem
wedonthavetimes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sejfu
Dekalerna är Sector Alarms egendom och skall returneras av kunden när abonnemanget upphör.

Frågan i det här fallet gäller huruvida de har rätt beträda er tomt, gå fram till ert hus och ta ner dekalerna (som kanske skadar huset på något sätt. Den juridiska frågan får någon mer insatt ta!

Men oavsett är det mycket dålig stil av dem att agera på det sättet! Om ni inte var hemma vid påknackning hade de kunnat lämna ett brev eller dylikt där ni uppmanas att skicka in dekalerna.

Det är väl för i helvete helt självklart att dom ej får gå in och skrapa bort dekalerna utan den nya ägarens tillstånd.

Skärpning för i helvete.
Citera
2022-01-27, 17:02
Medlem
laceys avatar
Ja jag tycker det vart riktigt obehagligt att se att de tog sig friheten att ta bort klistermärkena.
Citera
2022-01-27, 17:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bomber-O-Granater
Det är deras egendom, egendom som ni inte vill hyra så dom tar bort/tillbaka den inget konstigt.

man kan inte ur juridiskt hänseende tillträda någon annans egendom i syfte att ta tillbaka sin egen. man måste gå den rättsliga vägen.
Senast redigerad av terf 2022-01-27 kl. 17:32.
Citera
2022-01-27, 17:03
Medlem
Henriksss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bomber-O-Granater

Så länge gamla ägaren som hade kontrakt med dom kan dom hävda att det är deras skyltar.
Med ny ägare av fastigheten har jag svårt att tro att det fortfarande är deras.
Dom skulle plocka ner dom innan nya ägaren tillträdde för att undvika en sådan situation som nu uppkommit.
Citera
2022-01-27, 17:04
Medlem
Citat:
Hej!

Är detta lagligt?

Nej
Det är egenmäktigt förfarande.

Dilemmat är att ingen kommer bry sig om det. Du kan förvisso anmäla det, fast anmälan hamnar i papperskorgen innan du kommit utanför polishuset.
Citera
2022-01-27, 17:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ibis99
Nej
Det är egenmäktigt förfarande.

Dilemmat är att ingen kommer bry sig om det. Du kan förvisso anmäla det, fast anmälan hamnar i papperskorgen innan du kommit utanför polishuset.

Säg inte det, han har kameraövervakning. Har han sparat bilderna är bevisläget mycket gott. Han han definitivt göra en polisanmälan och få dem fällda. Ett brott är ett brott. Och går det att styrka/bevisa så ska personen bli fälld. Oavsett hur "litet" det är.

Om inga bevisbilder finns är läget dock lönlöst.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in