• 1
  • 2
2022-02-02, 23:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Auswanderer
Ett bra sätt är väl att fråga sig huruvida det är sant eller inte. Därifrån kan man ha en intressant diskussion gällande vilken sanningsteori vi bör använda. Jag är ett fan av pragmatismen och menar på att det som är mest användbart är det som vi bör fokusera på när det kommer till sanning.

Om vi säger att vi använder pragmatismen som sanningsteori, hur går vi tillväga för att avgöra om det är sant eller inte?

Vi någon punkt måste vi ändå hänvisa till någon definition av ordet gissar jag. Då uppstår frågan vem eller vilka som äger definitionen av ordet.
Citera
2022-02-03, 01:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av A13
Som jag ser det så är ordet fritt, och det används för att förmedla information. Språket fungerar för att människor i handling och bruk samstämmer i innebörden av dess fraser och uttryck. Ingen enskild person är således ägare till en term, och som jag ser det så bör det vara upp till var och en att sträva efter att vara så noggrann som praktiskt är möjligt för att undvika missförstånd.

Håller med
Citera
2022-02-03, 01:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 0ldworldorder
Om vi säger att vi använder pragmatismen som sanningsteori, hur går vi tillväga för att avgöra om det är sant eller inte?

Vi någon punkt måste vi ändå hänvisa till någon definition av ordet gissar jag. Då uppstår frågan vem eller vilka som äger definitionen av ordet.

Varför vill du veta detta?
Citera
2022-02-03, 01:26
Medlem
BoxInBags avatar
Antingen:

1. Ingen.

2. Alla (äger sin egen definition).
Citera
2022-02-03, 01:30
Medlem
bortmedfifittors avatar
Citat:
Betrakta följande tankeexperiment:

Låt oss säga att vi träffar på en person. Hon presenterar sig som Eva och säger att hon är en kvinna.

Vem har sista ordet i frågan om hon använder ordet korrekt?

Vilka metoder kan vi använda för att ta reda på om hon använder ordet korrekt eller inte?

Vi kan anta att vi har obegränsade resurser, obegränsat med tid och att Eva samarbetar med oss på alla rimliga sätt.

Hon själv givetvis.
Citera
2022-02-03, 07:18
Medlem
Auswanderers avatar
Citat:

Man ser till det instrumentella värdet.. om personen som säger sig vara kvinna agerar enligt normen för en kvinna (klär sig om en kvinna etc.) och anser sig själv vara kvinna, är det då inte instrumentellt enklare att definiera personen som en kvinna också?

Anta att vi sitter på en restaurang och ska möta upp denna person som vi fortfarande inte vet om det är en kvinna eller inte, men rent instrumentellt verkar hon vara det.. är det då inte enklare att säga till kyparen "Vi sitter med henne där" istället för "vi sitter med han där"? Sanningsvärdet i huruvida det är en kvinna eller inte kan förklaras pragmatiskt verkar det som..
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in